"הריצה המשותפת לצד רצים עם צרכים מיוחדים יוצרת מסגרת חברתית שמחברת בין האנשים ומשנה תפיסות". כך מסביר גיא בן דור (34), מייסד ארגון "180 מעלות", שבמסגרתו מיושמת תוכנית משולבת של העצמה אישית באמצעות ריצות והליכות למרחקים ארוכים עם אנשים הסובלים ממגבלויות שונות.



לאחר שחרורו מצה"ל, שם שירת כלוחם ומפקד צבאי ביחידה 669, בן דור ואביו עופר החלו ללוות בריצות למרחקים ארוכים את בזה נבבה (33), שנולד עיוור. עד מהרה הישגיו של נבבה הפכו אותו לסמל לנחישות והתמדה. האצן המוכשר, אלוף ישראל במרתון לעיוורים, ייצג את ישראל ב־2008 באולימפיאדת הנכים בבייג'ינג וסיים שם במקום החמישי והמכובד. ביחד עם בן דור הוא יצא ארבע שנים לפני כן למסע טיפוס לאוורסט בהרי ההימאליה: "נוצר בינינו קשר מיוחד, שהעניק לי חוויה אישית עוצמתית שהשתלבה באהבה הגדולה שלי לספורט. זה נתן לי את הרעיון לתוכנית שיישמתי בארגון שלנו", הוסיף בן דור.



בין הישגיו המרשימים, מונה נבבה למורה העיוור הראשון לחינוך גופני בתיכון מטרווסט ברעננה. כך הצליח נבבה, שעלה לארץ בגיל 7 מאתיופיה, להגשים את חלומו לעסוק בהוראה וחינוך ולהקנות את הערכים שלו לדור הצעיר.



מנכ"לית עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך, ג'ינה מרום, מוסיפה כי, "חינוך זו עשייה שאינה נפסקת. יש אנשים טובים לכל אורך הדרך, מאוד איכותיים וערכיים. חשוב לסייע להם להשפיע על הדור החדש. אדם שמאמין ביכולות שלו – יכול לקום מכל מקום. לכל אחד יש כישרון חבוי ועלינו לגלות אותו ולתת לו את הדחיפה".



גיא בן דור. צילום: באדיבות המצולם




בן דור, שכאמור החליט לפני כתשע שנים להקים את ארגונו, הפך את הסיוע לאנשים עם צרכים מיוחדים לדרך חיים: "אחרי שחזרתי לארץ מאולימפיאדת בייג'ינג, למדתי חשבונאות ומשפטים ובמקביל הקמתי קבוצות ריצה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, בשיתוף עמותת אתגרים. זה החל בקבוצה לעיוורים וככל שהתקדמתי, התחלנו להקים קבוצות רצים לכל סוגי המוגבלויות – על רקע פיזי וחושי".

הפרוייקט צבר תאוצה וכיום מתאמנים באמצעות ארגון 180 מעלות כ־200 אנשים עם מוגבלויות – ילדים, בני נוער ומבוגרים. "יש לנו רצים עם מוגבלויות מסוגים שונים: עיוורון, שיתוק מוחין, אוטיזים, עיכוב התפתחותי, פציעות קשות של פגיעות ראש ונפגעי תאונות דרכים, ואנחנו גם פונים לנוער עם מצבי סיכון", הוא מציין.

הפעילות, שהחלה בפארק הירקון בתל אביב, התרחבה מאז גם לערים סמוכות. "יש לנו קבוצות בפארק הלאומי ברמת גן, בפארק גבעתיים ובמקומות נוספים. כל קבוצה כוללת 10־20 רצים עם מוגבלויות וכמות דומה של המתנדבים מהקהילה. יצרנו שיתופי פעולה עם הרשויות המקומיות והפעילויות צוברות תאוצה", מספר בן דור, שהחליט לעזוב את עבודתו בפירמת רואי חשבון ולהתמסר לפרויקט ולהרצאות בנושאי העצמה אישית.

בן דור מספר על התקדמות משמעותית ואף פריצת דרך של אנשים שלוקחים חלק בפרויקט: "נוצרים קשרים בקבוצה. פתאום אתה רואה אנשים עם מוגבלויות שעשו דברים שפחדו לעשות אותם. יש כאן הזדמנות להגשים חלומות באמצעות הריצה המשותפת ויצירת קרבה אמיתית ועמוקה בין אחד לשני. התוכנית מסייעת לאנשים במצבי משבר ומגשימה ייעוד אצל המתנדבים". הצלחת המיזם יוצא הדופן גרמה גם לשילובו בבתי הספר השונים. "אנחנו בונים קבוצות שמשלבות תלמידי חינוך מיוחד עם ילדים מהחינוך הרגיל", מדגיש בן דור: "נוצרת כאן הזדמנות לאינטראקציה בלתי אמצעית ואמיתית. דרך הספורט אנחנו מעבירים לילדים מסרים של לקבל את האחר, ושלא צריך לרוץ הכי מהר אלא לעזור באמצעות הריצה למישהו נוסף".