ניצחון חלקי לאופוזיציה: ההצבעה על חוק ההמלצות תידחה. ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) התכנסה הבוקר (שני) כדי להצביע על "חוק ההמלצות", בגרסתו המרוככת, בקריאה שנייה ושלישית. לאחר דיון סוער החל בוועדה מרתון ההצבעות לאישור החוק. הוועדה הצביעה על כאלף הסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה והקואליציה הצליחה להפיל את ההסתייגויות ברוב של שבעה תומכים מול חמישה מתנגדים. 


לאחר כשלוש שעות של הצבעות, סיימה ועדת הפנים של הכנסת להצביע על 1281 ההסתייגויות לחוק, אולם בעקבות דרישה של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) ל"רוויזיה" (הצבעה מחדש על החלטות הוועדה), תשוב הוועדה ותצביע מחדש על כל ההסתייגויות. רק לאחר מכן תהיה הצבעה לאישור סופי של חוק ההמלצות. בסביבות 16:00 היה אמור להגיע החוק למליאה, אך המהלך הזה של ח"כ לוי סייע לדחיית ההצבעה.

בשעות הצהריים הפסיק ח"כ אמסלם את ההצבעות החוזרות על ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה, זאת בשל התכנסות ישיבות הסיעות. אמסלם הודיע כי ההצבעה בוועדה על הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית תתחדש רק מחר. 
 


ההצבעות על ההסתייגויות לחוק ההמלצות בוועדת הפנים, היום




הדיון הסוער בוועדה: "החוק למען נתניהו? קשקוש בלבוש"

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר בפתח הדיון ליו"ר הוועדה אמסלם: "אם תוציא את חברי הכנסת ונבחרי הציבור מתוך החוק הזה אני אצביע בעד. זכות הציבור לדעת מה נבחרי הציבור שלו עושים והאם הם קיבלו שוחד או כל עבירה שיש עמה קלון". לדבריו, "אם החוק יאושר במידה ותפתח חקירה חדשה נגד נתניהו בעוד כחודשיים - שלושה אסור יהיה לפרסם על חשדות לכאורה כלפיו". ח"כ אמסלם השיב בשאלה: "גם אם תפתח חקירה נגד לפיד?".

לאחר מכן הוסיף ח"כ לוי: "אתכם מעניין רק שהציבור לא יידע אם יש חקירה נגד חבר כנסת או איש ציבור. מעניין אותך לקחת את הסמכות של היועמ"ש לקבל החלטה האם לפרסם או לא לפרסם לגבי חשוד - שהוא במקרה זה ראש הממשלה". ח"כ אמסלם השיב: "הטענה שלכם שהבאתי את החוק למען ראש הממשלה היא קשקוש בלבוש. אני מטפל בחוק הזה כבר שנתיים, לא באתי חדור מטרה. הייתי ער להערות לכן יצא עכשיו התבשיל הזה שהוא הכי מאוזן והכי נכון". 

בנימין נתניהו. צילום: רויטרס


"מביש, השוות את מפגיני המחאה למפגינים בעזה"
 
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה לדבריו של אמסלם ואמרה: "התבשיל הזה לא ראוי כי מדובר פה בנבחרי ציבור שמקבלים יחס מיוחד. אנשי ציבור צריכים לקבל יחס שווה כמו האזרח הקטן. מה שאנו עושים פה אנו אומרים שלא יתפרסם עליהם שיש חקירה. ח"כ אמסלם השיב: "איסור הפרסום הוא על כל התיקים במדינת ישראל", ואלהרר הגיבה: "אתה אומר שאתה לא רוצה עינוי דין אבל הצעת החוק הזאת מעניקה יחס מועדף לנבחרי ציבור ולמשפחות הפשע".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) תקפה את אמסלם ואמרה: "במוצאי שבת צייצת והשוות את מפגיני המחאה נגד השחיתות, אותנו, למפגינים בעזה ובגדה. זה מביש. איבדת כל כבוד למה שאתה אמור לייצג ולממלכתיות. אתה אמור לייצג את ממשלת ישראל ומדינת ישראל. זה פשוט העלבת הציבור, פגיעה והסתה נגד ציבור שלם שהגיע לשם. היו שם לא מעט מהמצביעים שלכם. עוד הוסיפה כהן פארן כי "החוק הזה הוא רעה, הוא מראה שאיבדתם עשתנות. אתם שמים את נבחרי הציבור ומשפחות הפשע בקטגוריה של פרקליט מלווה. אתה חושב שבסוף הציבור יאמין לשקרים שיאמרו לו". לדבריה, "ספק אם ניתן יהיה להביא היום את חוק ההמלצות לאישור מליאת הכנסת".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), אמר כי "החוק, גם בנוסח הנוכחי, מאוד רלוונטי לראש הממשלה. ישנם בכירים במערכת, כולל שר הביטחון לשעבר, שאומרים שצריכים לפתוח חקירה חדשה ונוספת נגד ראש הממשלה בתיק 3000. אומר פרקליט המדינה שעדיין לא נפתחה חקירה כנגד ראש הממשלה בתיק הזה כיוון שהיועמ"ש לא הנחה בנושא. אם החוק הזה עובר אפשר יהיה לבוא ולטעון שזו חקירה חדשה".

