שר האנרגיה יובל שטייניץ השתתף היום (שני) בוועידת "אנרגיה ועסקים" והציג חזון ארוך הטווח למשק האנרגיה בישראל. לדבריו "בשנת 2030 תהיה גמילה מלאה של מדינת ישראל מדלק (מזוט) ומפחם". שטייניץ הצביע על הנתונים החמורים בנוגע לנזקי זיהום האוויר וציין כי "בכל שנה נפטרים בישראל 2,200 איש מזיהום האוויר. פי שבעה מתאונות הדרכים, זה דבר שאין להקל בו ראש".



בכוונתו של השר, "לאמץ את החזון ההולנדי ל-2030 -ללא זיהום אויר במדינת ישראל". לדבריו, המאמצים לצמצום הזיהום עד כה הניבו פירות: "בתחום החשמל אנחנו כבר מצויים בעיצומו של התהליך. השנה תסתיים ב- 65% חשמל המיוצר בגז טבעי וחלקו של הפחם כחומר הגלם לייצור חשמל יורד ל-33%.



בתחום התעשייה, הציג שטייניץ תכנית לקידום פריסת הגז, והודה שיש קשיים בתחום: "נקדם את הנושא גם בצעדים אדמיניסטרטביים. מי שיוכל להתחבר, יהיה חייב להתחבר. בהתאם לשיקול הלאומי". כמו כן הכריז כי "בעשור הקרוב תהפוך ישראל ליצואנית גז למערב אירופה וציין כי מחר עתיד להיחתם בקפריסין מזכר הבנות עם שרי האנרגיה של איטליה, יוון, קפריסין וישראל לקידום צינור הגז ישראל- אירופה. לדבריו, "יש לכך חשיבות כלכלית עצומה. זהו חלום שעושה צעד גדול לקראת הפיכתו למציאות". 


בארגון "גרינפיס" מותחים ביקורת על 'בשורת' שר האנרגיה ואומרים: "החזון של השר שטייניץ שוב נותן את הבכורה לאנרגיה מזהמת ולא למשאב בלתי נדלה, ירוק וזול: השמש. גז טבעי הוא דלק מחצבי אשר פולט גזי חממה ומכיל דלק מאוד מזהם: הקונדנסט. אנו דורשים מהשר שטייניץ לקדם תוכנית אב למשק האנרגיה שיישען על חשמל חכם מהשמש ולהקפיא את חיפושי הנפט ואת הרחבת התעשייה הפטרוכימית בחיפה כדי שחזונו לעתיד בלי נפט לא יישאר מקסם שווא". 
בארגון "מגמה ירוקה" אומרים בתגובה לדברי שר האנרגיה שטייניץ: "אנחנו מברכים את משרד האנרגיה על אימוץ התכנית השאפתנית הבריאה והנקייה למשק האנרגיה של ישראל, ומבטיחים לעקוב ולתמוך ביישומה. הפסקת שימוש במקורות אנרגיה מזהמים כגון פחם ומזוט, הינה מהלך הכרחי אשר קורה בכל העולם ונכון שגם ישראל תיקח בו חלק". 
עם זאת, מעירים ב"מגמה ירוקה" כי ההסתמכות על גז טבעי, מקור אנרגיה מזהם כשלעצמו, ולא בעיקר על פיתוח תחום האנרגיות המתחדשות, הוא שגיאה: "על מנת לייצר פתרון לטווח הארוך, כפי שאמר השר, יש לנקוט בצעד המשלים - יישום יעד התכנית להגעה ל 35% אנרגיה מתחדשת בשנת 2030. התקלה האחרונה והממושכת של הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר, והרצון לייצא גז טבעי, מחייבים קודם כל לבטח את עצמינו עם מקורות אנרגיה מתחדשת רבים. אנחנו חייבים להסתמך באחוזים גבוהים על אנרגיית השמש הרבה, שלא תגמר בעתיד הקרוב, ועליה חברות האנרגיה לא לוקחות מאיתנו מחיר מופק".