קצב רכישת הדירות על ידי הציבור ממשיך לרדת. על פי נתוני הכלכלן הראשי באוצר שפורסמו אתמול, נרכשו ברבעון יולי־ספטמבר 23.7 אלף דירות חדשות ויד שנייה - ירידה של 17% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ללא נתוני המכירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן של משרד האוצר מדובר בירידה חדה יותר של 21%. יש לציין כי מתחילת העשור הקודם נרשם רצף שלילי במכירת דירות רק פעם אחת: בין הרבעון השני של 2011 לרבעון הראשון של 2012, וזאת בעקבות המחאה החברתית.



על פי הנתונים, רכישות משפרי הדיור ירדו ברבעון זה ב־23% ל־8,500 דירות בלבד. הדבר מעיד על אי־הוודאות ביחס למחירי הדיור, השפעת פרויקט מחיר למשתכן והקושי במכירת הדירה הנוכחית שבבעלות הדיירים. ברבעון השלישי ירד היקף מכירות דירות יד שנייה ב־17% בהשוואה לתקופה המקבילה והסתכם ב־16.9 אלף דירות. הנתון מוסבר על רקע קניות בהיקפים מוגדלים של דירות במסגרת מחיר למשתכן.



היקף הרכישות של דירות יד ראשונה הסתכם ברבעון ב־10.6 אלף, מתוכם 1,400 במסגרת מחיר למשתכן. חלק הארי מהירידה בהיקף 25% היה באזור המרכז. עוד מציינים באוצר כי בגלל ההאטה בקצב העסקאות, הזמן הממוצע למכירת דירה מתארך ובטווח הארוך הוא עשוי להביא גם לירידה במחירי הדירות. עם זאת, נתוני המדדים האחרים מראים שמחירי הדיור ממשיכים לעלות.



ברננד רסקין. צילום: יח"צ
ברננד רסקין. צילום: יח"צ



לוי יצחק, עורך מחירון הנדל"ן, מסר בתגובה: "כשמדובר בירידה של 17% בדירות שנרכשו, צריך לזכור ש־83% עדיין הצליחו לרכוש דירות, כך שאפשר להסתכל על מחצית הכוס המלאה".



ברנרד רסקין, מנכ"ל חברת התיווך רימקס, הוסיף: "היעדים של הממשלה היו להוריד מחירים ולהכניס ציבור גדול לדירות שיהיו בבעלותו - ואלה לא הושגו. אכן פחות אנשים קונים דירות. שוק הנדל"ן לא ממונף ביחס לעולם המערבי, כך שהציבור לא בלחץ כלכלי ולכן המחירים לא יורדים כי בעלי הדירות לא חייבים למכור".