ירושלים תמיד הייתה ותמיד תהיה מוקד עלייה לרגל עבור מטיילים משלוש הדתות. מרבית הישראלים מתרכזים בגבולות הכותל המערבי, באוצרות בקרבת שער יפו, ומפספסים הרבה ממה שיש לעיר העתיקה להציע. השבוע אני מזמינה אתכם למסע בירושלים האחרת. טוב, לא ממש אחרת, קצת מזרחית למה שאתם מכירים.



רבים מאיתנו מוותרים על מזרח ירושלים כיעד תיירות מסיבות ביטחוניות. חשש שהתמונות שמדי פעם מופיעות בטלוויזיה יגיעו גם אלינו. אבל החלק הזה של הבירה מלא באתרים חשובים. אני הצטרפתי למורה הדרך ירון חובב לסיור שכולו "נצרות בעיר הקודש".



הסיור רווי בהיסטוריה עשירה. אפשר לטייל לבד או בעזרת הדרכה חינמית כמו זו של "פמ"י - פיתוח מזרח ירושלים", גוף המסייע בעידוד התיירות, ביוזמתה של אשת התיירות אילנית צמח.



פתחנו את הבוקר במלון "אמריקן קולוני", שמציע את אחת מארוחות הבוקר הטובות בעיר. המלון הוא גם נקודת פתיחה מצוינת לטיול, משום שהוא שוכן בדרך שכם 1, השער שלנו לצד המזרחי. הארוחה מוגשת כבראנץ' ומשלבת בין טעמים קוסמופוליטיים למטבח הערבי. אורחי המלון והמבקרים מבחוץ יכולים לאכול בחצר המלון או במבנה אבן מרשים. עלות הארוחה היא 130 שקל. בתפריט: מאפים ולחמים, ופל בלגי, מטבלים, אומלטים, דגים מעושנים, נקניקים וגבינות. מומלץ להזמין מקום לפני שמגיעים, משום שהמלון בדרך כלל עמוס במבקרים.



בדרך שכם, מרחק חמש דקות הליכה מ"אמריקן קולוני", נמצא האתר הראשון במסלול: קתדרלת סנט ג׳ורג׳. הקתדרלה, שנבנתה בשנת 1898, שייכת לזרם האנגליקני־אפיסקופלי שצמח מתוך הנצרות הפרוטסטנטית. בשטחה גם אכסניה לרווחת הצליינים שמגיעים לירושלים, גן בוטני ומוזיאון. בתקופת המנדט היא אירחה קצינים וחיילים בריטים ששהו בעיר. לפני העזיבה, ראשי המנדט הפקידו כאן למשמרת את סמל המושבות הבריטי, שעדיין תלוי בתוך המבנה.



המבנה אומנם מפואר אבל אפשר להרגיש בו את הצניעות וכמובן את הקדושה. בכל פינה שמחנו לגלות עוד ועוד הפתעות מתחום הארכיטקטורה.


תיאום ביקור בטל': 02-6283261 דרך שכם 20, ירושלים



קתדרלת סנט ג'ורג'. צילום: מיטל שרעבי



קרמיקה והיסטוריה



הנקודה הבאה במסלול היא "קרמיקה בליאן" - חנות ומוזיאון שבהם תוכלו לצאת למסע בעקבות אומנות הקרמיקה של משפחת בליאן. אבי המשפחה, נישאן בליאן, היה ארמני שחי בטורקיה. הוא הגיע ארצה בשנות ה־20 של המאה הקודמת, כחלק ממשלחת שכללה את חברו מגרדיש קרקשיאן. המשלחת הוזמנה על ידי הממשלה הבריטית, אשר הטילה עליהם את שיקום הקרמיקה בכיפת הסלע.



השניים הקימו בארץ סדנת קרמיקה שפעלה עשרות שנים. משום שלא יכלו לחזור למולדתם, שבה התרחשה עוד קודם לכן שואת הארמנים, הם בחרו להשתקע בארץ ולהקים פה משפחה. לאחר מותם של נישאן ומגרדיש, שתי המשפחות התפצלו, וכיום "קרמיקה בליאן" ממשיכה לפעול ולשגשג.



