פרוייקט מיוחד בכנסת: עשרות חברי המשכן, מהקואליציה והאופוזיציה הצטרפו למיזם של חברת הכנסת רויטל סויד (המחנה הציוני) והצטלמו כשהם נושאים שלטים הקוראים לסיים את שיח ההסתה ברשתות החברתיות, ומתייצבים לצד נשיא המדינה ראובן ריבלין, שתמונתו שעליה הולבשה כאפייה הופצה ברשתות החברתיות. הביקורת וההסתה נגד הנשיא פרצו לאחר שריבלין סירב לחון את אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל.



בין חברי הכנסת שהצטלמו בפרוייקט, השתתף גם חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד), שאך שלשום תקף את הנשיא וטען כי "הנשיא לא עושה דבר מלבד לאכול בארוחות טובות ולהצטלם לתמונות חמודות. ריבלין סידר לחבר שלו אולמרט, תנאי שחרור מצוינים. אלאור אזריה ימשיך לשלם מחיר ציבורי כבד בזמן שהנשיא ימשיך לאכול סופגניות".




יוזמת הפרוייקט, ח"כ רויטל סויד
יוזמת הפרוייקט, ח"כ רויטל סויד



עשרות חברי כנסת משני צדי המשכן
עשרות חברי כנסת משני צדי המשכן



"מבקש שביקורת תיעשה בצורה עניינית ומכבדת"




במקביל לכך, ולאחר יממה של שתיקה, התייחס אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקורת שהטיחו בכירים בליכוד בנשיא ראובן ריבלין ולגל ההסתה נגדו ברשתות החברתיות בעקבות החלטתו לא לחון את החייל אלאור אזריה. לדברי נתניהו, הביקורת מותרת אך "בלי כאפיות וחבלי תלייה".



נתניהו דיבר בפתח ישיבת סיעת הליכוד, לאחר שקודם לכן תקפו אותו ראשי מפלגות האופוזיציה על שתיקתו בנושא. "בדמוקרטיה מותר לבקר כל אחד, מי כמוני יודע זאת, ולא כל ביקורת היא הסתה", אמר נתניהו. עם זאת, הוסיף: "הבקשה היחידה היא שהביקורת תיעשה בצורה עניינית ומכבדת, בלי כאפיות, בלי פסלים, בלי חבלי תלייה ובלי מדים נאציים שכולנו הולבשנו בהם ומולבשים בהם. זה פסול כשזה מופנה כלפי הנשיא או כלפי כל נציג ציבור אחר".



ראש הממשלה הוסיף: "ביקורת עניינית לא רק מותרת, היא הכרחית. זאת נשמת אפה של הדמוקרטיה. אי אפשר להגדיר ביקורת עניינית מהימין כהסתה וביקורת מהשמאל תמיד כחופש ביטוי. אנחנו רוצים גישה שווה, מכבדת, עניינית, לא מסיתה, אבל נוקבת ככל שדרוש. זה הבסיס של הדמוקרטיה, אין דבר אחר, וזה צריך לעבוד לכל הכיוונים". נתניהו הדגיש בדבריו כי תמך מלכתחילה במתן חנינה לחייל היורה. לדבריו, "עמדתי ביחס לחנינה ידועה. קראתי לחנינה מלאה לאלאור אזריה מהיום הראשון. דעתי לא השתנתה".



בכאפייה. תמונתו של ריבלין כפי שהופצה ברשתות החברתיות
בכאפייה. תמונתו של ריבלין כפי שהופצה ברשתות החברתיות



לפיד: "ריבלין מגדלור של מוסריות וממלכתיות"



מוקדם יותר תקף יו"ר יש עתיד יאיר לפיד את נתניהו בשל שתיקתו לנוכח הביקורת החריפה שהשמיעו שרים וח"כים מהליכוד נגד ריבלין: "ראש הממשלה לא מצא לנכון לקום ולגנות את ההתקפות על נשיא המדינה. יש תמונות שלו עם כאפייה וקוראים לו נאצי. מירי רגב, דוד ביטן ואורן חזן אומרים על הנשיא דברים שהשפה לא יכולה לסבול, וראש הממשלה שותק כמו דג כאילו זה לא עניינו".



לפיד סיפר כי שוחח עם ריבלין ואמר לו: "אתה מגדלור של מוסריות וממלכתיות במדינה שאיבדה כל רסן. אנחנו עומדים ומוקירים תודה שמישהו מתנהג בהתאם לתפקידו, כי אף אחד אחר לא לוקח אחריות במדינה הזאת”. עם זאת קרא לפיד לא להיכנס לפאניקה, משום שלדבריו המסיתים הם "חובבי הכאפיות וסמלי הנאצים, שהם מיעוט בעם. עדיף שראש ממשלת ישראל לא יחליט שהוא חלק מהמיעוט הזה, כי כל פעם נדמה לנו שהגענו לתחתית ואז אנחנו מגיעים עוד יותר למטה".



גם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי התייחס אתמול בפתח ישיבת סיעתו בכנסת למתקפה על הנשיא ריבלין. לדבריו, "פוליטיקאים לא אמורים לעסוק בנושאי חנינה. זה תפקידה של המערכת המשפטית ולא של המערכת הפוליטית. אנחנו שומעים את המתקפות המבישות של פוליטיקאים מהליכוד וראש הממשלה שותק, כי זו התרבות הפוליטית שהוא מנחיל. מי שתוקף הם השליחים שלו ולא צריך לקרוא אותם לסדר", אמר גבאי.



גם אחרי ישיבת סיעת הליכוד אתמול המשיכו בכירים במפלגה לתקוף את ריבלין. יו"ר הקואליציה דוד ביטן התייחס להחלטת הנשיא ואמר כי "הנשיא נקמן. הוא תומך במי שתמך בו. הוא לא צריך להתנהג כך. הוא נשיא של כולם, אבל קיבלנו נשיא של השמאל. אני לא מתכוון לדבר בזכותו. רק בגלל שהוא היה בליכוד, זה לא אומר שהוא חסין בפני ביקורת של הליכוד. הוא מזמן לא בצד שלנו”.