צה"ל השמיד מנהרת טרור של חמאס שחדרה לישראל מרצועת עזה במרחק של קילומטר אחד מגדר המערכת, כך הותר הבוקר (ראשון) לפרסום. לפי הודעת דובר צה"ל, השמדת המנהרה, שנוטרלה ממרחב חאן יונס, בוצעה בשיטה מתקדמת, בפעולה שבוצעה בהובלת פיקוד דרום. המנהרה אותרה כבר לפני מספר שבועות באמצעות יכולת ייחודית משולבת טכנולוגיה, מודיעין ויכולת מבצעית, ומאז נלמדה ונחקרה עד לנטרולה. יש לציין כי האזור כולו עדיין מוגדר כשטח צבאי סגור.



מדובר צה"ל נמסר כי "איתור מנהרת טרור, בפעם השנייה בשבועות האחרונים, הינו הצלחה מבצעית המבוססת טכנולוגיה מתקדמת, עדות לעליית מדרגה ליכולת שפותחה והושמשה בצה"ל. איתור מנהרת הטרור הוא חלק ממאמץ נרחב לאיתור תשתיות תת קרקע המובל ע"י כוחות צה"ל מאז סיום מבצע צוק איתן".

חשיפת מנהרת טרור שחדרה לישראל מרצועת עזה


עוד נמסר כי "חפירת המנהרה הינה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית, מצב שלא ניתן לקבל ולאור כך פעל צה"ל. ארגון הטרור חמאס הוא הכתובת ועליו מוטלת האחריות למתרחש ברצועת עזה וממנה. צה"ל ימשיך וינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול ניסיונות פגיעה בתושבי מדינת ישראל. אנו ערוכים למגוון תרחישים".  



ליברמן: "לא נשלים עם האיום"


שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס להודעת צה"ל ואמר כי "מנהרות טרור, שחוצות את הגדר לשטח ישראל ופוגעות בריבונותנו, הן איום שלא נשלים איתו ונשקיע כל משאב כדי לסכלו. בזכות המאמץ המשותף לצה"ל, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות, הגענו ליכולות טכנולוגיות חדשות במאבק בטרור המנהרות. אני מקווה שבחודשים הבאים איום המנהרות על תושבי 'עוטף עזה' יהפוך לנחלת העבר".


הרס מנהרת הטרור. צילום: דובר צה"ל



המנהרה שאותרה. צילום: דובר צה"ל




תושבי הדרום לא מופתעים: "עדיין שומעים רעשי חפירות"


אנשי עוטף עזה שהעבירו את סוף השבוע במקלטים בשל התראות צבע אדום, לא מופתעים מהפרסום. בשיחה עם כאן רשת ב', סיפרו כי מבחינתם אלה חדשות מרגיעות. "אנו משתדלים לא להתעסק בזה. לפי כל התמונה של הרכבים הצבאיים קורה משהו ואנו לא יודעים מה. בשבילנו גילוי מהנהרה הוא לא הפתעה ויש עדיין תושבים ששומעים רעשים של חפירות מדי פעם. אנו יודעים שצה"ל עסק וגם חברות פרטיות בזמנו, בגילוי וחשיפת מנהרות".



ראש המועצה האורית אשכול, גדי ירקוני, אמר בעקבות הפרסום: "עודכנו על ידי הצבא שהודות להמשך הפעילות המוגברת של כוחות הביטחון, אותרה מנהרה נוספת בשטחנו. המנהרה אותרה בסמיכות לגבול ונמצאת בשליטה מלאה של הצבא ולא מהווה איום על יישובינו. אנו מברכים על המאמצים והמשאבים העצומים שמקדיש הצבא לנטרול האיום ולהגנה עלינו כפי שהובטח לנו אחרי 'צוק איתן'".

לדבריו של ירקוני, אין שינוי בהנחיות כלפי התושבים. עוד הוסיף: "תושבי אשכול למודי ניסיון מול האתגרים ומהווים מופת של חוסן לחברה הישראלית. אנחנו מתכוונים להמשיך ולעסוק בדברים החשובים לנו, בפיתוח הישובים, בחינוך, בבניית בתי ספר וגני ילדים, בפיתוח התשתיות והחקלאות. אנו מצפים מהמדינה להכיר בצרכים הייחודיים כאן ולסייע להמשך ההתיישבות המופלאה באשכול".

מדובר בהריסה השנייה של מנהרת טרור שמבוצעת תוך חודשיים. בסוף חודש אוקטובר הותר לפרסום כי צה"ל איתר מנהרת טרור התקפית בשטח ישראל. לאחר האיתור נערך פיצוץ מבוקר של המנהרה, שחדרה את הגדר סמוך לגבול רצועת עזה. בעקבות הפיצוץ, 12 בכירי הג'יהאד האסלאמי נהרגו.