מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, התראיין הערב (חמישי) לרשת ה-BBC בערבית. האלוף מרדכי התייחס בראיון למצב ברצועת עזה, ירושלים שאחרי הצהרת טראמפ וליהודה ושומרון. המראיין שאל את האלוף על סגירת המעברים בין ישראל לרצועת עזה ואמר כי התושבים טוענים כי מדובר בעונש קולקטיבי, צעדים מוגזמים מפני שהמטוסים הישראלים מגיבים בהפצצה מהאוויר בכל פעם שנורית רקטה לעבר שדרות או דרום ישראל.



פולי מרדכי ענה לו כי לב העניין הוא לא המעברים שנסגרו. "השאלה היא", המשיך האלוף, "מי אחראי לטרור שיוצא מעזה? האחריות נמצאת במגרש של חמאס בתוך רצועת עזה, והיא אחראית ועומדת באופן מובהק מאחורי כל ירי הרקטות שמגיע, לא משנה ממי - סוררים, ג'האדיסטים או אחרים".



"אני רוצה להעביר מסר ברור: חמאס וגם תושבי עזה עדיין זוכרים את תוצאות המלחמה שהייתה לפני שלוש שנים. שמעתי עכשיו את דבריו של אסמאעיל הניה, שהוא ראש ארגון הטרור. מה הביאה חמאס אחרי 30 שנה?! רעב, עוני, הרס ומלחמה. לישראל יש סמכות מלאה להגן על אזרחיה ותושבי דרום ישראל. כל רקטה שתצא, תזכה לתגובה קשה. אם חמאס רוצה הסלמה – שתמשיך לאפשר לארגונים הקיצוניים לירות לעבר ישראל. אם היא לא רוצה הסלמה - היא צריכה להפסיק את האש לחלוטין, לגמרי ובהקדם".





המראיין טען כי רק ארבע רקטות נורו לעבר ישראל, ששתיים מהן נפלו ליד שדרות. מנגד, הוסיף, שראל מפציצה מהאוויר לילה אחר לילה, כותשת אזורים בלב עזה.  "השאלה הייתה לגבי התגובה ומי שולט בתגובה מבחינת אמות המידה. כשנורית לעברכם רקטה, עליכם לירות רקטה. כך עשו בדרך כלל בכל המלחמות. ואילו אתם כותשים את עזה מהאוויר. זה ההבדל".



המתאם ענה כי לא מדובר בארבע רקטות. במהלך עשרת הימים האחרונים נפלו 13 רקטות בתוך ישראל. "אבל לא פחות חמור - מצאנו שתי מנהרות בתוך השטח הריבוני של ישראל. הגאונות הישראלית והמוח היהודי מצאו פתרון ועדיין מוצאים פתרון. כמו שיש כיפת ברזל אווירית, יש כיפת ברזל מתחת לקרקע וגם כיפת ברזל התקפית".



המתאם הזכיר את מנהרת הג'יהאד האסלאמי, שצה"ל פוצץ ונהרגו בה 12 מחבלים שעבדו מתחת לאדמה: "במהלך שלוש השנים האחרונות היו אירועים בתוך עזה ונהרגו 30 ב-31 המנהרות. עשיתי חשבון. במהלך שלוש השנים האחרונות, יותר מ-150 מיליון דולר הושקעו ע"י הארגון הערבי וחמאס במנהרות. למה הם לא השקיעו בבתי חולים, בבתי ספר?"



"המסר שלי ברור: ישראל לא רוצה הסלמה. אבל ישראל תעמוד בכל עוצמתה אם חמאס תמשיך לפגוע בריבונות ישראל ואם היא תמשיך לירות רקטות.


אחרי שלושים שנה שבהן הם הביאו הרס ורעב, המיקוד צריך להיות בבני האדם. אין לנו שום דבר נגד העם הפלסטיני...".



המראיין בחר לשנות נושא ועבר ליו"ש: אתם מתייחסים ביד קשה לפלסטינים שמפגינים נגד החלטתו של נשיא ארה"ב. בהמשך לכך, התושבים מפגינים וזכו ליחס שגרם לנפילת 1,400 פצועים, ארבעה הרוגים ו-130 פצועים מאש חיה. איך זה יכול לקרות? אלה הפגנות רגילות, שלעתים יכולות לצאת מהמסגרת של דרכי שלום, אולם – האם זה מחייב להרוג ארבעה מפגינים ולפצוע 130 נוספים באש חיה?



המתאם ענה כי יש הבדל גדול בין עזה לבין יהודה ושומרון. ביהודה ושומרון המצב הכלכלי והביטחוני טוב יותר מכל, או רוב, שאר מדינות ערב סביבנו במזרח התיכון. אף אחד בשבוע האחרון לא נהרג מאש ישראלית. אינני יודע מאיפה הבאת שיש ארבעה שנהרגו ע"י ישראל. אנחנו משתמשים בגז ובגומי".



כל סוכנויות הידיעות מאשרות זאת, מר יואב. כל סוכנויות הידיעות מאשרות שישנם ארבעה הרוגים והסהר האדום הפלסטיני מדבר על, והנתונים הם מהסהר האדום הפלסטיני ולא ממני, הם מדברים על מאה ושלושים פצועים מאש חיה.


המתאם: "לא, יש 130 פצועים אבל לא מאש חיה, אלא מהעשן ומהגז. סהר אדום שמדבר ככה – צריך לראות את הווידאו שפרסמנו, איך הם מביאים אנשים להפגנות. אף אחד מאז שהנשיא טראמפ מסר את הצהרתו, לא נהרג מאש ישראלית. יש פצועים, רובם מהעשן ומהגומי. אנחנו נוכחים בשטח, כי המצב בירושלים לא השתנה. יש חופש פולחן לנוצרים במהלך הכריסמס, אם ירצה השם, ומחר הר הבית הקדוש יהיה פתוח למוסלמים. אנחנו שומרים על חופש הפולחן באופן מלא בירושלים, שום דבר לא השתנה".