חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) השתתף היום (רביעי) בדיון של הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, שעסק בסוגיית בחינת אי השוויון בקבורת עוברים ותינוקות רכים. במהלך הדיון חשף חבר הכנסת, שמכהן כיו"ר הוועדה, את סיפורו הכואב על לידה שקטה שהתרחשה במשפחתו. "זה קרה גם לנו. בסוף תהליך הלידה של אשתי שחוותה צירים שנמשכו 26 שעות יצא לנו עובר מת. זאת לידה יותר קשה מלידה רגילה כי בזמן לידה רגילה העובר מנסה לעזור לעצמו לצאת לאוויר העולם ופה אשתי עשתה את הכל בעצמה".



חבר הכנסת זוהר סיפר לאחר האירוע הקשה, נשאל כי בבית החולים האם ירצו לראות את התינוקת ולהיפרד. "אשתי לא רצתה ואני כן. לא אמרו לנו שיש טקס, לא הזמינו אותנו ללוויה וכזוג במשבר אחרי מה שחווינו רצינו בעיקר לשכוח את האירוע הנורא", תיאר. "פתאום הגיע לפתחי נושא הדיון וזה עשה לי פלאשבק לאותה תקופה. למרות שהאירוע היה מתוכנן זה היה היום הכי קשה בחיים שלנו כמשפחה. בבית החולים היינו צריכים לקבל החלטות משמעותיות בלי זמן להפנים. החלטות שאף הורה בעולם לא צריך להחליט. האם רוצים לתת לתינוקת שם או לצלם אותה? הייתי באמצע לידה רגילה לכל דבר והחלטנו להיפרד ממנה בבית החולים והסכמנו שאנחנו לא רוצים להשתתף בלוויה". 



"אני חושב שאם הייתי חוזר אחורה בזמן הייתי רוצה להשתתף בלוויה ולדעת איפה היא קבורה. לימים הבנתי שמבחינת ההלכה נקבע שמדובר בקבורה לכל דבר. אז לא הבנתי שאיבדתי תינוק. אז אולי חשבתי שמדובר בסוג של הפלה ואני מכה על חטא ויש לי נקיפות מצפון ואין לי דרך לתקן את זה". 



"לא מאחל את זה גם לאויבים שלי"


על סוגיית קבורת העוברים הוסיף: "שמעתי שמועות על קברי אחים ולפי ההלכה נדרשת קבורה רגילה. יש הורים רבים שרוצים לקחת חלק בעניין הזה וזה נמנע מהם בגלל שהנושא מנוהל על ידי בתי החולים, חברה קדישא ומשרד הדתות. אנחנו רוצים לבחון בדיון הזה את הסוגיה לעומק, מה הנוהל ומה צריך לקרות כדי שמשרד הבריאות ומשרד הדתות ימצאו דרך אנושית כדי שכל הורה יוכל להתמודד עם החוויה הקשה הזאת בדרך שהוא מוצא לנכון. כמי שחווה את זה מדובר בתהליך מאוד קשה שאני לא מאחל אפילו לאויבים שלי".



מיטב טסלר שימר, ראש מרכז הסיוע במרכז "עיתים" אמרה בוועדה כי רק הבוקר קיבלה טלפון מיולדת בבית חולים שערי צדק שאיבדה את תינוקה לאחר שבוע שאושפזה בבית החולים והיא התבקשה לסייע לה בקבורה. "בירושלים אף אחת מ-13 חברות קדישא לא נותנות פתרון לנושא. הצעתי ליולדת קבורה בתל אביב אבל זה יעלה לה אלף שקל. האבסורד הוא שמישהי מתקשרת אלי ולא בית החולים נותן לה הסברים ופתרונות. האבסורד השני הוא שאין פתרון אצל אף חברה קדישא בירושלים שמוכנה לקבור את התינוקות הרכים".



היו"ר מיקי זוהר סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה קובעת כי קיימת חובה על המדינה לאפשר לכל זוג ומשפחה להיות שותפים בתהליך הקבורה בהתאם לרצונותיו בסוגיה. "הוועדה דורשת לקיים שולחן עגול בסוגיה ולדווח לוועדה בתוך שבועיים על ההתקדמות בנושא". כמו כן זוהר חזר על דרישתו מהמוסד לביטוח לאומי לפעול לאלתר להשוואת התעריפים למימון הקבורה מ-20% ל-100% בכל רחבי הארץ לכל קבורה ולעדכן את הוועדה עד תחילת ינואר על יישום הפעולות בנושא ואמר כי "במידה וזה לא יוסדר אפעל בחקיקה".



"לאפשר לכל זוג קבורה לפני רצונו". אילוסטרציה: אינג אימג