אף אחד לא רמס את תקוות העם הפלסטיני למדינה עצמאית כמו שההנהגה הפלסטינית עשתה זאת בהתנהלותה מאז הצהרת הנשיא דונלד טראמפ על מעמד ירושלים. אף אחד לא ביזה והשפיל את העניין הפלסטיני כמו שהארצות הערביות והמוסלמיות עשו זאת בכנס באיסטנבול. ואף אחד לא חשף את יו”ר הרשות אבו מאזן ועמיתיו להנהגה כסהרורים ומנותקים מהמציאות - כמו שהם עצמם עשו זאת.



בתגובותיהם להכרזת טראמפ - הכרזת ימי זעם, הצהרה שארה”ב לא ראויה להיות המתווכת, החרמת סגן הנשיא מייק פנס בביקורו הצפוי בישראל, התוכנית לפנות למועצת הביטחון וכנס החירום של הארצות הערביות והמוסלמיות - הבכירים הפלסטינים ותומכיהם הערבים והמוסלמים עשו את כל השגיאות האפשרויות. כל העולם לועג להצהרות הבית הלבן, לא הפלסטינים. כמה מילים על כך שהכותל המערבי יישאר בריבונות ישראל - והאש והזעם רק התעצמו.


יש כלל ברזל בזירת האו"ם: לא מתקוטטים עם אמריקה. גם אם אתה צודק, בסוף תפסיד. כלל זה התעצם עם בחירתו של טראמפ, שמתייחס לעולם שמחוץ לארה”ב בזלזול, בבוז ובהתרסה.



לפי דיפלומטים במרכז האו”ם, הפלסטינים ערערו וזעזעו הפעם את בסיס האהדה לעניינם באו”ם ופגעו בתדמיתם כ”חלשים”, שעד כה שיחקה לטובתם. “בסופו של יום, טראמפ השאיר את מעמד ירושלים במצב די מעורפל ונתון לשינויים במו”מ. במקום לנצל עובדה זאת, להפגין איפוק ולנהוג בתבונה מדינית כדי לגבש תגובה שהייתה מהווה אתגר ומבחן רציני לישראל ולבית הלבן, הפלסטינים בחרו בתגובה הידועה והישנה שלהם - הפגנות ואלימות”, אמר דיפלומט מערבי בכיר.



המחדל הגדול של ההנהגה הפלסטינית הוא ההישענות על האו”ם והחיזור אחרי מועצת הביטחון. זהו מחדל ישן שלהם, שעד היום לא הניב לעניינם שום רווח ושום הישג משמעותי. זירת האו”ם יכולה להעניק להם לכל היותר רגע של סיפוק בדמות רוב גדול נגד ישראל בהצבעה במליאה. גם מועצת הביטחון לא תושיע אותם, משום שהממשל האמריקאי הנוכחי ודאי יטיל וטו על המלצה לשדרג את הנציגות הפלסטינית למעמד של מדינה חברה. כל ממשל אמריקאי, מאז תקופת הנשיא רונלד רייגן, פעל להרחיק את האו”ם מהתיווך בין ישראל לפלסטינים. זהו תחום שכל ממשל הקפיד שיישאר בלעדי לארה”ב. טראמפ, הגאה ביחסו המזלזל כלפי האו”ם, ישמור על הבלעדיות הזאת עוד יותר מקודמיו.