עיתון הניו יורק טיימס פרסם היום (שישי) ראיון נרחב עם מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי. תומאס פרידמן, אחד מבכירי העיתונאים בעולם, שמתמחה במזרח התיכון הרחיק עד סעודיה עצמה כדי לראיין את בן סלמאן, שבמהלך השנה האחרונה הוביל מהלכים רבים לשינוי ממלכתו העתידית, להילחם בשחיתות במדינה, להביא למודרניזציה של החברה ולהשיבה להיות משקל נגד לאיראן. אך עולה השאלה, האם מהלכיו אכן מטרם לטובת ערב הסעודית ברוח האביב הערבי, או שמא אלה עוד משחקי כוח בין נסיכים מושחתים?



"עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן הוא היטלר של המזרח התיכון", הצהיר הנסיך בראיון, ואמר: "למדנו מניסיונה של אירופה שמדיניות של פיוס לא פועלת. אנחנו לא רוצים שמה שקרה באירופה בנו הארבעים יקרה גם כאן". בן סלמאן הבהיר שהוא רואה בשנת 1979, השנה בה התרחשה המהפכה באיראן כשנת מפתח למצב בערב הסעודית לא רק בגלל המהפכה עצמה אלא גם בהשפעת משבר בני הערובה במסגדים במכה בסוף השנה, כאשר החוטפים טענו שבית המלוכה הסעודי סטה מדרך האסלאם. 



הרפורמטור? יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס
הרפורמטור? יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס



מחזיר את האסלאם למקורותיו



לטענתו של בן סלמאן, שני האירועים האלה הביאו את סעודיה לנסות לפייס את האסלאם הקיצוני עד שהוא השתלט עליה ושינה אותה מיסודה, אך מבהיר כי הוא לא ממציא מחדש את האסלאם, אלא מחזיר אותו למקורותיו. בין השאר מתייחס בן סלמאן לפעולותיו בנוגע לזכויות הנשים במדינה, שנחשבת לאחת המפלות בעולם, ועד לאחרונה הייתה המדינה היחידה בעולם שאסרה על נשים לנהוג ברחביה.



"בתקופתו של מוחמד הייתה שופטת בדינה, האם זה אומר שהנביא לא היה מוסלמי?", שאל בן סלמאן את פרידמן, ואחד משריו הציג סרטון יוטיוב מהממלכה בשנות החמישים שם היה אפשר לראות נשים ללא כיסוי ראש הולכות ידי ביד עם גברים, בתי קולנוע ומופעי מוזיקה. בנוסף לשיפור מעמד האישה במלחמה, גם מלחמתו של בן סלמאן בשחיתות במדינה עלתה לכותרות לאחרונה, אך רבים שאלו האם מטרתו של הנסיך, שאביו נוהג לטוס לחו"ל כאשר במטוסו מנסע מיוחד עשוי זהב, באמת למגר את השחיתות, או שמא זה קרב פוליטי שמטרתו לחזק את מעמדו לקראת עלייתו לשלטון?





100 מיליארד דולר של שחיתות לקופת המדינה



בן סלמאן דחה את ההאשמות הללו וקרא להן חסרות כל שחר. "רוב משפחת המלוכה עומדת מאחורי, המדינה שלנו סבלה רבות מהשחיתות. בערך 10% מהוצאות הממשלה פשוט נשאבו, מהדרגים הגבוהים ועד לפקידים הנמוכים. אבי ראה שאין דרך שנישאר מעצמה כלכלית כך, ולכן עוד ב-2015 הקים צוות לחקירת השחיתות. המסקנות הגיעו בשבועות האחרונים והתחלנו לטפל בממצאים".



הנסיך פירט ואמר כי 95% מהאנשים שהופיעו בדוח נחקרו על ידי התובע הממשלתי והגיעו לסיכום של החזרת חובות שאמור להחזיר לקופת המדינה העשירה והמרוששת 100 מיליארד דולר. "אתה צריך לשלוח סימן, והסימן הזה יחלחל גם למטה", הוא הסביר למה הוא סימן דווקא את צמרת המדינה במאבק.