הדרמה באפריקה: ההפיכה בזימבבואה שאירעה הלילה (רביעי) נועדה לחסום את דרכה של גרייס מוגאבה, רעייתו של הנשיא רוברט מוגאבה, לכס השלטון. בתקופה האחרונה ביצע הנשיא מספר מהלכים שנועדו לסלול את דרכה של אשתו לצמרת על חשבון בכירי מפלגת השלטון. הצעד הבולט ביותר היה הדחתו של סגן הנשיא, אמרסון נגאגווה, גיבור מלחמת השחרור במדינה, על מנת למנות אותה במקומו. בינתיים דווח כי נגאגווה חזר לזימבבואה וייפגש עם הנשיא מוגבה, ככל הנראה על מנת להעביר את השלטון בצורה מסודרת.
 
אבל לא רק נגאגווה הוזז הצידה ע"י הנשיא מוגאבה בן ה-93, השליט הכי מבוגר בעולם. בכירים בצבא חוששים לגורלם אם גרייס מוגאבה בת ה-53 ושותפיה יתפסו את השלטון. הם גם מאמינים שהיא תהיה מושחתת, נקמנית וחסרת יכולת.
לדברי כתב הגארדיאן באפריקה, ג'ייסון בורק, החיילים גם מודאגים מהתדרדרות נוספת בכלכלה המקומית, שגם כך סובלת מאינפלציה של מאות אחוזים. הפיחות במטבע המקומי כבר גם לעוני בקרב חיילים בצבא ופגע במשכורות של הקצינים. בנוסף, מיליוני עובדי ממשלה לא מקבלים לעתים משכורות במשך חודשים. 



בצבא הבהירו שהנשיא מוגאבה אינו המטרה וכי המטרה היא לעצור את הפושעים מסביבו. לא ברור אם הכוונה היא לאשתו ולאנשיה, אבל בכל מקרה הבהירו שלא מדובר בהשתלטות על הממשלה. "אנחנו רוצים להבהיר שלא מדובר בהשתלטות צבאית על הממשלה. מה שצבא זימבבואה עושה זה להשקיט את המצב הפוליטי, חברתי וכלכלי המתדרדר בארצנו, שאם לא יטופל, עלול להגיע לכדי עימות אלים", נמסר בהצהרה. 

בתוך כך, באופוזיציה מקווים שהמהלך הצבאי יביא לשינוי במדינה. מפלגת התנועה לשינוי דמוקרטי (MDC) אמרה כי היא רוצה לראות דמוקרטיזציה שלווה של זימבבואה. המפלגה אמרה בהצהרה כי היא קוראת ל"ביסוס של מדינת לאום דמוקרטית יציבה ומתקדמת".
 
גם כריס מוטסוונגווה, יו"ר קבוצת ותיקי המלחמה של זימבבואה, שיבח את המהלך של הצבא וכינה אותו תיקון ללא שפיכות דמים של ניצול לרעה של השלטון" ע"י חברי ממשלו של מוגאבה. מוטסוונגווה אמר כי הוא מאמין שהצבא יחזיר את המדינה לדמוקרטיה אמיתית ויהפוך אותה למדינה מודרנית לדוגמה. הקבוצה בראשה עומד מוטסוונגווה נחשבת לתומכת של אמרסון נגאגווה, לשעבר סגן הנשיא  שפוטר ע"י מוגאבה בשבוע שעבר בעקבות עימות עם רעייתו גרייס.