ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה הבוקר (חמישי) את דברי סגניתו במשרד החוץ, סגנית השר ציפי חוטובלי בנוגע ליהדות ארצות הברית. בהודעה שפרסם אמר נתניהו כי הוא "מגנה את דבריה הפוגעניים של ציפי חוטובלי כלפי יהדות ארצות הברית. יהודי התפוצות יקרים לנו והם חלק בלתי נפרד מעמנו. אין מקום להשתלחות כזאת ודבריה אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל". חוטובלי, שבעת פרסום ההודעה הייתה בראיון בשידור חי בגלי צה"ל, אמרה לעמית סגל וירון דקל כי "יהדות התפוצות יקרה לו, יהדות התפוצות יקרה גם לי", וטענה כי דבריה לא הובנו כהלכה.



כזכור, אמש התראיינה חוטובלי לערוץ הישראלי באנגלית, i24news, ותקפה את המעורבות של יהדות אמריקה בפוליטיקה הישראלית ואמרה בין השאר כי "יהודי ארה"ב לא מבינים את מורכבות האזור ולא שולחים את ילדיהם להילחם". סגנית השר טענה עוד כי למרביתם של יהודי ארצות הברית "אין ילדים שמשרתים כחיילים, שמתגייסים לחיל הנחתים, והולכים לאפגניסטן או עיראק. לרובם יש חיים די נוחים, הם לא יודעים איך זה מרגיש להיות מותקף על ידי טילים, ואני חושבת שחלק מהעניין הוא לחוות את המציאות הישראלית". 


נחמן שי לנתניהו: "הדח את  חוטובלי"
סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי

מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הרב גלעד קריב תקף את דבריה של סגנית החוץ ואמר כי דבריה "לא נאמרו בחלל ריק". הרב קריב טען עוד כי דבריה הם "כהמשך ישיר להתנהלות הפוגענית של ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי יהדות התפוצות". יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, הגיב גם הוא בחריפות לדבריה של סגנית השר והודיע כי בכוונתו להיפגש עם מנהיגי יהדות ארה"ב ולהבטיח להם לתקן את הקשרים בין יהדות התפוצות לישראל כאשר הוא יעלה לשלטון.

"דברים אומללים ומביכים של סגנית השר (הלא קיים) חוטובלי, הלוחמת הגדולה, מטיפת המוסר שהעבירה את שירותה הצבאי באטלנטה. נתניהו אמנם כבר הספיק לגנות את דבריה, אבל לא להתבלבל - היא מבטאת יפה קו של ממשלה שהחליטה להקריב את היחסים עם יהודי ארה"ב עבור פוליטיקה קטנה. ביום שני אצא לסבב פגישות עם בכירים וראשי ארגונים בקהילה היהודית בארה"ב עם מסר מאוד פשוט: נחזור לשלטון ונתקן את כל מה שהממשלה הזו לקחה על עצמה לקלקל - כולל הברית הקריטית עם יהודי ארה"ב", אמר גבאי"

גם חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) תקפה את דבריה של חוטובלי ואמרה כי "במקום לכסות את הקרע עם יהדות התפוצות צריך לאחות אותו. לא די בהתנערות מדברי חוטובלי - צריך מדיניות נכונה ומדינה יהודית ודמוקרטית עם יהדות מקבלת ומחבקת את כל זרמי היהדות".


חברה למפלגה, ח"כ נחמן שי קרא אף לראש הממשלה להשעות את סגניתו מתפקידה בשל דבריה, ואמר כי "יהודי ארה"ב היו כאן לפניה ויהיו גם אחריה. הם לא זקוקים לשיעורים ממנה לא באהבת ישראל ולא ב'מיהו יהודי'. תמיכתם וזיקתם למדינת ישראל היא מעל לכל ספק והם אחד הנכסים הכי יקרים שלנו. קשה לתאר את מדינת ישראל ללא הגב והגיבוי שיהדות ארה"ב נתנה לנו. מן הראוי שהגב' חוטובלי לא תחלק ציונים ליהודי ארה"ב באשר לנאמנותם לישראל. הם לא זקוקים לכך".




"בחרו לקחת את הקליפה והשם של היהדות"

התבטאותה של חוטובלי בנוגע ליהדות התפוצות מצטרפת להתבטאות מעוררת מחלוקת נוספת אשר אמרה סגנית השר בנוגע ליהדות ארה"ב, כאשר בתחילת החודש היא הגיעה לדבר בכנס ארגון IAC, ושם תקפה את היהודים הקונסרבטיבים והרפורמים וטענה כי "בחרו לקחת את הקליפה והשם של היהדות, את כל המנהגים והמסורת ולרוקן את התוכן מבפנים. ליצוק ערכים ליברליים שאין להם קשר ליהדות"

דבריה של חוטובלי התקבלו בזעם על ידי חלק מהיושבים באולם, שמרביתם משתייכים לזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים. חוטובלי גם התייחסה לעובדה כי לדעתה היהדות המתקדמת אינה מקובלת בישראל. "70 שנה מדינת ישראל קיימת, אנשים כמו יאיר לפיד מחתנים אנשים ברבבות והולכים ומפיצים את תורתם ברבים על היהדות המתקדמת. אני גרה ברחובות, ושם יש שני בתי כנסת קונסרבטיבים חצי ריקים", הוסיפה חוטובלי, "אולי תשאלו את עצמכם למה זה לא עובד במדינת ישראל".

אחת הנוכחות באולם אמרה ל"מעריב-אונליין": "זה היה פשוט מזעזע, מופע אימים. היא הייתה חצופה ונראה כי לא הבינה בכלל מול מי היא מדברת ואיך צריך לדבר". לטענתה, "אנשים בקהל התקוממו ושאלו אותה באיזה זכות היא מפרשת את היהדות שלהם בצורה כל כך נחרצת, ולמה היא חושבת שיש לה את המנדט לומר להם מה זו יהדות".