העדויות נחשפות: פרשת ההטרדות המיניות שהביאה, בסופו של דבר, להרחקתו של ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה נתן אשל מהשירות הציבורי, יוצאת לאור. טיפול נרפה של רשויות האכיפה הביא לכך שאשל הובא לדין משמעתי בלבד בנציבות שירות המדינה, למרות שלדעת רבים היה כאן מקום לטיפול משטרתי-פלילי. כעת מתפרסמות העדויות הרבות שנגבו בזמנו באגף המשמעת של נציבות שירות המדינה. מסמך מטלטל המקיף 21 עמודי עדויות בכתב צפוף, שם מרוכזות 28 עדויות של כל בכירי לשכת ראש הממשלה, ועובדים רבים נוספים באקווריום של ראש הממשלה, קודש הקודשים של הממלכתיות הישראלית.



מהמסמך עולות עדויות קשות למה שהתרחש שם בשנים 2010-2011, כשנתן אשל פיתח אובססיה מוזרה ועוצמתית כלפיה של ר', אחת העובדות הכפופות לו בלשכה. המסמך הגיע לידי "מעריב". הנה, כמעט מילה במילה, עדותו של מי שהיה אז מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר. באותם ימים הוא שימש גם כממלא מקום מנכ"ל המשרד ולכן גם האחראי על כוח האדם במשרד, מי שאמור לטפל במידע הקשור לעבירות של הטרדה מינית.



כה אמר צבי האוזר: "כמה ימים לפני ה-12 בדצמבר 2011 לפנות ערב נכנס למשרדי יועז הנדל (שהיה אז ראש אגף ההסברה במשרד ראש הממשלה, ב.כ.) וביקש להתייעץ בנושא רגיש שאינו יכול להתמודד איתו לבד. הוא נראה נסער וסיפר לי כי לאחרונה נוצר בינו לבין ר', שעבדה בלשכה קשר ידידותי במסגרתו פתחה בפניו את סגור ליבה והתוודתה על מערכת יחסים קשה מול נתן אשל, שעיקרה תחושה שהוא (אשל) שולט בחייה. יועז סיפר לי כי השיחה איתה היתה קשה ולוותה בהתפרצויות בכי".


צבי האוזר. צילום: קובי גדרון, פלאש 90



"אני לא בטוח אם היו לו עימה שיחה אחת או מספר שיחות. עיקרי העניין הוא שר' חיה במציאות בה מופרת פרטיותה ע"י אשל, מבוצע חיטוט בתיבת המייל שלה בניגוד לרצונה, וזה כולל חשש שהוא עוקב אחריה וחודר למיילים פרטיים... הנדל הוסיף שר' סיפרה לו כי אשל צילם אותה באייפון בצילומים מביכים, פעמים מספר מתחת לחצאית, וכי צילומים אלו התגלגלו לידיעת אחרים בלשכה, כאשר מכשיר האייפון של אשל נלקח לתיקון ע"י עזרא סיידוף. הבנתי מיועז כי עובדת בכירה בלשכת ראש הממשלה מודעת לדברים או לפחות לחלקם... נדמה לי שיכול להיות שבשיחה הזו סיפר לי יועז הנדל גם על הדברים שפורסמו בידיעת רכילות ב"מעריב" וכי ר' מייחסת פרסום כתבה זו לאשל...



"במועד בו התקיימה הפגישה האמורה עם יועז הנדל, שימשתי גם כמ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומעבר לשיחה החברית חשתי חובה כמעסיקה של ר' לפעול בהקשר למידע הזה. ביקשתי גם מיועז לחשוב ולמחרת בבוקר המלצתי כי נשתף ונתייעץ גם עם האלוף יוחנן לוקר, לאור אישיותו וניסיונו הניהולי. יש לציין כי כשיועז סיפר לי על הקטע של הצילומים, זה מיד הזכיר לי מקרה אליו הייתי עד ושהיה בעיני חריג ומביך. לפני כמה חודשים, אני חושב שבקיץ, סיפרתי על המקרה הזה ליועז. מדובר בישיבה בחדרו של אשל, במהלכה אשל עצמו ישב לימיני ואילו ר' מימינו בחצי גורן כך שהכסא של ר' קצת קדמי לשל אשל, והכסא של אשל קצת קדמי לכסא שלי".


