צה"ל הגביר הערב (שני) את הכוננות מחשש לתגובת נגד של הארגון מרצועת עזה להשמדת מנהרת הטרור והרג פעיליה, כאשר במסגרת זו ננקטים צעדים נוספים על העלאת הכוננות שהתרחשה כבר לפני שבועיים, כך לפי דיווח של חדשות עשר. ההחלטה מגיעה על רקע הצהרתו של ארגון הטרור, לפיה "איומי ישראל לפגוע בראשי הארגון הם הכרזת מלחמה". בנוסף, על פי "החדשות", סוללות "כיפות ברזל" נפרסו ברחבי הארץ.  יו"ר ועדת מועצת חוץ וביטחון, ח"כ אבי דיכטר, אמר על רקע העלאת הכוננות כי "ישראל צריכה להיערך למצב של הסלמה".



לפיו הדיווח בערוץ עשר, עוד לפני פיצוץ המנהרה, כשצה"ל חשש מהידרדרות בדרום צה"ל פרס צוללות כיפת ברזל לצד תגבור של כוחות בדרום. שבועיים לאחר פיצוץ המנהרה צה"ל מבין שהג'יהאד האסלאמי מתכוון להגיב, וככל הנראה ההערכה היא שהוא יעדיף לבצע פיגוע על הגדר, ובתרחיש אחר אולי אף ירי לעבר ישראל.


בהודעה לתקשורת, שפורסמה לפני כיממה מטעם הג'יהאד האסלאמי, נאמר כי "האיומים חושפים את הכוונות האמיתיות להמשיך בתוקפנות שהחלה על ידי האויב הציוני, שהפר את הסכם הפסקת האש בחסות מצרים ב-2014".

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למתיחות בגבול עם רצועת עזה, במהלך ישיבת הממשלה, כשאמר כי "חמאס אחראי לכל התקפה שיוצאת או שמאורגנת מרצועת עזה נגדנו". 

האמרים של צה"ל. בצבא הגבירו כוננות. צילום: פלאש 90
האמרים של צה"ל. בצבא הגבירו כוננות. צילום: פלאש 90

הוא הסביר כי "בימים אלה יש עדיין מי שמשתעשע בלנסות התקפות מחודשות על ישראל. היד שלנו תהיה קשה מאוד עם כל מי שינסה לתקוף אותנו או יתקוף אותנו מכל גזרה שהיא. אני מתכוון לכל גורם, פלגים סוררים, ארגונים - כל אחד. בכל מקרה אנחנו רואים את החמאס אחראי לכל התקפה שיוצאת או שמאורגנת מרצועת עזה נגדנו".

מוקדם יותר היום, במהלך פעילות מבצעית ביהודה ושומרון, עצר צה"ל בכיר בג'יהאד האסלאמי ו-13 מבוקשים נוספים בגדה. הבכיר, ששוחרר ב-2011 בעסקת שליט, הוא טארק קעדאן מהכפר עראבה מדרום לג'נין. בתקשורת הפלסטינית דיווחו כי "חיילים נכנסו לפנות בוקר לעיירה ופרצו לביתו של שייח קעאדן ועצרו אותו, ולאחר מכן לקחו אותו למקום עלום".

כזכור, לפני כשבועיים, יותר משלוש שנים אחרי מבצע 'צוק איתן' ולאחר חודשים של שקט יחסי בגזרת רצועת עזה, איתר צה"ל לראשונה מנהרת טרור התקפית בשטח ישראל, וביצע פיצוץ מבוקר שלה, לאחר שהתגלה כי היא חדרה את הגדר סמוך לגבול רצועת עזה. 

על פי הודעת צה"ל, שנמסרה אז, "נוטרלה מנהרת טרור בשלבי בנייה אשר חדרה לשטח ישראל מאזור חאן יונס, זאת באמצעות פיצוץ יזום. הפעולה בוצעה בהובלת פיקוד הדרום, במרחב הגדר, בשטח ישראל. מוקדם יותר דיווחו הפלסטינים על פיצוצים ועשן מאזור גדר המערכת. מצה"ל נמסר כי אין היערכות חריגה או הנחיות מיוחדות לתושבי עוטף עזה למעט לאזור הפיצוץ. כהיערכות לפיצוץ ולאפשרות של תגובה מצד חמאס, סוללות כיפת ברזל נפרסו מראש ביישובי הדרום".