ועדת הכנסת לזכויות הילד דנה אתמול בתופעה של התרחבות השימוש האלים בקרב ילדים ונוער ברובי איירסופט, רובה דמה המשמש ילדים למשחק.


כזכור, לפני כחודש ירו תלמידי בי"ס באילת כדורי פלסטיק לעבר מורה, ואף צילמו את האירוע. המורה ספגה פגיעה מאחד הכדורים בגבה, ונגרמה לה חבלה קלה. לאות מחאה, השביתה אז הסתדרות המורים את הלימודים בעיר.



יושבת ראש הוועדה לזכויות הילד, חברת הכנסת יפעת שאשא־ביטון (כולנו) הציגה את מאפייני התופעה ואת ה"קלות הבלתי נסבלת", לדבריה, שבה מושגים כלי האיירסופט, ושילדים ובני נוער משתמשים בהם. שני עניינים נוספים, שלדברי ח"כ שאשא־ביטון מהווים בעיה, הם תפיסת הילדים כי מדובר במעשה קונדס בלבד, שיכול להגיע לכדי איום ואף פגיעה באנשי חינוך, והיבטים ביטחוניים, שכן לא תמיד ניתן להבחין בין כלי נשק אמיתי לכלים אלה. "זו תופעה בניצניה הראשונים, בואו נהרוג את זה כשזה קטן, ונפנה משאבים לפני שהתופעה תתעצם ומישהו ייפגע", אמרה.



האיירסופט אינו נחשב כלי ירי, אולם עלול להיות מסוכן אם כדורי הפלסטיק פוגעים באזורים רגישים בגוף (עיניים ואוזניים). נוסף על כך, ניתן בקלות להפוך אותו לכלי נשק של ממש, אם מרחיבים את הפיה שדרכה נכנסים כדורי הפלסטיק, ושמים במקומם, למשל, כדורי ברזל או גולות.



נציגי משרד החינוך בדיון ציינו כי יש עלייה בשימוש בכלים אלה, והדגישו כי ההורים לעתים לא מבינים את החומרה, וחושבים שזה צעצוע. בחוזר מנכ"ל מצוין כי עצם הבאת רובה שכזה לבי"ס, מחייבת תלונה במשטרה או תלונה ליועצת כללית לחוק הנוער, במקרה שמדובר בקטין מתחת לגיל ענישה.



במשרד המשפטים הבהירו כי נכון לקבוע תיקון לחוק כלי ירי, שבמסגרתו תיקבע הגדרה רחבה שתיתן מענה לא רק לאיירסופט, אלא גם לשימוש בכלי אחר שהוא דמוי כלי ירי, שתוצאתו יכולה להיות דומה לשל כלי ירי רגיל.



יו"ר הוועדה ביקשה לבחון בעוד כחודש את סטטוס החקיקה והסנקציות, שבהן יטפלו משרדי ביטחון הפנים, הכלכלה והמשפטים. כמו כן, יבוצעו פעולות הסברה בבתי הספר על ידי משרד החינוך.