לוחם הנח"ל סמל רון יצחק קוקיא (19), שנרצח ביום חמישי בערב בפיגוע הדקירה בערד, יובא למנוחות היום לפני הצהריים (12:00) בחלקה הצבאית בבית העלמין בקריית שאול. קרניות עיניו ייתרמו בהסכמת משפחתו. אביו בועז ציין כי הזכות להצלת חיים היא ערך עליון. בסוף השבוע הסתגרו בני משפחתו של קוקיא באבלם הכבד בביתם שבצפון תל אביב, וחבריו כתבו דברי פרידה נרגשים בפייסבוק. "אדם ביישן, חייכן ונאיבי... תחסר לי", כתב אחד מחבריו לשירות הצבאי. חבר נוסף כתב: "קוקי אחי, כמה עברנו ביחד, כמה חיזקנו אחד את השני בהכשרה, בשטח, בתרגילים ובשמירות. צר לי עליך, היית אח יקר. אבידה גדולה לכולנו".



חיילת ששירתה לצדו של קוקיא נפרדה בהתרגשות: "הזוי להיפרד ממך בדיוק במקום בו הכרנו וגילינו שנהיה שותפים יחד לאותו הסגל, ממש לפני ארבעה חודשים. זה לא נתפס בעיני. כמה רוע יש לאנשים? אני כבר מתגעגעת לצחוקים ולביקורי בית מערד ועד טבריה, שרק בזכות השירים שלך ובמיוחד בזכות האישיות המדהימה שלך היו עוברים לנו בכזאת מהירות וקלות".



ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בפייסבוק: "אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחתו של סמל רון יצחק קוקיא ז"ל, לוחם בחטיבת הנח״ל שנרצח אמש בפיגוע דקירה בערד. כוחות הביטחון פועלים כעת ללכידת המחבלים. נמצה איתם את הדין ונמשיך להילחם בטרור בכל העוצמה. יהי זכרו של רון ברוך ונצור בלבנו תמיד".



זרים שהונחו על ידי תושבי ערד. צילום: ירון רבינוביץ



נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני כואב ומזועזע מול הרצח הנורא של החייל רון יצחק קוקיא ז״ל בפיגוע בערד. הטרור לא ירים ראשו ואנו נילחם בו בעוצמה, בנחישות וללא הרף. אני שולח חיבוק של נחמה למשפחה השכולה ומחזק את כוחות הביטחון במרדפם אחר המחבלים וסייעניהם".



ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הספיד את החייל ואמר: "אין אסון גדול מאובדנו של בן. משתתף בצערה של משפחת קוקיא שבנה נרצח בפיגוע בערד".


שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) כתב: "כוחות הביטחון לא ישקטו עד שיניחו את ידם על המחבל שרצח את לוחם חטיבת הנח״ל סמל רון יצחק קוקיא הי״ד".



גם יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי וחברי כנסת, ובהם ציפי לבני ויצחק הרצוג, כתבו הודעות תנחומים למשפחת קוקיא והביעו משאלה שהרוצחים ייתפסו במהרה.



בזירת הפיגוע, סמוך לקניון בערד, הודלקו נרות נשמה ורבים הגיעו להתייחד עם זכרו של קוקיא. הלימודים בערד התקיימו ביום שישי כסדרן, אך הייתה נוכחות בולטת של משטרה וכוחות ביטחון, המנהלים מצוד אחר המחבל, או המחבלים, שעל פי החשד נמלטו מהמקום לאחר שחטפו את נשקו של החייל שנרצח בדקירות סכין. בשל העובדה כי מדובר בחקירה משולבת, הוטל על החקירה איפול מוחלט כדי שפרטים ממנה לא יודלפו ויגיעו לידיים עוינות.



בערד זועמים: "מי ייתן את הדין על המחדל הזה?



תושבי ערד ההמומים מהפיגוע חזרו ביום שישי לשגרת חיים מלאה. בתי הספר פעלו כרגיל וכוחות המשטרה הרבים סיירו בעיר והראו נוכחות, אך הפיגוע הפך לשיחת היום בעיר ורבים שיתפו את חששותיהם ברשתות החברתיות ומתחו ביקורת על כוחות הביטחון. כ־180 שוטרים תגברו את השמירה בעיר, סיירו במוסדות החינוך והקנו לתושבים תחושת ביטחון. ההערכות במשטרת ישראל הן שהחזרה לשגרה עוד רחוקה, ולכן הכוחות נשארו במהלך השבת בעיר עד שיוכח מעבר לכל ספק כי המפגעים אינם נמצאים בגזרה או עד שייתפסו.

החיפושים המשטרתיים באזור ערד. צילום: דוברות המשטרה

 
את תושבי ערד זה לא הרגיע, ורבים מתחו ביקורת על כוחות הביטחון ברשתות החברתיות. קרין מלכה, תושבת העיר, כתבה: "פשוט לא להאמין, בזבזו מלא זמן בחיפושים בערד. הבן אדם כבר בירדן מרוב שאננות". ליזט וקסמן רשמה: "בוקר קשה... מי ייתן את הדין על המחדל הזה? וכן, זה מחדל. הדלת הייתה פתוחה, והם נכנסו דרכה. גדר היקפית ושמירה עכשיו!". לעומתן, הילדים בעיר הכינו ציורים וברכות לשוטרים שסיירו בבתי הספר, ותושבים רבים הגיעו לזירת הפיגוע, הניחו פרחים והדליקו נרות נשמה. 
 
בתוך כך, המצוד אחר המפגעים שביצעו את פיגוע הדקירה בערד התרחב לאזורים נוספים בגזרה, בין השאר לאזור דרום הר חברון. לאחר שכוחות הביטחון סיימו את ניתוח זירת הפיגוע, אמר מפקד תחנת אופקים סגן ניצב אבי לוי, שהופקד על הסריקות המשטרתיות: "הכוחות יצאו לשטח. יש אזורים שלא ניתן להגיע אליהם ברכב ויש כוחות שנעים רגלית. המטרה היא ליצור חיפוש לאור יום בטבעת שמקיפה את העיר ולאט לאט להתרחב רחוק יותר לכיוון עומק השטח".
 
מנ"צ לוי הוסיף: "אנחנו מתמקדים בחיפוש באמצעות פרשים, כלבנים, רחפנים, וכמובן מסוק באוויר שמגבה את כל הכוחות. יש כוחות רגליים ורכובים בכל תאי השטח, ואנחנו מאוד מקווים שיעלה בידינו למצוא דבר מה שיאפשר לנו להתקדם הלאה".