גם אם רפורמת המסים של הנשיא דונלד טראמפ תאושר, מצבו בדעת הקהל בשפל ושיעורי התמיכה בו בסקרים נמצאים בירידה מתמשכת. תוצאות הבחירות באלבמה, שבהן ספג רוי מור, המועמד הרפובליקני וחביבו של הנשיא, הפסד צורב, היו מהלומה קשה לנשיא. גם תוצאות הבחירות שהתקיימו לפני שבועות אחדים לכהונת מושל מדינת ווירג’יניה, שבהן ניצח המועמד הדמוקרטי, היו עלבון אישי לנשיא וסימן לסחף באהדה והיחלשות התמיכה בו במדינות הנחשבות כמעוזי הרפובליקנים.



אבל הנשיא טראמפ ודאי לא מעלה בדעתו שהאתגר לנשיאותו, הערעור על התנהלותו ואולי גם האיום על עתידו הפוליטי, באים לידי ביטוי לא רק בקלפיות ולא רק בדיווחים ומאמרי פרשנויות השמים אותו ללעג, אלא גם במדפי חנויות הספרים ברחבי ארצות הברית. והכוונה היא ליבול של ספרים חדשים שיצאו לאור לאחרונה בארצות הברית, שתוכנם ביוגרפיות של נשיאים לשעבר וסקירות בעלות אופי מחקרי על חייהן ופועלן של דמויות פוליטיות, שגם כישלונם איננו מפחית כמלוא הנימה את איכותם ואת כישוריהם.



העיתוי של הופעת הספרים, בעיצומו של פולמוס ציבורי חריף על אופני התנהגותו של הנשיא טראמפ, מעלה השוואה בינו לבין נשיאים לשעבר, שאינה מחמיאה לטראמפ. האמריקאים אוהבים לקרוא ביוגרפיות של נשיאים לשעבר, מועמדים לנשיאות שהפסידו ופוליטיקאים ידועים שהטביעו עקבות לחיוב או לשלילה בזירה הפנימית.



“זאת תשוקה המלווה אמריקאים רבים מאז הולדת הרפובליקה”, טוען ההיסטוריון דיוויד נאסאו, שחיבר ופרסם את תולדות חייהם ופעילותם של אישים שמילאו בעבר תפקידים מרכזיים בפוליטיקה האמריקאית. לדבריו, כבר בשנת 1800 יצא לאור ספר על חייו של הנשיא הראשון ג’ורג’ וושינגטון, שהפך בזמנו לרב־מכר. מאז ועד היום יצאו לאור 1,900 ספרי ביוגרפיות על הנשיא וושינגטון. לדברי נאסאו, “מאז 1960 נרשם גידול במספר הביוגרפיות על נשיאים לשעבר”. עד היום הופיעו 2,200 ספרים על תולדות חייו של הנשיא אברהם לינקולן, 1,200 ביוגרפיות על הנשיא ג’ון קנדי ו־800 על הנשיא רוזוולט.



דונלד טראמפ.  רויטרס
דונלד טראמפ. רויטרס



ביקור בעולם אחר


העיסוק המחקרי בקורות חייהם של נשיאים לשעבר ושל אישים פוליטיים שעדיין בחיים, גבר לאחרונה בארצות הברית. נראה שהתשוקה לקרוא את היבול שהמחקר הניב התעצמה גם היא. כך מתברר מרשימה של ספרים שיצאו לאור בארצות הברית לאחרונה ומדיווחים מוקדמים על ספרים בתחום הזה שעומדים להתפרסם בקרוב.



בחנויות הספרים מורגש ביקוש לספר “אובמה - קול ההיסטוריה”, שחיבר כתב "הניו יורק טיימס" פיטר בייקר, הסוקר ברוח אוהדת את שמונה שנות כהונתו של אובמה כנשיא. במקביל, הופיע ספרה של הילרי קלינטון “מה קרה?”, המביא את גרסתה להספד בבחירות מול טראמפ. כמו כן, יצא לאור בימים אלה ספר ביוגרפי על בובי קנדי, שכיהן בזמנו כסנאטור מטעם מדינת ניו יורק, התמודד לנשיאות ונרצח בהתנקשות. את הספר כתב כריס מתיוס, שחיבר ספרים אחדים על משפחת קנדי.