"החפות זה מדע בדיוני במדינת ישראל"
 
ח"כ דוד אמסלם סיכם את החלק הראשון של הדיון ואמר כי "החוק לא חל על בני אדם, אלא על חקירות של כל רשות חוקרת. חצי מהאמת גרועה מהשקר. אתם כל הזמן מסלפים את העובדות בכוונה כדי להטעות את הציבור. יש לי בעיה אם אנשים שלוקחים רמקול ומעבירים לציבור אינפורמציה שקרית. באתי עם חוק ההמלצות מהבית, זה נושא חברתי מהמעלה הראשונה. זכויות אדם זה נושא שמטריד אותי מבוקר עד לילה יותר כנראה מאשר כולכם ביחד. אני עוד מעט בגיל 60 ואני ער למה קורה בחברה הישראלית - מכאן נולד החוק הזה. לכן הגשתי את הצעת החוק בשורה אחת שכתוב בה שהמשטרה לא תגיש המלצות על אף אדם. מה שעניין אותי זה שלא יביישו אנשים. 80 אחוז מההמלצות של המשטרה לא מתקבלות, כולם בסוף מוכפשים. לכן חשבתי שיש כבוד האדם. אתה הורס משפחות בדרך, יש אנשים שיש להם חזקת חפות שלא קיימת. החפות זה מדע בדיוני במדינת ישראל. למה לבייש אותו איפה שלא צריך. למה להרוס לו את החיים? החוק הזה מתמקד בסופו של דבר בסוגיית הפרסום. שבעצם הבן אדם ישמור על כבודו כל עוד הפרקליטות לא החליטה".
 
ח"כ יואל חסון שאל: "חוק הנכים פחות חשוב? למה את החוק הזה אתה מקדם בבהילות"?
אמסלם: "החוצפה שלכם שוברת שיאים. אתם לא רואים עובדות"
ח"כ חסון: "עבדת בשביל ראש הממשלה והוא נטש אותך באמצע. זרק אותך בצידי הדרך"
ח"כ אמסלם: "מעניין אתכם רק פוליטיקה, אותי מעניין העם. מה שאתם רוצים ואת זה אני מבין ולא מקבל ואין לכם את האומץ לומר. אתם רוצים להחליף את נתניהו לא באמצעות הקלפי".
ח"כ חסון: "קלפי לא מגנה על מושחתים וגנבים".
ח"כ אמסלם: "ראיתי את עוצמת השנאה שלכם. מישהו השקיע בציור, ישב כל השבת וצייר את מנחם בגין ובני בגין מצד אחד ומצד שני את ביטן ואותי. כאילו מנחם בגין אומר לבן שלו - מי שני הצ'חצ'חים האלה. מה שמדהים אותי זה עוצמת השנאה שלכם. איבדתם את השפיות".
ח"כ יעל כהן פארן: "אתה בסדר? כל מי שהרים שלט זה אחריות שלנו?"
 
לאחר דברים אלה הסתיים הדיון על ההסתייגויות, והחלו ההצבעות עליהן. כאמור, בסופו של דבר נדחתה ההצבעה למחר.
 
הנוסח המרוכך של החוק
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מיו"ר הוועדה שהצעת החוק לא תחול על חקירות המתנהלות כעת בעניינו. בנוסח החדש יכתב במפורש שהוראות החוק לא יחולו על חקירות שהחלו לפני תחולתו של החוק. שינוי משמעותי נוסף שהוכנס להצעה קובע כי בכל התיקים שבהם יש פרקליט מלווה לחקירה יועברו לפרקליט המחוז - ללא המלצות המשטרה - האם לאור ממצאי החקירה יש להעמיד את החשוד לדין.

יחד עם זאת נאמר בהצעת החוק כי היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה יורשו לבקש להעביר לידיהם את ההמלצה אם יגיעו למסקנה שהדבר חיוני לקבלת החלטה בתיק אולם בכל מקרה ייאסר לפרסם את ההמלצות. לגבי תיקים אחרים שבהם המשטרה תסיים את חקירה ללא פרקליט מלווה ותגיע למסקנה שיש לסגור את התיק היא תהיה רשאית להעביר את עמדתה בכתב לפרקליט המחוז כדי למנוע עינוי דין.