נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יודיע היום (רביעי) שארצות הברית תעביר את שגרירות מדינתו בישראל מתל אביב לירושלים בעתיד, כך לדברי בכירים בממשלו שהסבירו כי "הוא החליט להכיר במציאות ההיסטורית והנוכחית". בתוך כך, המנהיג האמריקאי צפוי במסגרת הצהרתו, להכיר בירושלים כבירת ישראל, ולהביע בפעם הראשונה מאז שנכנס לבית הלבן את תמיכתו בפתרון שתי המדינות. 



לדבריהם, "העברת השגרירות תיקח מספר שנים, אך טראמפ הורה כבר לבכירים במחלקת המדינה האמריקאית להתחיל להניע את התהליך". אחד הבכירים אף ציין כי הנשיא "לא יקבע זמן מיועד למהלך". עם זאת, הוא הזכיר את העובדה שהעברת השגרירות האמריקאית ללונדון לקחה שמונה שנים. הוא הסביר כי "יש שיקולים ביטחוניים רציניים ביותר שעלינו לקחת בחשבון".



בכיר נוסף הוסיף כי "מדיניות ארה"ב הולכת להיות אמינה ביחס למציאות, והיא שירושלים היא בירתה של ישראל. זה היה כך מאז זמנים עתיקים. לא ניתן להכחיש זאת, זו פשוט עובדה".



על רקע הדיווחים על כוונתו של הנשיא האמריקאי להודיע על העברת השגרירות בעתיד לירושלים, טען מלך סעודיה סלמן כי זהו "מהלך מסוכן", שיכול, לדבריו, "להפריע למוסלמים רבים ברחבי העולם".



מוקדם יותר, הקונגרס האמריקאי אישר קיצוץ חד, בסך 300 מיליון דולר, בסיוע האמריקאי השנתי שניתן לרשות הפלסטינית, זאת במקרה שבו הרשות לא תנקוט צעדים על מנת להפסיק העברת פיצויים עבור פעולות טרור. 



האמצעים נועדו למנוע מהפלסטינים לשלם מלגות המכונות "תשלומי קדושים" למשפחות של מחבלים שנהרגו או נאסרו על ידי הרשויות הישראליות. יש לציין כי התשלומים הללו יכולים להגיע לסכום של עד 3,500 דולר בחודש.



דריכות בישראל לקראת ההצהרה

במערכת הביטחון ישנה דריכות רבה לקראת נאומו של הנשיא האמריקאי, בו הוא צפוי להודיע, כאמור, כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל, מה שמעלה את החשש להפגנות אלימות מצד הפלסטינים, שהכריזו על ימי זעם. בצה"ל ערוכים מתחילת גל הטרור של אינתיפאדת היחידים עם תוכניות מבצעיות להתמודדות עם כמה וכמה תרחישים ללא קשר לנאום טראמפ, בהם זריקות אבנים, חסימות צירים, תהלוכות וכמובן פיגועי דקירה ודריסה.



שגרירות ארה"ב בישראל. בינתיים בת"א. צילום: ראובן קסטרו
שגרירות ארה"ב בישראל. בינתיים בת"א. צילום: ראובן קסטרו



ברשתות החברתיות של הארגונים הפלסטינים קראו לציבור לצאת להפגין ופרסמו קריקטורות מסיתות. בהודעה חסרת תקדים בשנים האחרונות של גדודי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של אש״ף, נכתב כי ״החלטת טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים - הכרזת מלחמה. התגובה שלנו תהיה כמו לאחר ביקורו של שרון לאל-אקצא בשנת 2000".



הבית הלבן אישר כי טראמפ שוחח עם חמישה מנהיגים במזרח התיכון בנוגע להחלטתו בנוגע להעברת השגרירות לירושלים. בהודעה נמסר כי נשיא ארצות הברית דיבר עם ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, עבדאללה מלך ירדן, נשיא מצרים א-סיסי ועם סלמן מלך סעודיה. "הנשיא ציין את מחויבותו לקידום שיחות השלום בין הישראלים לפלסטינים ואת חשיבותם בעיניו", נאמר, "המנהיגים שוחחו על החלטות אפשריות בנוגע לירושלים".