השרים משה כחלון ויעקב ליצמן הכריזו אתמול, לצד יו"ר ההסתדרות, על התוכנית הלאומית לביטוח סיעודי, המהווה פתרון למשבר הסיעוד ומקימה מערכת ביטוח סיעודי ציבורית. חבר הכנסת איציק שמול (המחנה הציוני), שהוביל יוזמה לחוק ביטוח סיעודי ממלכתי, התייחס הבוקר (שלישי) לתוכנית בשיחה עם ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM: "אתמול יצאה לדרך תוכנית חיובית שיש בה צעדים יפים כמו ביטול מבחנים סיעודיים, טיפולי שיניים לקשישים ועוד. עד היום המדינה גלגלה את רוב העלות על כתפיהם של המשפחות ולא על המדינה, עלות של בית אבות יכולה להגיע 20-15 אלף שקלים. לתוכנית הזו ישנם יוזמות יפות אך לא מדובר בביטוח סיעודי ממלכתי אלא רק צעד ראשון בכיוון".




לדברי שמולי, "במודל של ביטוח סיעודי ממלכתי כלולה ההגנה הבסיסית של המדינה שאמורה לאפשר שנוכל להחזיק מעמד במצב הסיעודי. בתוכנית שהוצגה אמש אמנם ישנה תוספת מסוימת של 25% אך במצטבר העלות של הדבר זה היא בסביבות ה-11 אלף שקלים. זאת אומרת שאם אין לך ביטוח לא תוכל להחזיק מעמד. אני קורא למאזינים לא לבטל עוד את הביטוחים הסיעודיים שלהם לעת עתה. מ-2011 אנחנו נאבקים על טיפולי שיניים לקשישים וצריך להודות לכחלון שאישר את היוזמה במשמרת שלו. כמובן שזה רק צעד ראשון ויש המון מה לעשות בנושא".

שמולי התייחס גם לחוק לסגירת מתקן חולות שיאפשר גירוש מסתננים, בו תמכה סיעת המחנה הציוני: "אבי גבאי לא הנחה אותנו להצביע בעד הגירוש. אכן התקיים אתמול דיון סוער בסיעה על הנושא, בסופו של דבר התקבלה החלטה שתאמה את עמדתו של היו"ר. אני חשבתי שכצעד ביניים זה לא דבר שאפשר לחיות איתו ויש להכניס שיפורים משמעותיים בנושא, כגון אבחנה בין פליטים למסתנני עבודה. צריך לזכור שהמדינה שפכה למעלה ממיליארד שקלים על הקמת מתקן חולות".

"יש פה איזושהי בעיה שצריך להתמודד איתה", הוסיף ח"כ שמולי: "לכל מפלגה ישנם שיקולים פוליטיים, אך ההצבעות שלנו לא נובעים רק משיקולים אלו. העמדה הבסיסית שלנו היא שמדינת ישראל צריכה להישאר יהודית ודמוקרטית. אנחנו לא מסכימים שתהיה פגיעה בזכויות האדם של אותם אנשים, אך אני לא בטוח שמדינת ישראל יכולה להחזיק כמות כה גדולה של מסתנני עבודה".

עריכה: איתמר זיגלמן