היסטוריה בצה"ל לאחר ש-13 טנקיסטיות ראשונות קיבלו את אות הטנקיסט בטקס בלטרון. התגובות להחלטה להציב נשים בשדה הקרב מנוגדות. תא"ל אביגדור קהלני התייחס להחלטה בתוכניתו של רוני דניאל ב-103FM וטען כי "אני בין אלו שבנו את קרקל והעבירו את קורס הקצינות לבה"ד 1. אני מאמין בנשים ותומך בהן אך לא חושב שהגענו למצב בו יש צורך להציב נשים בדרג המסתער. נשים היום יושבות על הקו ואני מצדיע להן, אך אני רואה הבדל גדול בין הדרג המסתער שצריך להרוג את האויב על פי פקודה לזה שעומד ומשגיח עם עיניים פקוחות".





לשיחה הצטרף צביקה גרינגולד מ'כוח צביקה' שהדף את הכוחות הסוריים המסתערים ברמת הגולן במהלך מלחמת יום הכיפורים. "לי אין שום בעיה עם העניין המגדרי, אם הנשים נמצאו כשירות אין לי בעיה שהן יהיו בדרג המסתער. נראה לי לגמרי סביר שחיל השריון, בו יש צורך בכוח אדם איכותי, ישבץ גם נשים, דווקא המגזר הזה יכול לסייע מאוד". 


על חיל השריון הוסיף קהלני: "אני מרצה ל-40 אלף חיילים בשנה ומבין את המצוקה לכוח אדם בשריון. בגבעתי וגולני יש 4-5 אנשים על כל תפקיד, אנחנו מכירים את המציאות. אני לא רציתי להיות טנקיסט, התחלתי שם ונשארתי. זה אינו חיל של מתנדבים אלא חייל שזקוק לכוח אדם של קצינים ולוחמים".


גרינגולד הוסיף עוד: "נשים יוכלו להתמודד עם כל קושי. קציני השריון איבדו את מעמדם המוביל בצבא מאז מלחמת יום כיפור, מאז נותנים לחי"ר לנהל את העניינים. לגופו של עניין, נשים יכולות לבצע את כל המשימות כל עוד נבדק מצבם הפיזי שהכשיר אותם לתפקיד. מדובר בהתפתחות טבעית ויש להוציא את הדעות הקדומות בנושא. אם הכורדים יכולים להציב נשים בחזית גם אנחנו יכולים".

קהלני ענה: "אנחנו יודעים מה זה לחזור משדה קרב ללא ידיים ורגליים. אנחנו יודעים מה קורה ללוחמים שחוזרים עם פוסט טראומה מהקרב. זה מה שאנחנו צרכים שיקרה לבנות שלנו? הנכדה שלי צריכה להיות לוחמת עם סכין בין השיניים? אני חושב שאין צורך במדינת ישראל להציב נשים להתייצב בחזית, להסתער על הבופור. יש לחזור לשפיות, זה לא צריך לקרות רק למען השוויון. מדובר בסיסמאות, אני זוכר כיצד חזר צביקה מהמלחמה וכיצד חזרו חברי. נשים אכן יכולות לעשות כל דבר אבל יש לשמור גם עליהן מפני הדבר הזה".

עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן