במקום לחפש איך להעשיר ולגוון את לביבת החנוכה המסורתית בטעמים חדשים, בחרתי השנה לחזור אל הבסיסי והפשוט: לביבת תפוח האדמה, הקטנה והפריכה. שחומה, עסיסית ונטולת תוספות, שאפשר להכינה ברגע האחרון ולטגן מול האורחים ובני המשפחה.



להכנת הלביבות שתי גרסאות עיקריות: הראשונה - מבשלים תחילה את תפוחי האדמה, מועכים לעיסה כמו פירה, מוסיפים את יתר החומרים ואז מטגנים. כך מקבלים לביבה במרקם חלק ואחיד. השנייה - גוררים במגרדת את תפוחי האדמה ללא בישול, מוסיפים את יתר החומרים ומטגנים. כך מקבלים ולביבה קראנצ'ית ופריכה.



אפשר להחליף את תפוחי האדמה בירק אחר, או להוסיף להם ירקות אחרים (כמו גזר או בטטה). אפשר להוסיף גבינות או טופו, להמתיק בסוכר או לגוון את הנוזלים.



אם אתם מעוניינים בלביבות מתוקות במיוחד, יש להוסיף כשלוש כפות סוכר ולבזוק אבקת סוכר בהגשה. אפשר להגיש את הלביבות עם רסק תפוחי עץ ושמנת חמוצה בצד.



טיפסקל:


* רצוי להשתמש בזני תפוחי אדמה מתאימים כמו דזירה, רודיאו ורוזנה. בזכות אחוז גבוה של חומר יבש המצוי בהם, אלו סופגים פחות שמן בזמן הטיגון. הם שומרים על המרקם הטבעי שלהם בזמן הטיגון ולא הופכים לדביקים או לקמחיים.


* הקפידו להשתמש בשמן איכותי לטיגון, העשיר בנוגדי חמצון. אלה נספגים פחות במזון שטיגנו.


* חשוב לחמם היטב את השמן לפני הטיגון, אך לא להביאו לדרגת עישון. בדיקה ביתית פשוטה לטמפרטורת השמן לטיגון: הניחו כף עץ במרכז השמן. אם נוצרות בועות סביבה – השמן חם.


* אין להוסיף שמן קר לשמן החם. הלביבות סופגות את השמן הקר, וחבל. אם צריך להוסיף שמן – הוציאו את הלביבות המוכנות, הוסיפו שמן וחממו אותו לדרגת החום הרצויה, ורק אז טגנו לביבות נוספות.


* יש לטגן את הלביבות עד שהשוליים שלהן מזהיבים, והן מתחילות להתרומם בצדדים. רק אז הופכים אותן לצדן השני.



לביבות תפוח אדמה. צילום: פסקל פרץ רובין



לביבות תפוחי אדמה



החומרים


(ל־20־25 יחידות):



לבצק:


1 ק"ג תפוחי אדמה קלופים


3 ביצים


3 כפות קמח מנופה


קורט סוכר


1/2 1־1 כפיות מלח


שמן לטיגון



אופן ההכנה:


1. גוררים את תפוחי האדמה במגררת גסה, מסננים במסננת רשת, מעבירים לקערה ומשהים כ־15 דקות. מסלקים את הנוזלים שהצטברו, אך משאירים את המשקע העמילני.


2. מוסיפים את הביצים, הקמח, הסוכר והמלח ומערבבים היטב.


3. מחממים שמן במחבת רחבה. נוטלים כף מהעיסה ומניחים במחבת. משטחים קלות בעזרת גב הכף ומעצבים ללביבה צורה עגולה. מקפידים ליצור לביבות שוות.


4. מטגנים את הלביבות עד שיזהיבו יפה משני הצדדים.