הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ היום (שלישי) על הכרתו בירושלים כבירת ישראל וההעברה בהמשך של השגרירות האמריקאית לעיר מעוררת, כצפוי, סערה בעולם הערבי ובמערכת הפוליטית. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על פי דיווח ב"החדשות", דרש מהשרים שלא להתראיין בנושא עד אחרי נאומו של טראמפ מחר. ברשות הפלסטינית הוכרזו שלושה ימי זעם ופלסטינים שרפו את תמונתו של הנשיא האמריקאי. בוושינגטון הוציאו אזהרת מסע למזרח ירושלים. 

הפלגים הפלסטינים כינו את מדיניות טראמפ "סחיטה מדינית, שתהרוס את היכולת שלו להשיג הישגים אזוריים או קולוניאליסטים באזור". בהודעה משותפת הודיעו "הכוחות הלאומיים והאסלאמיים" הפלסטינים על שלושת ימי זעם שיחלו מחר ויסתיימו בשיא ביום שישי הקרוב. "אנחנו קוראים לכל בני העם שלנו בארץ ובעולם להתקהל במרכזי הערים וליד השגרירויות והקונסוליות הישראליות, במטרה להביא זעם עממי כולל", נאמר בהודעה.

בהודעה נאמר עוד, כי "יש לצאת למחאה ענקית על מנת לדחות על הסף את הניסיונות של הממשל האמריקני להעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים, או להכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל. זכותם של העם והאומה לפעול בכל הדרכים החוקיות והדיפלומטיות בקרב הקהילה הבינלאומית, כולל בית הדין הבינלאומי בהאג, כדי לטרפד את הניסיון הזה".

דובר יו"ר הרשות, נביל אבו רודיינה, אמר כי "הנשיא עבאס הזהיר מהסכנה מהחלטת הנשיא טראמפ על תהליך השלום, הביטחון והיציבות באזור ובעולם". לדבריו, אבו מאזן "שב והדגיש את העמדה האיתנה שלנו, שאין מדינה פלסטינית בלי מזרח ירושלים כבירתה על פי החלטות של הקהילה הבינלאומית ויוזמת השלום הערבית. הנשיא עבאס ימשך את המגעים שלו עם מנהיגי העולם, כדי למנוע את הצעד הזה שאינו מקובל".

אבו מאזן. צילום: רויטרס


גם הירדנים הודיעו שהמלך עבדאללה התעדכן על ידי טראמפ לגבי סוגיית ירושלים. המלך הודיע בתגובה, כי "ירושלים היא המפתח להשגת שלום יציבות באזור ובעולם כולו". סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית, פטרה, ציינה כי המלך עבדאללה הזהיר את טראמפ מהסכנה בצעד כזה שהוא מחוץ להשגת פתרון כולל להקמת מדינה פלסטינית ובירת מזרח ירושלים.

"החלטה כזו תהיה מסוכנת לביטחון והיציבות במזרח התיכון, ותביא לקריסת המאמצים האמריקניים לשלום, ואף תביא לתגובות חריפות בקרב המוסלמים והנוצרים", אמר עבדאללה. לפי סוכנות הידיעות הירדנית, המלך שוחח בסוגייה זו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, והדגיש את התמיכה הירדנית המלאה לשמירת הפלסטינים על זכויותיהם בירושלים, כולל פעולה מאוחדת נגד החלטה זו של טראמפ.

שייח' אחמד א-טייב, הסמכות הדתית העליונה במצריים, אומר כי "שערי גיהנום ייפתחו על המערב לפני המזרח עם העברת השגרירות מתל אביב לירושלים". א-טייב הזהיר בפגישה שקיים היום עם ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, מפני "הכוונות של כמה מדינות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים". לדבריו, "מהלך זה יביא לזעם בקרב המוסלמים, יאיים על השלום העולמי ויביא למתיחות ושנאה מסביב לעולם כולו". 

פלסטינים שורפים את תמונת טראמפ. צילום מסך


מלך סעודיה סלמאן שוחח עם טראמפ ואמר כי "כל הכרזה בעניין ירושלים לפני ההסדר הסופי - יזיק לתהליך השלום". גם בקטאר ובאמירויות הודיעו על התנגדותם להכרה בירושלים כבירת ישראל. מלך מרוקו, מוחמד השישי, שיגר איגרת לנשיא טראמפ ובה הדגיש, כי "ירושלים חייבת להיות עיר של דו קיום". לדבריו, "העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, תשפיע על ההסדר ההוגן לקונפליקט הפלסטיני-ישראלי".

טיבי: "פיגוע מדיני"

גם במערכת הפוליטית לא נשארו אדישים, למרות שהשרים שומרים עד כה על דממת אלחוט כפי שנדרשו על ידי ראש הממשלה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי אמר ל'כאן' כי בעקבות ההחלטה כי "אני לא באמת חושב שאזרחי ישראל צריכים להיות מאוימים. אני חוזר על זה פעם אחר פעם, התיאום הביטחוני נדרש לפלסטינים יותר מאשר לנו הוא מה שמבצר את שלטונו של עבאס. אני מציע להם לא לאיים עלינו באלימות".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה: ״טראמפ הוא פירומן ומסוגל להבעיר את כל האזור בטירופו. אם יש משהו אחד שהימים האחרונים מוכיחים זה שאסור שארצות הברית תישאר כנותנת החסות לשיחות בין ישראל והפלסטינים. אם ממשלת ישראל רוצה שהעולם יכיר במערב ירושלים כבירת ישראל כל מה שהיא צריכה לעשות זה להכיר בירושלים המזרחית כבירת פלסטין".

ח"כ אחמד טיבי, מהרשימה המשותפת אמר ש"מדובר בהחלטה לא שקולה שנוגדת את החוק הבינלאומי. לא יעלה על הדעת שהבטחת בחירות של הנשיא טראמפ תהפוך ל"פיגוע מדיני", שיביא לפגיעה אנושה בחזון שתי המדינות. הממשל האמריקאי מוכיח כי הם חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון".
 
ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ: "הפירומן מהבית הלבן רוצה להבעיר את המזרח התיכון ובקואליציה מוחאים לו כפיים. העברת השגרירות ללא הסדר מדיני היא בגדר שגיאה היסטורית שלא רק שתהפוך את ארצות הברית ללא רלוונטית באזור, אלא שעלולה להביא את כולנו אל פיתחו של אסון".

ח"כ מוסי רז ממרצ: "אמרתי הערב כי שגרירות אמריקאית אחת צריכה לעבור מתל אביב לירושלים המערבית ביום בו תקום שגרירות אחרת בירושלים המזרחית, במסגרת הסכם שלום בין ישראל לפלסטין".

ח"כ רחל עזריה מכולנו: "שגרירות ארה"ב מוזמנת להצטרף לעיר הבירה של מדינת ישראל. העיר שבה שוכנים הכנסת, בית הנשיא בית המשפט העליון, בית רה"מ, מוזיאונים ואוניברסיטאות. 
מאמינה שכולם יתחילו להבין את מה שברור כבר, ירושלים היא הבירה שלנו. כנראה שמיליון איש שחיים בעיר הנהדרת הזאת, לא טועים".