מועצת הביטחון של האו"ם דנה הערב (שבת) בהצעת החלטה שתקבע כי כל שינוי במעמד ירושלים חסר משמעות משפטית וכי יש לבטלו, בתגובה להחלטה האמריקאית להכיר בירושלים כבירת ישראל. מצרים הפיצה את טיוטת ההחלטה בשבת ודיפלומטים אמרו כי ההצבעה עליה צפויה כבר ביום שני. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכריז החודש כי הוא יכיר בירושלים כבירת ישראל ויעביר אליה את שגרירות ארה"ב מתל אביב. הפלסטינים והמדינות המוסלמיות הגיבו להכרזה בהפגנות זעם המוניות.
 
טיוטת ההחלטה, שנוסחה על ידי מצרים והופצה בין 15 חברות המועצה, קובעת כי ירושלים היא "נושא שייפתר במו"מ" ומביעה "חרטה עמוקה מהחלטות אחרונות בנוגע למעמד ירושלים" מבלי להזכיר במפורש את החלטת טראמפ. היא מדגישה כי ל"כל ההחלטות והפעולות שמשנות את אופייה, מעמדה וההרכב הדמוגרפי של ירושלים אין מעמד חוקי וחייבות להתבטל".

דיפלומטים אמרו כי הם צופים שארה"ב תעשה שימוש בזכות הווטו שלה, מה שיוביל לבלימת המהלך ללא קשר למספר המדינות שיתמכו בו. כזכור, מועצת הביטחון של האו"ם אימצה החלטה בדצמבר 2016, לפיה היא "לא תכיר בכל שינויים לקווי 4 ביוני 1967, כולל בנוגע לירושלים, מלבד מה שיסכימו לו הצדדים במו"מ". ההחלטה אושרה עם 14 קולות בעד והימנעות של ארה"ב, תחת ממשלו של הנשיא לשעבר ברק אובמה. 

דונלד טראמפ. צילום: איי. אף. פי
דונלד טראמפ. צילום: איי. אף. פי