"צריך לחדול לדבר על פתרון שתי המדינות וללכת על תהליך שבו אנשים לומדים לחיות יחד. ברור שיש חשדנות, אבל צריך לבנות אמון הדדי". כך אומר שר החוץ האמריקאי לשעבר ג'ורג' שולץ בראיון מיוחד ל"המוסף" שיתפרסם ביום שישי, לרגל קבלת אות מטעם ארגון "לימוד FSU" על פועלו למען העלאת יהודי ברית המועצות.



בעברו של שולץ בן ה־97 דילוגים רבים בין ירושלים ומדינות ערב. מהניסיון שצבר הוא מציג את הפתרון שלו לשאלת בירת ישראל. "צריך למצוא את החוט שיחבר בין השונויות, שיאפשר לאנשים לבטא את עצמם", הוא טוען. "או כפי שהיטיב להגדיר טדי קולק: 'שכולם יחיו תחת כיפת הזהב של ירושלים'".



שולץ הצלול והחד מתייחס גם לאיומים הביטחוניים על ישראל: "אני לא רוצה להביע דעה בעניין חיזבאללה, אבל בעבר טענתי שלא צריך להמתין להתקפה ולהגיב לאחר מעשה. כשישראל פגעה בכורים בעיראק ובסוריה (לפי מקורות זרים), זאת הייתה פעולת מנע טובה, זה עבד. איראן מאיימת לתקוף את סעודיה, איראן נמצאת בתימן, בבגדד, בדמשק. ההסכם דוחה את יכולתה לייצר נשק גרעיני, אבל לא מסיים. ובזמן הזה היא מקבלת כסף ומשתמשת בו למטרותיה. בעיה גדולה".



לשולץ יש גם דעה נחרצת על המעורבות של רוסיה בבחירות בארה"ב. "המטרה של פוטין היא לגרום לאנשים לאבד את האמון בתהליך שלנו", אומר שר החוץ לשעבר. "הוא רוצה לערער את ביטחוננו בשיטה הדמוקרטית שלנו".



במהלך הטקס אמר יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, בעבר אסיר ציון, לשולץ: "היו לנו הרבה 'שותפי פשע', אבל אתה והנשיא שלך רייגן הייתם העיקריים שבהם. תיזכר כמשחרר הגדול של מיליוני יהודים מברית המועצות".



הראיון המלא ביום שישי במוסף "מעריב־סופהשבוע"