כנראה שגם למות בישראל זו משימה לא פשוטה. "אני מרגישה שיש 'מסחרה' בנושא הקבורה בישראל, זה נושא רגיש וכואב. לא נעים לי לדבר עליו אך הצדק חייב לצאת לאור. נילי פיטרסון, בעלת חלקת קבר ברחובות נתקלה בקשיים כשנאלצה למכור חלקה לחברת "חברה קדישא" שרכש הסבא שלה. בשיחה עם סיוון כהן ב-103FM, סיפרה: "יש לי מכתב מפורט במדויק כי החברה מעוניינת לרכוש את הקבר של סבי ב-1,800 שקלים, בידיעה שערך הקבר גבוה בהרבה יותר מהמחיר שלו. לאחר שהחלקה תימכר הם יוכלו למכור את הקבר במחיר גבוה לאדם אחר, זוהי 'מסחרה' וספסרות".



"סבי קנה חלקת קבר ברחובות ליד בנו, אך נפטר בשנת 1971 בברזיל ושם נקבר. אני מנסה ללא הצלחה למכור את חלקת הקבר של סבי בחזרה לחברה קדישא, חלקה שעומדת ריקה במיקום מצוין ליד הכניסה לבית הקברות. עם כל כמה שזה מגוחך, שווי חלקת הקבר הוא כ-15 אלף שקלים ואפילו יותר, אך מאלצים אותי למכור את החלקה באלפיים שקלים בלבד".




אורית מסמי, סמנכ"לית פורום חברות קדישא התייחסה למקרה של נילי וטענה: "אנחנו לא המחוקק. אנחנו לא קבענו את החוק לפיו חלקת קבר לא ניתנת להעברה בכדי למנוע ספסרות. ספסרות בחלקות קבר אינה קיימת כיום בארץ". עורך הדין בועז קראוס, מומחה לדיני ירושה שהצטרף לשיחה הסביר על החקיקה הישראלית במקרים מסוג זה: "ישנו חוק שמסדיר את כל נושא העברת הזכויות לאחר הפטירה. החוק קובע בברור שכל רכוש שיש לאדם - עובר ליורשיו. מנגד, חוק שדן בקברים טוען שאם אדם רכש קבר וחזר בו, על הקבר לחזור לחברת קדישא. אין ספק שכל פרשנות שנוגדת את חוק הירושה ומונעת את זכותו של אדם להוריש את קניינו ליורשיו - יש לפרש אותה בצורה מצומצמת. אין סיבה שמיקום של קבר שרכש אדם וערכו עלה יחזור לחברה קדישא באופן בו היא תרוויח כלכלית מהמכירה. הקבר הוא רכוש של יורשיו של הקונה".



הרב ברוך פולק ששמע את הדברים חיזק את מסמי ואמר כי "יש להחזיר את הכסף של הקבר שנרכש מידי אותו אדם למשפחה בסכום בו הוא רכש אותו".



בכך אתם עושים קופה על חשבון המשפחה ומעודדים ספסרות


"האופציה היחידה היא שהיורשת של הקבר תיקבר בו. אני לא מוכר קבר, אני מחזיר את הכסף על הקבר שנרכש".




עריכה: איתמר זיגלמן