"שום מעשה אלימות או טרור שמנסה להצדיק עצמו בעזרת דת האסלאם אינו מוצדק בשום מקום, גם לא בישראל". כך אמר ל"מעריב־השבוע" ד"ר מוחמד בן עבדול כרים עיסא (52), לשעבר שר המשפטים בממשלת סעודיה ומקורבו של יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמן, בשיחה שהתקיימה אתמול לאחר הופעתו באקדמיה הדיפלומטית הבינלאומית בפריז.



לפני שנה מונה ד"ר עיסא לתפקיד המזכיר הכללי של הליגה האסלאמית העולמית שמרכזה בעיר מכה. זהו גוף בינלאומי שאינו שייך רשמית לסעודיה אך באמצעותו מנהיגה הממלכה הסעודית באופן רשמי 3.8 מיליארד מוסלמים בעולם. מאז מונה לתפקידו הוא מפיץ בעולם, בצד המהפכה הפוליטית שעורך יורש העצר, את דימויו החדש של האסלאם הסעודי - מתון, שוחר שלום, סובלני ופתוח לעולם ולדתות האחרות. מעל הכל פעילותו נועדה להסיר מסעודיה את הדימוי שלה כמדינה שתמכה בטרור ובארגונים אסלאמים קיצוניים כמו דאעש.



בהופעתו באקדמיה הדגיש ד"ר עיסא את פעילותה של ארצו נגד הטרור ואת השימוש לרעה שעושים באסלאם אלה שמנסים להצדיק בעזרתו את פעילותם הפוליטית הקיצונית ופעולות טרור. שאלתי אותו אם גל הטרור בישראל ובקהילות היהודיות בעולם, שמבצעיו תולים אותו גם בסכסוך הישראלי־פלסטיני, נכלל בהגדרה זו. "שום מעשה אלימות או טרור שמנסה להצדיק עצמו בעזרת דת האסלאם אינו מוצדק בשום מקום", ענה הבכיר הסעודי. "האסלאם אינו קשור לפוליטיקה, הוא דת של אהבה, הבנה וכיבוד האחר".



יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס



"מפתחים יחסי ידידות עם כל הדתות"



כשנשאל מה בדעתו לעשות בנושא, ענה ד"ר עיסא: "אני עומד להיפגש עם הרב הראשי של צרפת ולשוחח עמו בעניין. כבר ערכנו כינוס בארה"ב בהשתתפות מגזרים שונים בקהילה היהודית, כולל היהודים הרפורמים. אנחנו מפתחים יחסי ידידות עם כל הדתות, ובכללן הדת היהודית". כשסיפרתי לו כי בעת ביקורי בריאד ביקרתי גם בחוג לעברית באוניברסיטה המקומית, אמר ד"ר עיסא. "אתה מוזמן בפעם הבאה לבקר בחוג ללימודי האסלאם ובמשכן הליגה".



אחר כך סיפר כי במסגד של ז’נווה בשווייץ, הממומן על ידי הליגה האסלאמית וסעודיה, נערך "טיהור" ומנהיגיו - שהואשמו בקשר עם האסלאם הקיצוני - הוחלפו. מן המסגד בבריסל הוא שיגר אזהרה לכל המוסלמים באירופה לפעול בהתאם לחוקי המדינה, כולל איסור כיסוי הפנים לנשים, שלדבריו אינו מחוקי היסוד של דת האסלאם. לדבריו, סעודיה הצטרפה בפועל למלחמה בטרור והקימה לצורך זה מוסדות כמו מרכז בינלאומי לגילוי מסרי טרור, שאיתר 800 מסמכים שונים שהופצו, בדרך כלל, באמצעות האינטרנט. לפי הממצאים שבידיו, רק אחד מכל 200 אלף מוסלמים ברחבי העולם פונה לפעילות טרור.



20 חברי קונגרס לטראמפ: "ויתורים טריטוריאליים לא הביאו שלום"



ובתוך כך, כ־20 חברי קונגרס אמריקאים חתמו על הצהרה חסרת תקדים הקוראת לנקוט גישה חדשה שתביא לסיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. זאת, על רקע המאמצים שמוביל נשיא ארה”ב דונאלד טראמפ להצגת מתווה קרוב להסדר מדיני. בהצהרה נאמר ש”ההיסטוריה הוכיחה שוויתורים טריטוריאליים לפלסטינים לא הביאו לשלום ורק הגבירו את הטרור”. עוד נאמר בה כי "המכשול העיקרי לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים היא הסרבנות להכיר בזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית וכי רק הכרה פלסטינית בקשר ההיסטורי של העם היהודי לישראל והכרה בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, יביאו לסיום הסכסוך".



ההצהרה נחתמה באירוע מיוחד שהתקיים בגבעת הקפיטול בוושינגטון ונכחו בו חברי כנסת וחברי קונגרס החברים בשדולות אחיות הפועלות לקידום תודעת הניצחון הישראלי. בשדולה בכנסת חברים ח”כים מכל המפלגות הציוניות, היא מונה 15 חברים ובראשה עומד ח”כ עודד פורר (ישראל ביתנו).