בחנות המפעל, שנמצאת בדרך שכם, אפשר לרכוש מעבודות האומנות שהם יוצרים בעבודת יד, למשל אריחי קרמיקה וכלים לבית. בפנים אפשר לצפות בנשים היוצרות את הציורים והסמלים שמעטרים את הקרמיקה.



האורחים במקום מוזמנים לבקש לערוך סיור במוזיאון של בני המשפחה. שם, בחדר צדדי, תוכלו לראות עבודות קרמיקה בסגנון ארמני מסורתי לצד פריטים יקרי ערך השזורים בהיסטוריה של ירושלים.



תיאום סיור בטל': 02-6282826 דרך שכם 14, ירושלים



שער שכם. צילום: מיטל שרעבי



גן הקבר הוא אתר תפילה וצליינות חשוב מאוד למאמינים הנוצרים. הגן התפתח במאה ה־19, לאחר שהוטל ספק במקום קבורתו של ישו. פרוטסטנטים רבים מאמינים שכאן אכן נמצא מקום הקבורה - ולא בכנסיית הקבר. הסיפור של הגן "הגולגולתא" החל בשנת 1883, אז קצין בריטי בשם צ'ארלס גורדון סייר בסמוך לדרך שכם ומצא את התל שמולו נמצא כיום הגן. התל, שדמה מאוד בצורתו לגולגולת, גרם לו להאמין שזהו האתר שבו נצלב ישו. גורדון היה משוכנע שהוא גם נקבר במקום, משום שמצא חדר קבורה קטן, וכן גת ובור מים.



בגן הקבר יש כיום מסלול הליכה מעגלי שמוביל לפינות חמד רבות ולמערת קבורה. הגן מלא בפרחים, ומאמינים פרוטסטנטים רבים מגיעים אליו כדי להתפלל ולשיר. זהו אתר שבו כל אחד צריך לבקר, בלי קשר לדת. פשוט נפלא לשוטט בין שבילי הגן, לצפות במאמינים המתרגשים מהמעמד, שרים ומתפללים.



פרטים בטל': 072-3290747 דרך שכם, פינת רחוב קונרד שיק



גן הקבר. צילום: מיטל שרעבי



מראה עיניים



במהלך המאה ה־19 מדינות ביבשת אירופה החלו לגלות עניין בארץ ישראל, שישבה על ציר חשוב להעברת סחורות. בתקופה זו החלו גם לעבור כאן צליינים, אשר היו זקוקים למקומות לינה. בית שמידט היה אחד המקומות שנבנו כדי לספק את הביקוש לכך.



המבנה הוקם במחצית השנייה של המאה ה־19 על ידי גרמנים קתולים שחיפשו עוגן בעיר העתיקה. כבר במבט מבחוץ אפשר להתרשם מהעושר של המקום. אפשר לומר שמדובר ביותר ממבנה - זהו מתחם שלם, המוקף בחצר. יש פה בית הארחה למטיילים, מוזיאון עם מוצגים ארכיאולוגיים ובית ספר קתולי לבנות. והכי חשוב: מטיילים מגיעים לכאן בגלל התצפית מגג המבנה. אפשר לראות את שער שכם ואת העיר העתיקה.



תיאום ביקור בטל': 02-6282032 דרך שכם, פינת רחוב הצנחנים



לאחר שנהניתם מהתצפית, תוכלו לרדת בחזרה אל הרחוב ולחצות אותו לכיוון שער שכם, אל רחובות העיר העתיקה. משער שכם יורדים לרחוב הגיא. אפשר לשוטט בלי מטרה או להמשיך במסע בעקבות הנצרות ולצאת לוויה דולורוזה - דרך הייסורים שבה עבר ישו ושמסתיימת בכנסיית הקבר.



בכל מקרה, מומלץ לעצור לשטרודל וקפה בהוספיס האוסטרי (ויה דולורוזה 37) או לארוחת צוהריים מהירה בחומוס אבו שוקרי (הגיא 63), או סתם לעצור ולקנות מזכרות בכיכר מוריסטן.



חומוס אבו שוקרי. צילום: מיטל שרעבי



בכל ימי חמישי במהלך החודשים נובמבר ודצמבר ייצאו סיורים ללא תשלום ובהרשמה מראש באתר I TRAVEL JERUSALEM . משך הסיור: כשלוש שעות.