יועז הנדל. צילום: מיטל כהן, פלאש 90



"היה חשש למעשה אובדני מצד ר'"



"למרות שהישיבה התקיימה בחדרו של אשל, הוא עצמו לא ישב במקומו בראש השולחן ובמקומו ישב שם גיל שפר. אשל החזיק באייפון שלו ביד ימין בצורה מוזרה, היד היתה מתוחה כלפי מטה והוא התנועע עם היד והגוף כמנסה לקרוא מה כתוב על המסך. המחשבה האינטואיטיבית הראשונה שלי היתה שהוא עושה תנועה מוזרה זו בגלל בעיות ראיה, אך כשהמשכתי להסתכל והבטתי במסך האייפון עצמו, שיכולתי לראותו בגלל הזווית בו הוחזק, ראיתי לתדהמתי כי לא מדובר בנסיון לקרוא טקסט כי אפליקציית המצלמה הופעלה ודרך הצג הבחנתי בוודאות בירכיים, בקו החיבור בין הרגליים לחצאית בחלק התחתון, לאחר כחמש שניות הבחין אשל שאני רואה מה הוא עושה ונרתע בקפיצה אחורנית עם הגוף והיד שהחזיקה באייפון והדיון נמשך כרגיל.



"ראיתי בכך מעשה מביך ולא ראוי, אך חשבתי שזה היה דחף רגעי ואקראי. ר', בוודאות, לא ראתה פעולה זו. יועז השתכנע לצרף את לוקר וניהלנו שיחה שלושתנו. תגובת לוקר היתה נחרצת ולפיה העובדה שר' שיתפה את סביבתה מעידה כי היא במצוקה אמיתית ואולי זה רק קצה הקרחון, והביע חשש למעשה אובדני מצידה, וכי אלו מעשים חמורים ואולי פליליים וכמ"מ מנכ"ל עלי לפעול מיידית ולהתלונן.



"בין אשל ור', יש מערכת יחסים חולנית ומופרעת"



בשלב מסוים הוכנסה לחדר מנהלת הלשכה של לוקר, שיתפנו אותה בפרטים. תגובתה היתה שאנחנו עיוורים, ובין השניים, אשל ור', יש מערכת יחסים חולנית ומופרעת וכולם יודעים את זה. החלטנו להיוועץ עם מזוז... הוא אמר שאנחנו חייבים להעביר את המידע הלאה. החלטנו שאני ויועז נשוחח עם היועץ המשפטי לממשלה. בשיחה, יועז פירט בפני היועמ"ש מה שסיפר לי ואני הוספתי את המידע שלי למקרה לו הייתי עד וזה קרה ב-12.12.2011. היועמ"ש ביקש כמה ימים להיוועץ. ב-18 בדצמבר עדכן אותי יועז כי זומן למסור ליועמ"ש וצוותו דיווח מפורט וכן כי שוחח עם נועה, שעובדת תחתיו, וגם לה ר' סיפרה את הסיפור.


יוחנן לוקר עם ראש הממשלה. צילום: עמוס בן גרשום



"לפי יועז, נועה אמרה לו שהיו לה כמה שיחות עם ר' שכללו התפרצויות בכי של ר' וכי ר' סיפרה לה שאשל צילם אותה צילומים מביכים כולל מתחת לחצאית. נועה אמרה כי ר' חוששת מאשל, שהוא עוקב אחריה. נועה סיפרה על המקרה לו היתה עדה בטיסה לארה"ב כשישבה ליד ר' ואילו ר' ישבה ליד המאבטחים ואילו אשל ציווה על המאבטחים לקום ממקומם לידה. הוא נתן לה כדור שינה וציווה עליה ללכת לישון. גילה שליטה מלאה במעשיה. בנוסף, נועה סיפרה שר' סיפרה לה שאשל בודק לה באופן תדיר את התיק. נועה ניסתה להפנות את ר' לעזרה מגורמים מקצועיים כדי שתצא ממערכת היחסים הזו, לדבריה ר' סיפרה לה כי היא מקבלת עונשים מאשל אם היא ממרה את פיו ושהוא יכול למצוא אותה ולהשיג אותה בכל עת".



