הישג כחול-לבן: מעבדה חדשנית המכילה ארבעה ניסויים בתחום מדעי החיים עגנה היום (שלישי) לראשונה בתחנת החלל הבינלאומית, לאחר שיגור מוצלח. המעבדה, השייכת לחברת ספייס-פארמה הישראלית ופיתוחה נתמך על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, ייחודית בכך שהיא מתנהלת ללא מגע אדם ונשלטת ישירות על ידי החוקרים מכדור הארץ.



במעבדה מתנהלים שני ניסויים של חוקרים אמריקאים, ניסוי של חוקר שווייצרי וניסוי נוסף של חברת פארמה הישראלית. הניסויים על תאים ביולוגיים חיים במעבדה החללית, נחשבים חדשניים ולא התקיימו עד כה בחלל. כבר מחר צפוי להתחיל הניסוי הראשון.



במשרד המדע ציינו היום כי הפיתוח של ספייס-פארמה ייחודי גם בכך שהוא מאפשר לשלוט על הניסויים על ידי החוקרים מכל מקום בכדור הארץ – באתר אינטרנט דרך המחשב או באפליקציה בטלפון הסלולרי. החוקרים יוכלו להתערב בניסוי, לנהל אותו, לשלוף תמונות מיקרוסקופיות, לקבל נתונים בזמן אמת על הקרינה, הטמפרטורה ועוד, ללא תלות באסטרונאוט. החלל מספק סביבת ניסוי אופטימלית לבדיקה של השפעת תנאי תת כבידה על חומרים כימיים וביולוגיים למשל לצורך בדיקת עמידות של תרופות.



המעבדה של ספייספארמה בהכנה לשיגור. צילום: ספייס-פארמה




שיגור שני תוך 9 חודשים


מייסד החברה יוסי ימין התייחס לשיגור המוצלח ואמר כי "העמידה בתנאי השיגור הנוקשים של נאס"א מהווה תו תקן משמעותי לחברה, שזהו לה השיגור השני לחלל תוך תשעה חודשים. הפעילות מול האמריקאים היתה תובענית ואין זה מובן מאליו שהמערכת הוכשרה לתוך חללית המטען".



המעבדה תתקבל בתחנת החלל ככל הנראה על ידי האסטרונאוט האיטלקי פאולו נספולי שיחבר אותה לחשמל בתחנה. מאותו הרגע תתנהל המעבדה בשליטה ישירה מכדור הארץ וללא צורך במגע אדם. הניסויים יסתיימו בתוך שלושה שבועות ולראשונה תוחזר המעבדה לכדור הארץ בתוך מספר חודשים מתום הניסוי לשם ביצוע אנליזות על ידי החוקרים, לצורך קידום המחקר.



אחד הניסויים שיבוצעו במעבדה החללית היא של ד"ר שרה וולש, שמחקרה עוסק בחיידק שגורם לזיהומים בעיקר בקרב אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה. הניסוי שלה בוחן השפעה של תנאי מיקרו-כבידה על מולקולה שגורמת לחיידק להשתנות. הניסוי עשוי להוביל לגילוי תרופה לחיידק ודרכי טיפול חדשים.



זהו שיגור שני לספייס-פארמה, שלוויין המעבדות הזעיר הראשון שפיתחה, "דידו", ובו ארבעה ניסויים שוגר בפברואר האחרון לחלל ופועל מאז בהצלחה. שרהמדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס ציין בעקבות ההישג: "אנחנו גאים לראות כיצד יזמים ישראלים בתחום חדש ומתפתח של סטרטאפים חלליים שאותו אנו מקדמים, מצליחים תוך זמן קצר לפרוץ גבולות ולרשום הישגים בחלל. זו הוכחה נוספת שישראל היא מעצמת חדשנות ופורצת דרך בכל תחום".