מי שנכח באולם בית המשפט המחוזי בלוד בשבוע שעבר, כשנשמעו העדים לטובתו של זאב קסימוב, יכול היה כמעט לקנא בבת זוגו המנוחה, אירנה בונגרט. העדים תיארו אידיליה זוגית. "הוא כל כך אהב אותה", העיד שכן של בני הזוג. "איתה הוא מצא את האושר שלו", העידה דודתו של קסימוב. "כמה הוא השקיע בבן שלהם", סיפר חברו הטוב. כמעט אפשר לשכוח שבלילה אחד בספטמבר 2015, בדירתם הזעירה, לעיני בנם בן ה־6, קסימוב הפיל את בונגרט לארץ, שיסף את גרונה ודקר אותה בפניה, בחזה וברגליה.



לאחר מכן, לפי כתב האישום, גרר אותה מהסלון לחדר האמבטיה, כיסה אותה בבגדים וניקה את הרצפה באקונומיקה. כשסיים, פנה לבנו הקטן והורה לו לומר למשטרה כי האם ניסתה לדקור את הילד וכדי להגן עליו, האב המגונן דקר אותה. אך כל זה לא מוזכר בדיון הזה בבית המשפט. תחת זאת, אחרי שהודה והורשע בהריגתה של בונגרט, עולים ובאים בפני השופטים דורשי טובתו של קסימוב. לצדם, על דוכן העדים, מתורגמנית מהשפה הרוסית מעבירה את המסרים שהם מבקשים לשלוח לשופטים.



"היינו שכנים 17 שנה", מספר אחד מהם, "מדובר במשפחה חמה, אוהבת. היחסים עם אשתו היו חמים. הוא אהב מאוד את האישה ואת הילד. הם היו כל הזמן ביחד". בת דודה של אמו של קסימוב מספרת: "היחסים היום טובים. הכינו אוכל ביחד, טיילו הרבה עם הילד. כשהוא פגש את אירנה הוא אמר שהוא סוף־סוף מצא את האושר שלו", ואחות אמו מוסיפה, תוך שהיא מוחה עם ממחטה דמעה מעיניה: "הוא היה אבא ובעל טוב. טיפל באשתו. היה יכול להביא לה למיטה מגש עם כוס קפה ופרח".



קסימוב מאזין להם קשב רב מאחורי הזכוכית שחוצצת בינם לבין ספסל הנאשמים. מדי פעם מנופף לשלום לאמו, שתכף תעלה גם היא לדוכן. מקשיב כיצד הם מספרים כמה טיפחו בני הזוג את בנם. "הוא אהב במיוחד את בנו", מעידה בת הדוד, "נתן לו תשומת לב, טייל איתו ולימד אותו דברים. בגיל 4, הילד כבר קרא בעברית וברוסית". בשלב מסוים עולה לדוכן חברו הטוב של קסימוב והסנדק של הילד. "בכל פעם שהוא דיבר על הילד, העיניים שלו נצצו. הוא העריץ אותו ואת החוכמה שלו".



תיאור העדים את מערכת היחסים בין האב לבנו אינו רחוק מהמציאות. בבית הפצפון שבו חיו בני הזוג וגידלו את בנם, התגלה אחרי האירוע בלגן. ההורים, שנקלעו לחובות כספיים, ישנו בצפיפות בסלון, והבן קיבל פרטיות בחדר השינה הקטנטן. הדירה הייתה עמוסה במאות ספרים, שרמזו על המקום הגבוה שתפסה השכלת הילד בסדר העדיפויות המשפחתי. שעות אחרי שראה את החיים אוזלים מאמו, הוא אמר לחוקר הילדים: "מי ילמד אותי פיזיקה עכשיו?"



כיצד מתיישב הדבר עם מה שעולל האב לבנו? על פי כתב האישום, אחרי שחזה בזוועה, נטע בו קסימוב את השקר, שבנפשו ובזיכרונו של ילד קט ייתכן שיתקבע כאמת, שאמו ביקשה לפגוע בו. התעתוע הזה הציל את האב, ככל הנראה, מהרשעה ברצח, שכן הוא הותיר את העד היחיד לאירוע בבלבול. אך הסתירה הזו היא אולי הסיבה שכעת אמו של קסימוב, אישה מבוגרת וקטנת ממדים, מתפתלת על דוכן העדים. "היו יחסים מאוד טובים. הוא אהב אותה מאוד, עד הסוף. גם עכשיו אוהב אותה".



בחודש ינואר יישמעו טיעוני הפרקליטות לעונש. שם יבקשו לגזור על קסימוב, המורשע בהריגה, 23 שנות מאסר. רק קרובת משפחה אחת לא עולה לדוכן העדים: אמה של בונגרט, שהגיעה לבדה לאולם והאזינה בשקט לדברים שנשמעו. היא איבדה את בתה יחידתה. עיניה העצובות מספרות על טרגדיה משפחתית גדולה.



חדשות המשפט


* כ־2,700 סטודנטים נבחנו שלשום במתכונת בחינות ההסמכה החדשה של לשכת עורכי הדין. על פי נתוני הלשכה, 1,466 עשו זאת לראשונה, 610 ניסו לצלוח אותן בפעם השנייה, ואילו עבור 654 נבחנים הייתה זאת הפעם השלישית ואף יותר בניסיון לעבור את בחינות ההסמכה. מבין כלל הנבחנים, 1,404 הנם גברים והשאר, 1,326 – נשים. בין הנבחנים נכלל מועמד להסמכה בן 87, ואילו הצעיר שבהם היה בן 22 בלבד.



* עשרה שופטים חדשים הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בטקס שהתקיים אתמול במשכן הנשיא בירושלים. מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, נבחר לכהונת שופט בית הדין הארצי לעבודה; רון אלכסנדר, שושנה ליבוביץ ודנה כהן־לקח נבחרו לשופטי בית המשפט המחוזי ירושלים; הלית סילש לשופטת בית המשפט המחוזי לוד; יעקב אזולאי ורחל גרוס לשופטי בית הדין האזורי לעבודה באר שבע; חיים פס לשופט בתי משפט השלום מחוז הדרום; רוית פלג בר דיין לשופטת בתי משפט לתעבורה מחוז הדרום; ואור לרנר נבחר לכהונת שופט בית משפט לתעבורה מחוז חיפה.



"השפיטה איננה עוד תפקיד או מקצוע. היא דרך חיים", פנתה אליהם בנאומה נשיאת בית המשפט העליון, השופט אסתר חיות. "כובד משקלה של הגלימה ילווה אתכם יום־יום, שעה־שעה, באולם ומחוצה לו. במהלך כהונתכם כשופטים תתוודעו ליופייה ולמורכבותה של מלאכת השפיטה, שהיא בעיניי אחת המלאכות המאתגרות והנפלאות בשירות הציבורי".