סגן מנהיג חמאס חליל אל-חיה הודיע הבוקר (שני), במסיבת עיתונאים שנערכה ברצועת עזה, כי "הנשק של הפלגים הפלסטינים אינו נתון למשא ומתן". על פי ההערכות ברצועה, הפיוס הפנים פלסטיני נכשל ויש כאלה שחושבים על הצעד הבא לאחר ההודעה הפומבית העתידית על הכישלון. אל-חיה אמר עוד כי "דרשנו ממצרים לקרוא לאש"ף להרגעת הרוחות ולהפסיק את הפרובוקציות שלו". 

גורמים מדברים על כישלון הפיוס, ואף משרטטים אפשרויות שונות לגבי העתיד, בהן האפשרות שחמאס ימשיך לשלוט ברצועה לתקופה נוספת. מנגד, בכירים באש"ף אומרים כי "עד לשלב זה, לא ניתנה האפשרות של השתלטות על הרצועה על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, כולל ההשתלטות על מעבר הגבול ברפיח". בכיר אש"ף אמר לטלוויזיה הפלסטינית: "מנגנוני הביטחון של הרשות בעצם לא קיבלו אף סמכות במעבר הגבול כולל שימוש בנשק או חימוש הכוחות המקומיים".

מסיבת העיתונאים שנערכה היום ברצועה, התקיימה בצל הכרזת מנהיגים באש"ף על התנאים שלהם להשתלטות ממשלת ההסכמה הלאומית על הרצועה, כדי שאפשר יהיה לעבור לסוגיות אחרות. הסוגייה העיקרית בהן, היא הסרת הסנקציות על הרצועה. נקודה זו מדברת על הצורך שיהיה בה "נשק אחד בלבד" - רק של ממשלת האחדות.

החתימה על הסכם הפיוס. צילום: רויטרס


סגן מנהיג חמאס: "יש התקדמות במספר סוגיות הקשורות לפיוס"

סגן מנהיג חמאס אמר: "הדיווחים שפורסמו בתקשורת בימים האחרונים אינם מרגיעים איש. אני קוראים שיחזרו בהם מההצהרות הללו, ואנחנו מצידנו נמשיך בדרך הפיוס כדי להביא לסיום הפילוג הפלסטיני". אל חיה אף בירך על הגעת המשלחת המצרית לרצועת עזה "בשעות הקרובות" להגדרתו, ואמר כי "יש לנו התקדמות בכמה נקודות הקשורות לפיוס, בהן סוגיית ועדת החופש בראשות מוסטפא אל ברגותי".

בכיר הארגון חזר והדגיש את עמדת חמאס: "נשק ההתנגדות אינו חלק מהדיונים וכל הקווים האדומים נמצאים מתחתיו". הוא קרא להקמת "ועדה לאומית למעקב אחרי יישום הסכם הפיוס והדגיש כי על הממשלה להיות נתונה תחת הפיקוח של הפרלמנט הפלסטיני".
 
לדברי אל-חיה, יש הסכמה בין הפלגים הפלסטינים לבין המצרים, בכל הקשור להסרת הסנקציות מעל רצועת עזה. אולם, הסכמה זו לא הצליחה בשל עמדת פתח על כך שהממשלה הפלסטינית תקבל את כל הסמכויות שלה ברצועה. הוא קרא לרשות הפלסטינית להסיר את הסנקציות מעל הרצועה. "אין אופציה אחרת בפני אש"ף, מלבד הסרת הסנקציות מעל הרצועה", אמר אל-חיה, "לצערנו, אנחנו לא יכולנו להסיר את הסנקציות מעל הרצועה כאשר המשלחת של פתח קשרה בין הסרת הסנקציות לבין מתן סמכות מלאה לממשלת ההסכמה הלאומית ברצועת עזה".