על רקע המתיחות בצפון סביב נוכחותם של כוחות איראנים בסוריה, דנו היום (שני) אנשי תקשורת, בפאנל "סיקור המלחמה הבאה", שנערך בכנס אילת לעיתונות, בסוגיית דיווחי האמת בשעת חירום. בדיון לקחו בין היתר חלק, רוני דניאל מחדשות 2, אלון בן דוד מחדשות 10, רועי שרון מ"כאן", דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס, תא"ל אריאלה בן אברהם, הצנזורית הראשית ואוהד חמו מחדשות 2, בהנחיית יואב לימור מ"קשת". במסגרת השיח טען דניאל כי "המלחמה הבאה צריכה להיות אלימה במיוחד".



אלון בן דוד טען בתחילת דבריו כי "אחד הדברים שלמדנו בצוק איתן, הוא שאנשים בסופו של דבר במצבי חירום צורכים את המידע מהתקשורת המסורתית", והוסיף כי "הבעיה היא שחלק מהמלחמה הבאה תתנהל בשטח מדינת ישראל, ולכן צריך להכפיל את זה פי 1000 ממה שראינו בצוק איתן".



רוני דניאל ציין כי "אני רואה במלחמה הבאה את הזירה האמיתית בתוך ערי ישראל. צריך לעשות תיאום ציפיות לאזרחי המדינה. כיפת ברזל לא תוכל לספק הגנה מלאה. דובר צה"ל לא יצליח בשום אופן לנהל את השיח ברשתות החברתיות, אך צריך לחיות איתו".



מלחמת לבנון השנייה. צילום: פלאש 90
מלחמת לבנון השנייה. צילום: פלאש 90



מלבד זאת, הוא הסביר כי במקרה שבו יפלו טילים בערים הגדולות בישראל, במהלך לחימה, "אני אשדר זאת, אבל אומר גם שכוחות צה"ל פועלים באזור והמצב בשליטה. זאת תהיה המלחמה הראשונה שבה יהיו יותר נפגעים בעורף מאשר בחזית והיישובים בה יפגעו באופן דרמטי. יהיו אנשים שישמרו על יותר קור רוח ואלו שפחות. אנשים שנכנסים לפאניקה - שלא ישדרו. העניין הוא שכאשר הטיל נופל בת"א, אנחנו שולחים למערכה אנשים שלא מנוסים בסיטואציה הזאת".



לדבריו, "הצבא יצטרך להתייצב מול המלצות ולהסביר את המצב הקיים. בזמן מלחמה גם יהיה צורך להיות בכל קבוצות הוואטסאפ כדי להרגיע את הציבור. המלחמה הבאה צריכה להיות אלימה במיוחד. חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה היה על סף התמוטטות, ואצלנו לא ידעו זאת אז. אי אפשר לחזור למצב שהמדינה הלבנונית עם הכוחות הפועלים בה תאיים על ישראל".



לעומת זאת, אוהד חמו התייחס למצב הצפוי להתרחש בעזה במהלך עימות צבאי. "בסוף יש משהו מאוד מוגבל ויש קו מאד ברור. ברגע שהתותחים רועמים, יש שתיקה בצד השני. בצוק איתן, יכולתי לתת באופן כללי תיאור של המצב, אך ללא יכולת מעמיקה. פלסטינים לא יכלו לדבר עם עיתונאים ישראלים ומי שנתפס, נכלא".



חיילי צה"ל בצוק איתן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
חיילי צה"ל בצוק איתן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



כמו כן, הוא חשף כי במהלך עימות צבאי לעתים מצונזרות תמונות שעלולות לפגוע במורל הציבור הישראלי. "ברצועת עזה בשבוע שעבר הייתה הפגנה גדולה, שכללה מיצג שדימה ארונות של חיילי צה"ל. אנחנו חוסכים את זה מהציבור הישראלי".



בתוך כך, רועי שרון סיפר כי "ישנם מספר גופים שאותם אני מסקר ומהם אני מקבל את התמונה המלאה. כשאני מסקר את הצבא, אני חייב להסתמך על המידע שמתקבל מדובר צה"ל, כי אין לי אפשרות להצליב את המידע עם גורמים אחרים אמינים. אנחנו כמובן מאמינים לדובר צה"ל, אך זה שונה מאשר תחומים אחרים אותם אני מסקר. כשאנחנו מדברים על המידע השנוי במחלוקת שמתקבל ברשתות החברתיות, אתן דוגמה לאירוע משמעותי שהתקיים לפני שנתיים. קיבלנו ידיעה על אדם ישראלי - שם, שם משפחה ומקום מגורים, שנחטף לסוריה והצבא סגר את כל השטח כולו. בזמן הזה הרשתות החברתיות געשו ולבסוף התברר שמדובר בשמועה שבכלל מדובר בצעיר ערבי שערק לדאעש".