האם נשים ממרכז הארץ מוטרדות מינית יותר מנשים אחרות? התשובה היא כן, אם לשפוט על פי השיח ברשת בחודש האחרון, מאז עליית גל המחאה נגד ההטרדות המיניות, ששטף את הרשת ואת אמצעי התקשורת במסגרת הקמפיין MeToo#.



מחקר שביצעה חברת הניטור ומחקרי המדיה החברתית Vigo, שמתפרסם כאן לראשונה, מצייר את אופי השיח ברשת בקרב ישראלים בנושא ההטרדות המיניות. הסקר בחן את השיח ברשת החל מ־15 באוקטובר, אז פורסם הפוסט הראשון בעולם תחת ההאשטאג MeToo#. מתברר שמאז נכתבו בנושא הטרדות מיניות בישראל כ־20 אלף פוסטים תחת ההאשטאג MeToo# בצורותיו השונות. 93% מהפוסטים נכתבו על ידי נשים, 3% על ידי גברים ואת השאר לא ניתן להגדיר.



עוד מתברר שמחצית הפוסטים הגיעו ממרכז הארץ: כ־23% מאזור תל אביב וגוש דן וכ־27% מאזור המרכז. הירושלמים מהווים רק כ־10% מהכותבים ואילו לגבי היתר, כ־40%, לא ניתן היה לדעת. "האוכלוסייה באזור המרכז בולטת בהקשרים אלה ברשת", אומר איתן מורדל מחברת Vigo, האחראית לעיבוד הנתונים. "בסופו של דבר נראה כי אלה האנשים שהושפעו מהקמפיין בשיח הספציפי הזה".



מבחינת גילאים, כ־22% מכותבי הפוסטים הם בני 25־29, כ־21% בני 35־39, כ־13% בני 40־44, כ־10% בני 30־34, כ־9% בני 45־49, כ־7% בני 50 ויותר. רק 3% בני 15־19 וכך גם בגילאי 20־24.



קווין ספייסי. צילום: רויטרס



מבחינת דרגות ה"חומרה" של הפוסטים, ניתן היה לחלקם לשלושה סוגים עיקריים: בכ־15% מהמקרים השתמשה הכותבת בפועל במילה "אונס" כדי לתאר חוויה שעברה. כ־22% מהעדויות סיפרו על מקרה מסוים שבו הכותבת חוותה את מה שכינתה הטרדה מינית, ואילו מרבית העדויות (כ־63%) התייחסו למציאות כללית של הטרדות מיניות בישראל.



ככלל, מאז עליית הקמפיין והתפוצצות פרשיות המין בהוליווד, ובעקבות זאת גם בארץ, נרשמו יותר מ־40 אלף התייחסויות ברשת הישראלית, כשכ־34% מהן של גברים וכ־32% של נשים (את השאר לא ניתן היה לזהות).



בעוד שמרבית הגולשים (כ־62%) מתייחסים באהדה למתלוננות ולקורבנות התקיפות המיניות, כרבע מהגולשים (26%) מביעים מידת הזדהות עם התוקף (מתוכם 64% גברים ו־36% נשים). גולשים אלה נימקו את עמדתם בשלושה טיעונים עיקריים: המתלוננות מגזימות ("נגיעה זה לא אונס", "הוא רק התחיל איתה", "לא כל דבר הוא הטרדה מינית" וכדומה), על המקרה חלה התיישנות והמתלוננות משקרות.



הפרשיות שהעסיקו את הגולשים הישראלים יותר מכל היו דווקא אלה ההוליוודיות (כ־28%), בעיקר סביב קווין ספייסי והארווי ויינשטיין. מי שהוביל ברדאר המקומי היה גבי גזית, שהעסיק כ־20% מהשיח ברשת. כ־12% מהשיח ברשת נסב על אלכס גלעדי וכ־6% סביב טומי לפיד. היתר, 34%, עסקו בפרשיות אחרות, בהן של יורם זק ונתן זהבי, ובהטרדות מיניות באופן כללי.