יותר מעשור עבר מאז הרגע שבו סטיב ג'ובס עמד על במה והציג בפני הקהל את האייפון הראשון, וסביר להניח שגם הוא לא האמין עד כמה המכשיר הקטן ישנה את ההיסטוריה. "היום המצאנו מחדש את הטלפונים", אמר אז. מאז נמכרו יותר ממיליארד מכשירי אייפון, והלילה ייכנס לחיינו אייפון X, המכשיר החדש מבית אפל שמכירתו בישראל תחל בחצות.



המכירה הזו תלווה ככל הנראה בתמונות של תורי ענק בכניסה לחנויות שמוכרות את מכשיר הדגל של אפל. המחיר הגבוה במיוחד של המכשיר, המתחיל באלף דולר, לא הרתיע את המיליונים שהגיעו לחנויות החברה ברחבי העולם שעות רבות (ובמקרים מסוימים גם ימים) לפני תחילת המכירה. בעקבות הביקורת על המחיר הגבוה של אייפון X, נטען בתקשורת האמריקאית כי סמסונג, שייצרה עבור אפל את מסכי ה־OLED, היא האשמה בעלותו.


אחד הגורמים לכך שהתורים הפעם היו ארוכים מהרגיל הוא העובדה שעד כה יוצר מספר מאוד מצומצם של יחידות, וכולם רוצים להיות הראשונים לשים את ידם על המכשיר, שיוצא בשנת העשור למכשיר הראשון. לפי הדיווחים, החברה צפויה לייצר בסך הכל כ־20 מיליון יחידות של הדגם.



אחד הפיצ'רים המסקרנים של המכשיר הוא Face ID - פתיחה של נעילת המכשיר באמצעות זיהוי הפנים של המשתמש, במקום שימוש בכפתור בית. על פי הדיווחים, בחברה חוו הקשיים בהטמעה ובהפעלה תקינה של זיהוי הפנים, וגם בהטמעה מוחלטת של כפתור הבית במסך המכשיר. כל האנשים שצפו באירוע ההשקה של המכשירים בוודאי זוכרים את הרגע המביך שבו ניסיון ההדגמה של Face ID, בשידור חי, נכשל. בחברה טענו לאחר מכן כי הסיבה לתקלה המביכה ברגע האמת היא העובדה שכמה עובדים שיחקו עם המכשיר מאחורי הקלעים, וכך הצליחו לשנות את ההגדרות - דבר שגרם לכך שהמכשיר לא זיהה את מי שהוא היה אמור לזהות.



ממתינים לפתיחת המכירה בסינגפור. צילום: רויטרס



בניגוד לקודמיו, אייפון X מגיע עם מסך בגודל 5.8 אינץ' ברזולוציה של 2,436*1,125 פיקסלים, ובצפיפות של 458 פיקסלים לאינץ', בטכנולוגיית OLED. המסך מצויד גם בטכנולוגיית Touch D3 וזכוכית מוקשחת המחפה אותו. בנוסף, המכשיר כולל את הפיצ'ר אנימוג'י (אימוג'י תלת־ממדי מותאם אישית, המבוסס על הבעות הפנים של המשתמש), מסך מקצה לקצה, טעינה אלחוטית, מצלמה אחורית כפולה של 12 מגה־פיקסל ומצלמה קדמית עם יכולת זיהוי פנים ואפשרות צילום חדשה בשם פורטרט.



כמה ימים אחרי ההשקה הראשונית, ב־12 בספטמבר 2017, החלו להתפרסם ברשת טענות של עשרות משתמשים, שטענו כי המכשיר שברשותם הפסיק לעבוד ברגע שבו הם יצאו איתו למקום קר. עוד דווח על הופעת פס ירוק לאורכו של המסך, בצדו הימני. התופעה כבר זכתה לכינוי "פס המוות הירוק", וייתכן כי הגורם לה הוא תקלה במסך ה־OLED של המכשיר. אם הוא אכן גרם לה, זו אינה הפעם הראשונה שבה מסך מהסוג הזה גורם לבעיות - תקלה דומה התרחשה בעבר במכשירי Galaxy S7 מבית סמסונג, ובכך מתחזקת ההשערה כי מדובר בתקלה בחומרה. אפל סירבה לחשוף מה גרם לשתי התקלות המדוברות, והוציאה עדכון למערכת ההפעלה שאמור לפתור את הבעיה.



האקרים וחובבי טכנולוגיה רבים ברחבי העולם הוכיחו בשבועות האחרונים כי אפשר לפרוץ את הנעילה המאובטחת די בקלות של המכשיר, ואכן מאז תחילת המכירה המוקדמת שלו, בתחילת החודש, פורסמו סרטונים רבים המנסים לאתגר את המנגנון החדש. בין היתר, הועלה לרשת תיעוד שבו נראים תאומים זהים מצליחים לפרוץ אחד למכשיר של השני. עם זאת, החברה שברה כמה שיאים הקשורים למכירת המכשיר ולהזמנה המוקדמת - כל המכשירים שהוקצו למטרה הזו נמכרו בתוך כחצי שעה.





לפני תחילת המכירה המוקדמת, פורסם ראיון עם סטיב ווזניאק, אחד ממייסדי אפל, שבו הוא הסביר מדוע אייפון X הוא האייפון הראשון שהוא לא ירכוש. ווזניאק בן ה־67 הסביר בראיון לרשת CNBC כי הוא מעדיף להישאר עם אייפון 8 שלו לעת עתה. "אני מרגיש שהסמארטפונים הגיעו לנקודה כזו שהם כבר לא מצליחים לחדש כמו בעבר", אמר. “אני מודאג לגבי מה שהמכשיר יכול לספק לי. אני מעדיף להמתין ולראות את ההתפתחויות בנושא".



בינתיים, האייפונסטים כבר סופרים את הדקות עד לאירוע ההכרזה הבא של החברה, שעל פי ניסיון העבר צפוי להתרחש בחודשים מרץ או אפריל 2018. קשה להמר מתי המכשיר הבא יושק, שכן החברה ידועה בהשקות המפתיעות שלה. הרמז היחיד לכך שהן עומדות להתרחש הוא השבתה של אתר החברה ושל חנות האפליקציות בשעות קודם לאירוע. אפל ידועה בחיבתה להפתעות, ולכן קשה לחזות מה יכלול האייפון הבא, מה יהיה תג המחיר שלו ואפילו איך הוא ייקרא.