"הרגישה משהו זר בין רגליה"



למחרת, ב-19 בדצמבר, קיימנו שיחה משולשת, אני ויועז הנדל ונועה, והיא חזרה על דבריה הנ"ל. היא סיפרה על חמש שיחות שלה עם ר' בנושא זה, במהלכן התלוננה ר' במפורש על צילומים מתחת לחצאית, חיטוט תדיר בתיק, בדיקת מסרונים ועוד. היא סיפרה בשיחות אלה במפורש כי תפסה את אשל מחטט לה גם בתיבת המייל ובודק מיילים אישיים. למחרת, ב-20 בדצמבר, סיפר יועז על שיחה נוספת שקיים באותו יום עם ר', במהלכה סיפרה על מקרה חציית קו אדום, אשל זימן אותה לחדרו בטענה שמחשבו התקלקל ובשלב מסוים היא רכנה לעבר המחשב והרגישה משהו זר בין רגליה".



"למחרת, ב-21 בדצמבר, היתה שיחה נוספת משולשת ביני, יועז ור' עצמה, בביתו של יועז. במהלך הפגישה חזרה ר' על הדברים כפי שתוארו... היא היתה מאוד לחוצה ונסערת והביעה שוב ושוב חשש שיתנכלו לה ורצון לעזוב את מקום עבודתה, אך הביעה ספק אם תוכל לאור התנגדותו של אשל לכך וחששה מעוצמתו ויכולותיו, כשנתנה שלל דוגמאות כיצד הוא יכול להתנכל אליה, לפגוע בה ובעבודתה, היא אמרה שאשל חייב לדעת כל דבר שקורה לה גם בחייה הפרטיים, ורמזה גם ליחסים אישיים ופיתוח מערכות יחסים אישיות... היא עשתה עלי רושם מאוד אמין בשיחה הזו, היא לא בכתה אך היתה מאוד מפוחדת ומתוחה".



"היחסים ביניהם, לדעת רבים, חרגו בשלב מסויים מיחסי ממונה-כפיף, והנושא עלה מעת לעת בשיחותי עם גיל שפר. הוא רמז לי מעת לעת על נטייה אובססיבית של אשל כלפי ר', שהוא כרוך אחריה, מאוהב בה, ועוקב אחרי כל צעד מצעדיה. היה מקרה בו הייתי בחדרו של גיל והוא הפנה את תשומת ליבי לכך שאשל נכנס לחדרה של ר' ויושב ליד המחשב שלה ומעניין בצג המחשב. במעמד זה גיל ציין בפני כי העובד בודק תדיר את המיילים של ר'. למיטב הכרתו גם אמר שמחטט לה במסרונים ובתיק האישי, כשהיא לא בחדר".


מערכת יחסים מופרעת. נתן אשל. צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90
מערכת יחסים מופרעת. נתן אשל. צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90



זוהי עדותו של האוזר. עדויותיהם של יועז הנדל ויוחנן לוקר מסעירות לא פחות. מעדויותיהם של עובדים אחרים מתברר כי לא רק האוזר הבחין במפעל הצילומים התת-חצאיתי של אשל. היו נוספים שדיווחו כי ראו את אשל מכוון מצלמת סלולר אל מתחת לחצאיתה של ר', במהלך מפגשים רשמיים, אחד מהם בקונגרס האמריקאי. במשך חודשים ארוכים התנהלה מערכת היחסים המופרעת הזו בין ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה לאחת העובדות, ואף אחד לא עשה דבר על מנת לקטוע אותה.



אלה שעשו, הנדל, האוזר ולוקר, שילמו מחיר אישי. הנדל הורחק כמעט מיד וגורש מהלשכה, האוזר פרש בסוף אותה קדנציה בכפיה והוגלה (תכנן לרוץ לכנסת במסגרת הליכוד, אך ויתר על התענוג כי ידע שראש הממשלה יפעל נגדו), לוקר לא מונה למפקד חיל האוויר, תפקיד עליו התמודד. כשפרש אשל מהלשכה, פרסם ראש הממשלה נתניהו הודעת תמיכה אוהדת והעלה על נס את פועלו של האיש, תוך התעלמות מוחלטת מהמצלמה.



תגובתו של נתן אשל לכתבה: "אני מזועזע שעדויות שלא הועברו אלינו מעולם ונמצאות רק בידי נציבות שירות המדינה הודלפו ונמסרו לך. בנוסף, בניגוד למוצג על ידך, יש לזכור שהועמדתי לדין בזמנו על עבירת משמעת שלא כוללת כל היבט מיני. המיחזור של עניין משמעתי שהתרחש לפני 6 שנים מונע מנקמה אישית של בן כספית בי".



הסיפור המלא מחר ומחרתיים ב"מעריב"