התפתחות דרמטית בחקירת המעורבות האיראנית בפיגוע במרכז הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994, שגבה את חייהם של 85 בני אדם. שופט הוציא היום (חמישי) צו מעצר נגד הנשיאה לשעבר והסנאטורית בהווה, כריסטינה פרננדז דה קירשנר, בחשד שטייחה את המעורבות של טהרן בפיגוע. השופט ביקש מהסנאט להסיר את חסינותה של קירשנר על מנת שיוכל לעצור אותה.

על פי סוכנות הידיעות "טלאם", השופט קלאודיו בונאדיו נקט בצעד הדרמטי בעקבות חקירתו של התובע אלברטו ניסמן נגד קירשנר וחברים ממשלתה. ניסמן נמצא מת בדירתו ארבעה ימים לאחר שחשף את המעורבות של הנשיאה לשעבר, בינואר 2015 והחקירה בעניין מותו עדיין נמשכת. 
בונאדיו הורה על מעצרם של מספר אישים נוספים, ביניהם שר החוץ שלעבר, קרלוס טימרמן, שנשלח למעצר בית. המזכיר המשפטי של קירשנר, קרלוס זאניני, נעצר הבוקר בריו גלגוס, בירת מחוז סנטה קרוז. לואיס ד'אליה, איש איגוד המסחר, נעצר בביתו בבואנוב איירס. בנוסף אליהם, נעצר גם חורחה "יוסוף" חליל, איש הקהילה המוסלמית בארגנטינה. 

הריסות בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס לאחר הפיגוע ב-1994. צילום: AFP
הריסות בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס לאחר הפיגוע ב-1994. צילום: AFP


בשנה שעברה החליט השופט בונאדיו לפתוח מחדש את הבדיקה בתלונה הפלילית שהגיש ניסמן המנוח, נגד קירשנר. הוא קבע כי יש מקום לבחון מחדש את 289 עמודי התלונה של ניסמן נגד הנשיאה לשעבר ונגד הבכירים האחרים. נוסף לכך ביקש השופט לקבל את כל ההקלטות של תומכיה הפוליטיים של קירשנר, שעליהן ביסס התובע המנוח את תלונתו.

ההחלטה של בונאדיו הגיעה לאחר ששופט פדרלי נוסף, דניאל רפסאס, פסק בשבוע שעבר – בפעם השלישית - כי אין מקום להמשיך בחקירת התלונה, וזאת על אף בקשת הקהילה היהודית לפתוח מחדש את החקירה. לפי רפסאס, הבקשה החדשה "חיזקה את דעתי לגבי התלונה של ניסמן, מאחר שהפונים חשפו את היעדרה של ראייה אמיתית שיכולה להטיל ספק בטענות שהועלו קודם לכן".

באוגוסט סיפר שגריר ארגנטינה לשעבר בסוריה, רוברטו אהווד, כי קירשנר טימרמן נשאו ונתנו בחשאי עם איראן על הסכם שינקה אותה מאחריות לפיגוע. אהווד אמר בבית המשפט כי טימרמן ביקר בסוריה בינואר 2011 על מנת לסגור את העסקה, בפגישה שאירח נשיא סוריה, בשאר אסד, בחלב, ונכח בה גם שר החוץ שלעבר של איראן, עלי אכבר סאלחי, שכיום עומד בראש הוועדה לאנרגיה אטומית של הרפובליקה האסלאמית. על פי הפרוטוקול הרשמי של הפגישה, השיחה עסקה ביחסים הבי-לטרליים בין ארגנטינה לסוריה, "לנוכח הקהילה הסורית הגדולה בארגנטינה". הנוכחות של הנציגים האיראניים לא הוזכרה.