קואליציה בקשיים? שתי הצעות חוק שהקואליציה מנסה לקדם נקלעו השבוע לקשיים, וזאת לאחר שבשלב זה לא בטוח שמספיק ידיים יורמו כדי לתמוך בהן. חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) הודיעה הערב (שבת) כי אין בכוונתה לתמוך ב"חוק המרכולים" שמנסות לקדם המפלגות החרדיות ויביא לסגירת בתי עסק בשבת.



"דת היא עניין פרטי שבין אדם לאמונתו, המדינה לא אמורה לכפות על אזרחיה ערכים ואורח חיים", אמרה חברת הכנסת והסבירה את התנגדותה לחוק. "חופש הפרט הוא ערך עליון בדמוקרטיה, כמו גם בחוקת הליכוד, המפלגה הלאומית-ליברלית. במקום להעמיק את השסע החילוני-דתי בחברה הישראלית באמצעות כפייה מיותרת, יש להשאיר את ההחלטה לגבי פתיחת עסקים בשבת בידי הרשויות המקומיות, כך שכל קהילה תבחר באופן המתאים לה. לא אוכל לתת את ידי לחוק שמפלה בין עיר אחת לעיר אחרת, מערער את הסטטוס קוו, וכופה על אזרחי ישראל את אורח חייהם״.



התנגדותה של השכל מצטרפת להתנגדות קודמת שהביעה מפלגת "ישראל ביתנו". במפלגה טענו כי הצעת החוק מהווה הפרה בוטה של הסטטוס קוו ופוגעת בציבור החילוני, ויו"ר הסיעה רוברט אילטוב אף הודיע כי הסיעה תנגד לחוק אם יעלה להצבעה במליאה ואילו השרה סופה לנדבר תצא מהמליאה בזמן ההצבעה. במפלגות החרדיות גיששו מול הרשימה המשותפת אפשרות לגיוס קולות ממנה, אך קיבלו תשובה שלילית מצד הח"כים הערבים, שהודיעו כי הם יצביעו נגד ההחלטה כאיש אחד. 



חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי מפלגתו לא תשמש כקרש הצלה לקואליציה, ואף רמז כי מדובר בנקמה על תמיכת המפלגות החרדיות ב"חוק המואזין". "נצביע נגד חוק המרכולים משתי סיבות: הצבעה אופוזיציונית מובהקת, כדי לא לתת חבל הצלה לקואליציה שאני מעוניינים להפיל. שנית, בגלל תמיכת הסיעות החרדיות אז בעד חוק המואזין, אז פניתי להם כי זה ציפור הנפש והתרענו כי לכל שבת יש מוצ׳ש. ועכשיו  מוצ׳ש הגיע", אמר טיבי.



בשל הרגישות המדינית -  ההצבעה על "חוק ירושלים" תידחה


במקביל לכך ההצבעה על "חוק ירושלים" של הבית היהודי הקובעת כי בכל מקרה של ויתור על שטחים בירושלים יהיה צורך ברוב של 80 ח"כים, הצעה שנועד לחשק את נתניהו וכל ראש ממשלה אחר בעתיד ולמנוע מו"מ על חלוקת ירושלים תידחה ככל הנראה וזאת בשל ביקור סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס באזור, והמתיחות האזורית בעקבותיה.



יוזמת הצעת החוק ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה כי "הטענות על כך שחוק ירושלים פוגע בישראל בזירה הבינלאומית לא מחזיקות מים. טראמפ הכיר בכך שירושלים היא בירתה של מדינת ישראל וטבעי שאנחנו רוצים רוצים לבצר את מעמדה. לא רק שיש כאן הזדמנות קואליציונית לאישור החוק, אלא גם הזדמנות מדינית שיש לנצל".



חוק נוסף שיובא השבוע לאישור סופי ומעורר סערה הוא חוק המסתננים שיביא לסגירת מתקן הכליאה בחולות בעוד כשלושה חודשים. בקואליציה חוששים שתפקוד חלקי של יו"ר הקואליציה ביטן יקשה עליהם להשיג את הרוב הדרוש ובאופוזיציה מנסים לנצל חולשה זאת לטובתם.



ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר אתמול באירוע שבתרבות הבוקר במועצה אזורית גן רווה: "נילחם בחוקי השחיתות ובפגיעה בדמוקרטיה ולא נסטה מן המאבק, במקביל למאבק שננהל למען ביטחון ישראל ושלומה."



"ביום שני הקרוב נטיל מצור פרלמנטרי על הכנסת לאור התעקשותם של נתניהו ואנשיו לקדם שורת חוקים מסוכנת ביותר, ובמיוחד חוק ההמלצות שיותר מכל יעזור לגדולי העבריינים של ישראל כנגד אזרחי ישראל." הרצוג הוסיף כי, "צפוי מאבק של יומיים רצופים במליאה ובוועדות ולכן המחאה הציבורית חיונית כל כך להפעלת לחץ על מרכיבי הקואליציה והליכוד, כדי שייסוגו מבליץ החוקים המוטרף הזה. לכן מחאת מוצאי שבת חשובה כל כך. אני מעריך שבשנה הקרובה נלך לבחירות."



האופוזיציה מתנגדת להצעת החוק גם לאחר שהוצאו ממנה חקירות ראש הממשלה. בקואליציה לעומת זאת הודיע יו"ר סיעת כולנו רועי פולקמן כי סיעתו תתמוך בהצעה לאחר השינויים שהוכנסו בה.