"הבהרתי שבוע אחרי שבוע שלא יהיה חילול שבת. לא לקחו אותי ברצינות והתפטרתי. מה שהבטחתי קיימתי. סוף סוף מישהו מקיים את מה שהוא מבטיח", כך אמר היום (ראשון) שר הבריאות המתפטר, יעקב ליצמן בראיון לגל"צ. "היה סטטוס קוו ויש סטטוס קוו ויש הסכם קואליציוני. חתמנו שלא יעבדו ברכבת בשבת, הרכבת חושבת שהיא רשות בפני עצמה והיא תעשה מה שהיא רוצה ולא מעניין אותה אף אחד". 

ליצמן התייחס גם למשמעות היותו שר הנושא באחריות על הנעשה במשרדו, על כך שנקט בצעד של התפטרות ולאפשרות שהקואליציה תתפרק ותלך לבחירות. "היה בג"ץ נאלצתי וקיבלתי אישור של מועצת גדולי התורה. לא רציתי להיות שר כדי לא לקחת אחריות, עכשיו הייתי צריך לברוח משם. עכשיו זאת החלטה גורלית מאוד. כרגע זה לא על הפרק בחירות אני בקואליציה ואני אצביע עם הקואליציה. יש 20 אלף דברים שאנחנו לא מסכימים עליהם. השר יש לו אחריות. עובדה שהיינו בקואליציות כל השנים, רק לא קיבלנו תפקידים אז". 

ליצמן המשיך להתייחס להתפטרות ואמר כי "אני חושב שהתפטרתי מאוחר מדי הייתי צריך להתפטר לפני חודש ימים", לגבי האפשרות שגם שאר חברי הכנסת החרדים יצטרפו אליו וינקטו בצעדים בעקבות חילול השבת אמר כי "לכל אחד יש את הרבנים שלו אני קטונתי מלהכליל. כל אחד שומע מה שהם אומרים לו. אני הקשבתי לרבנים שלי בלי לגמגם". 

יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, התייחס גם הוא בראיון לגל"צ למשבר שנוצר. "פתרנו הרבה בעיות מול החרדים, אלא שכל פעם מגיעה דרישה חדשה וגם פסיקות של בג"ץ. יש את הבעיה של הכשרות ויש את הבעיה של הגיוס. אנחנו רוצים לפתור את הבעיות שעכשיו חשובות ואנחנו מטפלים בהן חודש וחצי. לגמור אחת ולתמיד".

דוד ביטן. צילום: פלאש 90


"אי אפשר בכל דבר להצליח בכל רגע", הוסיף, "מה שקרה עם ליצמן זה שהוא החליט להתפטר. אנחנו הודענו כמה פעמים שאנחנו לא נפסיק את העבודות אם אין פתרון אחר. יש עבודות שצריכות להתבצע. אנחנו צריכים למצוא את דרך המלך בין שירות הציבור לשמירת השבת. צריכים לפתור את הבעיות לפני שהן מגיעות לראש הממשלה. אבל לא כל בעיה ניתן לפתור אותה. יש בעיות שיותר קשה מהרגיל ואנחנו מבקשים מחברות הקואליציה להתחשב. אנחנו עומדים על דעתנו. יש פתרונות שיכולים לספק את החרדים, אבל אי אפשר לתת להם פתרון מלא".

על הטענה כי הליכוד נכנע לחרדים ומאפשר להם לנהל את המדינה באמצעות סחטנות אמר ביטן ש"גם לפיד וגם הרצוג היו נותנים לחרדים הרבה יותר ממה שאנחנו נתנו כדי להיות בשלטון. בשביל קואליציה צריך 61 מנדטים ולליכוד אין ולכן אנחנו צריכים לגבש קואליציה. אנחנו לא עובדים אצל אף אחד. אנחנו המבוגר האחראי, אנחנו מרבעים את המעגל ומנסים לקדם דברים שחשובים למדינה הזאת. זה התפקיד שלנו".

ביטן הוסיף כי "כמו שאני רואה את זה, הבעיה המרכזית של ליצמן זה הנושא של האחריות הקולקטיבית . נאפשר שסגן שר יוכל להיות גם בלי שר מעליו. זה לא חוק עוקף בגץ זה חוק פותר בעיות בג"ץ".