על רקע הסערה סביב חקירותיו וחוק ההמלצות שעבר אתמול בקריאה ראשונה בכנסת, ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת היום (שלישי) בניירובי בירת קניה במסגרת ביקורו באפריקה. בלשכתו מסרו כי הוא התקבל ע"י משמר כבוד במקום. תזמורת צבאית ניגנה את המנוני המדינות. נתניהו נועד בניירובי עם נשיא רואנדה, פול קגאמה, ועדכן אותו כי ישראל תפתח שגרירות בקיגאלי בירת רואנדה. 



"אנו פותחים שגרירות חדשה בקיגאלי בירת רואנדה וזאת כחלק מהרחבת הנוכחות של ישראל באפריקה והעמקת שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות אפריקה", אמר נתניהו. בפגישה נדונה גם האפשרות לפתיחת קו תעופה ישיר בין שתי המדינות. פתיחת השגרירות מגיעה על רקע דיווחים שונים שרואנדה היא המדינה השלישית, אליה מעוניינת ישראל לגרש מבקשי מקלט הנמצאים בארץ. לפני צאתו אמר נתניהו כי "הכוונה שלנו היא להעמיק את הקשרים עם אפריקה גם על ידי קשירת קשרים עם מדינות שאין לנו יחסים דיפלומטיים איתן". 

 
נתניהו ונשיא רואנדה, פול קגאמה. צילום: חיים צח, לע"מ


במהלך טקס השבעת נשיא קניה אמר נתניהו כי "אנחנו רוצים לעבוד עמכם ועם כל אחת ממדינותיכם על מנת לחבר את אפריקה לחשמל. אנחנו מאמינים באפריקה. אז על כל אחת מיוזמותיכם, תהיה יוזמה מצדנו, לנצל את העתיד. להפוך את החיים לטובים ובטוחים יותר למען העם שלכם. זה טוב בשבילכם, זה טוב בשבילנו, זה טוב לאפריקה. כעת ישנו אתגר. 

"אתגר נוסף שניצב בפנינו הוא גם הביטחון. קיימת מחלה פראית, היא פוגעת בכל כך הרבה ארצות. בוקו חראם, א-שבאב, הג'יהאדיסטים בסיני. זה מהווה איום לכולנו. אני מאמין שאנו יכולים לשתף פעולה עם ארצות נוספות, בינינו ועם אחרות, ואם נעבוד ביחד נביס את הברברים. לעמים שלנו מגיע טוב יותר ואנו יכולים לספק להם את זה".
 
"והנקודה האחרונה, ישראל עובדת במים, בחקלאות, באבטחת סייבר, בטכנולוגיית מידע, בכל תחום, בבריאות, בכל תחום של עשייה אנושית, ואנו מאמינים שאנו יכולים לעשות טוב יותר לאנשים ברחבי העולם, אך ראשית באפריקה. זהו ביקורי השלישי לאפריקה ב-18 חודשים וביקורי השני בקניה. אנו מאמינים בעתידה של אפריקה, אנו אוהבים את אפריקה, וארצה מאוד, לא רק לשתף פעולה בצורה אישית עם כל אחת מארצות אפריקה, עם קניה ועם כל אחת מארצות אפריקה, אלא גם עם האיחוד האפריקני. 

"אני מקווה שכולנו נמצא דרך לעזור לישראל להיות במעמד צופה באיחוד האפריקאי משום שאנו יכולים לעזור, ביכולתנו לא רק לצפות, אלא אנו יכולים לעזור לבנות יחדיו עתיד טוב יותר לאפריקה. אני מודה לכם, מודה לכם על החברות שלכם, על המנהיגות שלכם, וכפי שנאמר כבר שנים, כולכם מוזמנים שנה הבאה לירושלים".
 
בנימין נתניהו מבקר בקניה. צילום: חיים צח, לע"מ


נתניהו בקניה. צילום: חיים צח, לע"מ

 
משלחת ישראלית בקמרון

כחלק משיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל למדינות אפריקה, נערך ביקור של משלחת ישראלית בבית הספר החקלאי בכפר "אובלה", שבמרחק כחצי שעה נסיעה מבירת קמרון יאונדה. בבית הספר הוקם פרויקט של מש"ב - המחלקה לשיתוף פעולה בינלאומי בחסות שני מומחים, משה גרונר ודרור דותן מישראל.

צילום: יניר קוזין


במהלך הפרויקט שנמשך שנתיים, הוכשרו מורים לחקלאות בבית הספר לתפעל טכנולוגיה ישראלית כגון: טפטפות, דישון לייצור קומפוסט. 
בטקס סיום הפרויקט נכחה סגנית שר החקלאות של קמרון שבערה הייתה משתלמת של התכנית בישראל, לפני 30 שנה. היא הודתה לישראל על ההתחייבות בסיוע לקמרון בידע החקלאי."יש לנו בקשה בשם העם בישראל" אמר השגריר הישראלי בקמרון רני גידור "כשם שאנחנו מסייעים לכם בידע שלנו בחקלאות נשמח שתלמדו אותנו איך לשחק כדורגל טוב יותר".
 
הפרויקט הוא חלק מפעילות משרד החוץ. ישראל מנהלת מערכת יחסים דיפלומטית עם קמרון, הנמצאת במרכז אפריקה, מאז עצמאותה של המדינה ב1960. היחסים הופסקו לאחר מלחמת יום הכיפורים יחודשו בשנת 1986 כשראש הממשלה שמעון פרס ביקר במדינה. מאז ישראל מעורבת בפרוייקטים רבים כמו מרכז ההייטק של אוניברסיטת יאונדה שהוקם ומומן על ידי יזם ישראלי.
 
הכתבה המלאה על ביקור שליח "מעריב אונליין" יניר קוזין בקמרון תפורסם במוסף מעריב