הרמטכ”ל, רב אלוף גדי איזנקוט, שוקל לבצע שינויים ב”פקודת השירות המשותף”, המעוררת סערה וקרע עמוק בין הצבא לציונות הדתית מאז נכנסה לתוקף לפני קצת יותר משנה. יחד עם זאת, הרמטכ”ל ידחה כנראה את דרישתם של הרבנים, שעמם נפגש לאחרונה, לבצע שינויים מהותיים בפקודה. ככל הנראה לא יקבל הרמטכ”ל את הדרישה להעניק לקציני צה”ל את האפשרות לסרב לשרת בגדודים מעורבים. זוהי דרישת הליבה של רבני הציונות הדתית מהרמטכ”ל והוא כנראה ידחה אותה. השינוי המיועד יהיה כנראה באחת מפסקאות ההגדרה הדקלרטיביות של הפקודה, שנוסחה ישונה מעט. לשינוי תהיה משמעות דקלרטיבית, אך לא תהיה לו משמעות מבצעית או אחרת בשטח.
 
ל”מעריב” נודע כי ביום שישי האחרון נפגש הרמטכ”ל עם ארבע חברות כנסת הפעילות בתחום זכויות נשים ושוויון מגדרי בצה”ל ובכלל. מדובר במרב מיכאלי ובאיילת נחמיאס־ורבין מהמחנה הציוני, ובתמר זנדברג ובמיכל רוזין ממרצ. עוד קודם לכן נפגש הרמטכ”ל פגישה טעונה נוספת עם רבני הציונות הדתית, שבה השתתף גם סגן שר הביטחון, ח”כ אליהו בן דהן מהבית היהודי, וגם עם נציגות ארגוני הנשים השונים המעודדים שילוב מגדרי ושירות מעורב בצה”ל. 

רא"ל גדי איזנקוט. צילום: פלאש 90
רא"ל גדי איזנקוט. צילום: פלאש 90

 
עד כה דחה הרמטכ”ל את כל הניסיונות והלחצים לבצע שינויים בפקודת השירות המעורב, שנכנסה לתוקף באוקטובר 2016. הרמטכ”ל קבע כי בפקודה לא יבוצע שינוי כלשהו עד שימלאו לה שנה והצבא יבדוק את משמעויותיה בשטח. כעת, כאמור, מלאו לפקודה שנה. ל”מעריב” נודע כי בדעת הרמטכ”ל לבצע בפקודה שינויים, אך לא בצורה שתשנה את מהות השירות המשותף או את דרך יישומו. 
 

הרמטכ”ל מינה ועדה מיוחדת שבדקה את נושא השירות המשותף בחודשים האחרונים ואת השלכותיו השונות. כעת, כשקיבל את מסקנותיה, יבצע הרמטכ”ל את השינוי האמור. ההערכה היא כי פעולתו של הרמטכ”ל לא תביא לאיחוי הקרע או סגירת הפער בין דרישותיהם של רבני הציונות הדתית למדיניות צה”ל. העימות הזה יישאר איתנו עוד זמן רב.