בנוסף, יצא לאור גם ספר על תולדות חייו של הגנרל יוליסס גראנט, מפקד צבא נערץ במלחמת האזרחים, שכיהן שתי כהונות כנשיא ארצות הברית. כל הספרים הנזכרים מופיעים ברשימת רבי־ המכר המתפרסמת במוסף הספרים של "הניו יורק טיימס". אבל שני ספרים שעוררו תשומת לב מיוחדת מצד מבקרים, הם ביוגרפיה חדשה על הנשיא פרנקלין רוזוולט וספר על פעילותו של הנשיא ג’ורג’ בוש האב הסוקר את פועלו בתחום מדיניות החוץ בסופה של המלחמה הקרה. דווקא על שני הספרים האלה כבר פורסמו מאמרי ביקורת, רובם מחמיאים.



הספר על הנשיא לשעבר אובמה וספרה של קלינטון מתייחסים לעבר הקרוב, שהוא עדיין טרי בזיכרונם של האמריקאים. לעומתם, הביוגרפיה החדשה על הנשיא רוזוולט והמחקר על מדיניות החוץ של הנשיא בוש האב, מרתקים קודם כל בגין תוכנם העשיר והמאלף. אבל למקרא הביקורות על שני ספרים אלה, אי אפשר להימלט מההשוואה בינם לבין הנשיא הנוכחי טראמפ. הבדל של יום ולילה.



פרנקלין רוזוולט. Getty images
פרנקלין רוזוולט. Getty images



“אחת ההנאות המענגות בקריאת היסטוריה היא מסע לתוך הזמן. לשעה או יותר, אתה יכול להשאיר מאחוריך את הזמן הנוכחי וליהנות מביקור בעולם אחר. אבל הקוץ הוא שאתה נשאר בהווה ובוחן את העבר בלי יכולת להימלט מהשוואה למה שקיים וקורה עכשיו”, כתב נאסאו במאמר ביקורת על הביוגרפיה של הנשיא רוזוולט. הרמז היה ברור. איזו השוואה? נשיא כמו רוזוולט, מי שנחשב לאחד הנשיאים הגדולים והמוערכים שהנהיגו את ארצות הברית מול טראמפ, שבשנה הראשונה שלו בבית הלבן רמס, ביזה והשפיל כל ערך וכל סגולה שסימלו את מוסד הנשיאות.



גם במודעה המבשרת על הופעת הספר על בובי קנדי, שלא כיהן כנשיא, מצוין במפורש: “סיפור חייו צריך לשמש כנקודת ניגוד לעידן טראמפ, שמזלזל ופוגע ברעיון שפוליטיקה יכולה להיות מקצוע אצילי". בובי קנדי הספיק לכהן תקופה קצרה כסנאטור מטעם מדינת ניו יורק. בזמנו הוא נחשב לפוליטיקאי פופולרי, אולי יותר בזכות הייחוס המשפחתי מאשר בגין הישגים מיוחדים.



פרשן בערוץ ציבורי בניו יורק, שהתייחס לגל הספרים על נשיאים לשעבר שמתפרסמים לאחרונה, הסביר: “זו תופעה שפירושה ריאקציה, תגובה ומענה להיבחרו של טראמפ לנשיאות ארצות הברית. אין לי ספק בכך”. לדבריו, “גל הספרים המתפרסמים לאחרונה על נשיאים לשעבר ועל דמויות פוליטיות כמו בובי קנדי, הוא ראשית כל תזכורת לאמריקאים, שהיו להם נשיאים דגולים ופוליטיקאים שאפשר ומותר לחלוק על השקפותיהם, אבל אין עוררין על איכותם האישית ועל כישוריהם”.



“פרנקלין רוזוולט זכה לטיפול הטוב ביותר של כותבי ביוגרפיות”, מסביר המבקר נאסאו. “זאת, אף שסיפור חייו איננו קל ופשוט לסקירה. רוזוולט כיהן כנשיא תקופה ארוכה מדי, רשימת הישגיו ארוכה מאוד, אבל הוא גם כשל לא מעט פעמים. הוא התמודד לא רק עם המשבר הפנימי הגדול מאז מלחמת האזרחים, אלא גם עם המשבר הגדול ביותר במדיניות החוץ מאז המהפכה”.



ב־1928 נבחר רוזוולט לתפקיד מושל מדינת ניו יורק וכיהן שתי תקופות כהונה בתפקיד זה. ב־1932 נבחר בפעם הראשונה לנשיא, ובסך הכל נבחר לתפקיד ארבע פעמים, גם ב־1936, ב־1940 וב־1944. היה זה תקדים שלא חזר על עצמו מאז.



