חוות דעה חריפה של צה"ל ביחס לקיצור שירות החובה לשנתיים ושמונה חודשים לגברים, אשר עליה דווח הבוקר (חמישי) לראשונה בגל"צ, חושפת כי בדיונים סגורים כינה נציב קבילות החיילים את המהלך "טירוף מערכות", והזהיר מפני השלכותיו, שצפויות להיות מורגשות כבר בעוד ארבעה חודשים.



לפי הדיווח, אתמול התקיים דיון בוועדת המשנה לכוח האדם בצה"ל, ובו דנו בסוגיית קיצור השירות הסדיר לגברים, ובו השתתפו נציב קבילות החיילים יצחק בריק וראש חטיבת תכנון כוח האדם ערן שני.



ח"כ אוחנה. "נעמוד על כך שהתוכנית תמומש". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ אוחנה. "נעמוד על כך שהתוכנית תמומש". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



במהלך הדיון הזהיר בריק הזהיר מפני מחסור של אלפי חיילים ופגיעה בכשירות של צה"ל. לדבריו, "ביקרתי בבסיסים ברחבי הארץ, דיברתי עם קצינים והם אמרו לי שהם לא יודעים איך לעכל את קיצור השירות הזה. צה"ל לא ערוך לכך - זה יפגע במוכנותו הצבאית ובאימונים".



מגורמים שנכחו בדיון נאמר כי הוא אמר ש"זה יהיה טירוף מערכות לשחרר מוקדם אפילו את מתגייסי יולי 2015". מדובר במחזור הגיוס הראשון ששירותו קוצר, ובריק הזהיר שהצבא לא יעמוד בכך.



למרות זאת, ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), יו"ר הוועדה, מסר כי יש להשלים את הקיצור הנוסף: "נעמוד על כך שהתוכנית תמומש חרף התנגדותו של נציב תלונות חיילים. כך נפעל בכנסת". מצה"ל נמסר כי הוא "נערך למימוש החלטת הדרג המדיני לקיצור שירות החובה לאחר עבודה מטה מקיפה ומעמיקה".