בדרך כלל, אם רוצח מסוכן בורח מהכלא או מבית המשוגעים, סביר להניח שנכנסתם לסרט אימה בקולנוע. אבל לפעמים התסריטים המפחידים ביותר הופכים למציאות מצמררת, ובסרט הזה לא היינו רוצים להיות. השבוע החל מצוד בהוואי, הונולו, אחר רוצח סדרתי מסוכן שברח מבית חולים לחולי נפש. על פי החשד, ראנדול סאיטו, נמלט למאווי, אי השייך להאווי, ומשם המשיך לקליפורניה. בשלב זה למרבה האימה, הרשויות לא יודעות היכן הוא ומחפשות אחריו נואשות ואפילו ה-FBI הצטרף לחיפושים.



לאחר שסאיטו נמלט מבית החולים הממלכתי של הוואיי, עובד אנונימי בבית החולים בו שהה טען ש"הם לעולם לא ימצאו אותו". הוא סיפר לחדשות hawaiinewsnow ש"הוא בחור חכם. הוא לא אימפולסיבי. זה לא היה אקט אימפולסיבי, הוא תכנן את זה. הייתה לו עזרה מבחוץ". הוא הוסיף שסאיטו לא קיבל את הטיפול שנזקק לו בגלל שסרב לכך. עובדים נוספים בבית החולים כינו אותו כמניפולטור מקצועי, ובעל קסם אישי רב. כמו כן, מסמכים מבית המשפט מ-1993 הראו שהוא אף ניהל יחסים מיניים אם לפחות שלוש חברות צוות. 


רנדל סאיטו. צילום: טוויטר
רנדל סאיטו. צילום: טוויטר



סאיטו, שתואר בידי גורמים בכירים כ"פסיכופת אלים", נמצא לא אשם ברצח שביצע ב-1979, מחמת אי-שפיות. במסגרת מתן גזר דינו, סאיטו אושפז בבית החולים לחולי נפש ב-1981, על רצח סנדרה ימאשירו. סנדרה נורתה בידי סאיטו ונדקרה מספר רב של פעמים, גופתה נמצאה במכוניתה שלה בחניון של מרכז קניון בהונולולו. למרות שלא ידוע על רציחות נוספות שביצע, הוא הוגדר בידי בית המשפט כ"עונה על כל הקריטריונים של רוצח סדרתי קלאסי". הוא אף הוגדר כסדיסט מיני ונקרופיל. בשל סיבות אלו, נדחו בקשותיו לשחרור ב-1993 ושוב ב-2000. 



בעוד המצוד נמשך, ויין טשימה, התובע המרכזי של הונולולו הזהיר את הציבור לא להתקרב אל סאיטו, היות ו"מדובר באדם מסוכן מאוד", שעלול לרצוח שוב. ב-2015 הוא אף הצביע נגד מתן היתר לסאיטו לצאת משטח בתי החולים ללא ליווי. הרשויות ביקשו מכל מי שיש לו מידע על הרוצח המסוכן שיצור איתם קשר.