להתראות אוריון, שלום הארי פוטר: מדענים בריטים החליטו לעורר את סקרנותם של צעירים בעולם האסטרונומיה באמצעות שינוי שמותיהן של קבוצות הכוכבים המפורסמות לדמויות מוכרות מעולם הבידור והספרות, הספורט והפוליטיקה. שמותיהן של 88 קבוצות הכוכבים בשמיים, אשר מוכרות באופן רשמי על ידי איגוד האסטרונומיה הבינלאומי, מבוססים בדרך כלל על גלגל המזלות, דמויות מהמיתולוגיה היוונית והרומאית וחיות, כגון הדובה הקטנה והדובה הגדולה, סרטן וגדי, אוריון וקנטאור.
 
לנוכח ממצאים שהראו כי 72% מבני 7 עד 19 בבריטניה מעולם לא חיפשו קבוצת כוכבים בשמיים ו־29 אחוז לא יכולים לזהות קבוצת כוכבים, החליטו מדענים מאוניברסיטת ברמינגהם להחליף חלק מהשמות כדי להפוך את קבוצות הכוכבים לנגישות יותר ולמעניינות יותר עבור צעירים. בשמות החדשים אפשר למצוא את קבוצת הכוכבים על שם יוסיין בולט בשל הדמיון לפוזת הניצחון המפורסמת של האצן שפרש לאחרונה, קבוצת הארי פוטר שמזכירה את משקפיו של הקוסם הצעיר מסדרת הספרים, קבוצת מלאלה בצורת ספר לכבודה של הנערה הפקיסטנית זוכת הנובל מלאלה יוספזאי, קבוצת פדינגטון על שמו של הדוב הידוע וקבוצת סרינה בשל הדמיון למחבט של הטניסאית סרינה וויליאמס.
 

"קבוצות הכוכבים שבהן אנחנו משתמשים מורכבות כרגע משמות לטיניים ולעתים לא נראות כמו הדברים שעל שמם הן נקראו", הסבירה אמה ווילט, סטודנטית לפיזיקה מאוניברסיטת ברמינגהם שהובילה את הפרויקט. "קסיופיאה, שאמורה להיראות כמו מלכה עתיקה שיושבת על כיסאה, נראית יותר כמו זיגזג. רצינו ליצור גרסאות מודרניות כדי לסייע לאנשים מכל הגילים לפתח עניין בחלל ובאסטרונומיה ולספק השראה לדורות הבאים של אסטרונומים כדי שיתעניינו בתחום".  



מצפה כוכבים. צילום: שיר פרסר
מצפה כוכבים. צילום: שיר פרסר