הספר “פרנקלין ד. רוזוולט - חיים פוליטיים” שחיבר רוברט דאלק, היסטוריון שפרסם בעבר גם ספר על מדיניות החוץ של רוזוולט וקורות חיים של נשיאים לשעבר, מתרכז בעיקר בחייו הפרטיים של הנשיא. חיי הנישואים שלו היו אסון. שנים אחדות לאחר נישואיו לאלינור, ב־1918, היא גילתה בין חפציו צרור מכתבי אהבה שכתבה לו מזכירתה לוסי מרסר. אלינור ביקשה להתגרש, אבל לא עמדה על כך. “שניהם נשארו יחד, אבל כזוג פוליטי, לא כבעל ואישה. היו עוד נשים בחייו של רוזוולט, אבל יחסים אלה נשמרו בסוד כל שנותיו בבית הלבן”, מספר מחבר הספר.



רוזוולט עמל קשות והשקיע מאמצים גדולים כדי להעניק למוסד הנשיאות מה שמחבר הספר מגדיר “איכות פוליטית מיוחדת, סמכות והחלטיות. מרגע שנכנס לבית הלבן, רוזוולט השקיע מאמץ מיוחד במטרה לחנך את העם שארצות הברית מתמודדת לא רק עם משבר כלכלי ומיתון, אלא גם עם פשיזם מחוץ לגבולותיה”. לדברי המבקר נאסאו, “אין בספר על רוזוולט חידושים מיוחדים ומרעישים, אבל ברגע זה של ההיסטוריה שלנו, חשוב וקריטי שבמדפי הספרים ובספריות אפשר יהיה לקרוא עוד ביוגרפיה על רוזוולט”.



בלי רמזים ובלי הסוואה


הספר “כאשר העולם נראה חדש – ג’ורג’ בוש וסוף המלחמה הקרה” הוא קורס מזורז למדיניות חוץ בעת שינויים במפת העולם ותמורות במאזן הכוחות. המחבר ג’פרי אנגל, העומד בראש מכון להיסטוריה נשיאותית באוניברסיטה בדרום ומחבר הספר “היומן הסיני של ג’ורג’ בוש”, סוקר באופן מחקרי ומתועד את התנהלותו של הנשיא בוש בעת קריסתה של ברית המועצות, במיוחד את האופן שבו ניצל בוש את נפילת ברית המועצות לנקיטת מהלכים וצעדים שהיוו את התשתית לאיחודה של גרמניה.



ג'ורג' בוש האב. רויטרס
ג'ורג' בוש האב. רויטרס



“ג’ורג’ בוש, יותר מכל מדינאי אחר, יכול לתבוע את התואר ‘אבי ומייסד גרמניה המודרנית’”, מציין המחבר. “כמו ביסמרק בזמנו, שאיחד את גרמניה ויצר מאזן רגיש באירופה, הנשיא בוש ועוזריו יצרו מבנה בינלאומי חדש”. לדברי המחבר, בוש פעל לאיחודה של גרמניה לאחר קריסת ברית המועצות, למרות הסתייגותו והתנגדותו של הקנצלר הלמוט קוהל.



הספר מדגיש במיוחד כיצד בוש, שר החוץ שלו ג’יימס בייקר ויועצו לענייני ביטחון ברנט סקוקרופט שיתפו פעולה עם בעלות בריתה של ארצות הברית ומנהיגי ברית המועצות במאמץ משותף לשים קץ למלחמה הקרה. “משמעות התיאור ההיסטורי המצוין של אנגל, בלי לומר זאת בפירוש, היא נזיפה ותוכחה לנסיגה הלאומית של דונלד טראמפ”, כתב המבקר ג’ייקוב אייל בראון. המחבר מספר כי בתגובה לאיחודה של גרמניה, קצין צעיר בארגון הביון הרוסי, הקג”ב, שהיה מוצב אז בגרמניה, ארז את חפציו וחזר ברוגז לרוסיה, במחשבה לנקום בארצות הברית. שמו של הקצין - ולדימיר פוטין. דיווח בלעדי שפורסם בשבוע שעבר באתר החדשות “ניוזמקס” מגלה כי מי שהיה אחד מתומכיו הראשונים והנאמנים של הנשיא טראמפ, רוג’ר סטון, עוסק בכתיבת ספר שיסקור את נפילתו של טראמפ כנשיא. בלי רמזים ובלי הסוואה, כותרת הספר תהיה “כישלונו של טראמפ”.