על רקע איומו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקיצוץ הסיוע כלכלי למדינות שיצביעו בעד הצעת ההחלטה באו"ם נגד החלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל, העצרת הכללית בניו יורק הצביעה היום (חמישי) בעד הצעת ההחלטה לביטול הכרזת נשיא ארה"ב. בהצעה תמכו כ-128 מדינות, תשע מדינות התנגדו ו-35 נמנעו. המדינות שהתנגדו בהצבעה היו ארה"ב, טוגו, פלאו, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, גואטמלה, הונדורס וישראל.


שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי נשאה נאום תקיף בעצרת הכללית וחזרה על האיום בפני המדינות שיתמכו בביטול הכרזת טראמפ. "לא הבנתי איך ישראל הסכימה להישאר באו"ם אחרי כל ההתקפות שספגה, ואז הבנתי שישראל נשארה כי היא רוצה להגן על עצמה", אמרה, "אבל היא נשארה גם כי היא תומכת בחופש ובזכויות אדם. מה שהאו"ם אמור לקדם. ארה"ב תזכור את ההצבעה הזאת כשיבקשו מאיתנו לתרום לאו"ם וכשכל מיני מדינות יתקשרו אלינו כדי שנסייע להן. ארה"ב תעביר את השגרירות לירושלים וכי זה הדבר הנכון לעשות. שום הצבעה לא תשנה את זה".

תוצאות ההצבעה באו"ם. צילום מסך



היילי באו"ם. צילום: AFP




השגריר דנון: "מי שתומך בהצעה הזאת הוא לא יותר מבובה על חוט"

במהלך נאומו, השגריר הישראלי באו"ם דני דנון שלף מטבע משנת 67 לפנה"ס ועליו נכתב "חופש לציון". הקשר שלנו לירושלים הוא בלתי ניתן לשבירה", אמר, "מה שעוד לא ניתן לשבור זה קשר הצביעות בין הפלסטינים לאו"ם, עם כל החלטה נגד ישראל האו"ם חיזק את הצביעות שלו. אנחנו עכשיו יושבים בדיון חירום של העצרת. הדיון הזה נמשך מאז 1997 אנחנו חיים בעולם עם מלחמות ואלימות ורק כשזה קשור לישראל מתכנס דיון כזה".

דנון הוסיף: "מי שתומך בהצעה הזאת הוא לא יותר מבובות, אתם כמו מריונטות שמכריחים אתכם לרקוד כשההנהגה הפלסטינית צוחקת מהצד. ההצבעה הזאת היא אשליה, גם הפלסטינים יודעים שההצבעה הזאת לא תסייע במאומה לעם הפלסטיני. 23 טילים נורו מעזה על ישראל בשבועיים האחרונים ולא ראינו לא כינוסים של מועצת הביטחון, לא דיוני חירום בעצרת. לא ראינו מהאו"ם כלום, לא גינוי ולא שום דבר. ההצבעה הזאת שלכם נותנת לטרוריסטים תמריץ לפעול באלימות בשם ירושלים".

דנון בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם. צילום: AFP

את נאומו חתם השגריר דנון ואמר כי "כשם שההחלטה המשווה בין ציונות לגזענות בוטלה 16 שנים לאחר שהתקבלה, כך אני מאמין שגם ההחלטה היום תיזרק אל פח האשפה בבוא היום".

שר החוץ הטורקי: איומי ארה"ב הם בריונות - אסור לקבל זאת"

שר החוץ הטורקי אמר בנאומו כי ארה"ב מתנהגת בבריונות. "ירושלים היא עיר קדושה לכל שלוש הדתות, זו האחריות של הקהילייה הבינלאומית לשמור ולהגן עליה מהתקפות. חברה באו"ם איימה על כל שאר החברות, אמרו לנו להצביע לא או שנסבול מההשלכות, זאת בריונות והעצרת לא צריכה לקבל זאת. צריך לומר הגאווה שלנו לא ניתנת למכירה. אתם יכולים להיות חזקים אבל זה לא עושה אתכם צודקים", תקף.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאליקי אמר בנאומו במהלך הדיון בעצרת: "אנחנו מסרבים לשימוש בריבונות כדי בטל את הזכויות שלנו כעם. אנחנו עומדים כאן עם מדינות כל העולם למען בשלום למען החופש. הווטו לא יעצור אותנו, אנחנו לא חוששים. ירושלים היא המפתח למלחמה והיא המפתח לשלום במזרח התיכון".

טראמפ איים בקיצוצים למתנגדים

"הם לוקחים מיליוני דולרים ואף מיליארדי דולרים, והם מצביעים נגדנו. ובכן, אנחנו נצפה בהצבעה. שיצביעו נגדנו. אנחנו נחסוך הרבה. לא אכפת לנו", אמר אתמול הנשיא האמריקאי לכתבים בבית הלבן. 

מוקדם יותר היום התייחס נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לאיום האמריקאי. "מר טראמפ, אתה לא יכול לקנות את הרצון הדמוקרטי של טורקיה עם הדולרים שלך", אמר, "אני מקווה ומצפה שארצות הברית לא תשיג את התוצאה אותה היא רוצה ושהעולם ילמד את ארצות הברית לקח". 

כזכור, ארה"ב הטילה וטו על קריאה דומה במועצת הביטחון של האו"ם ביום שני, ובכך מנעה את קבלתה, למרות שעברה ברוב של 14 מדינות מול אחת. 
השגרירה היילי אמרה אז בפתח הדיון כי טראמפ לא יחזור על הטעות של קודמו, ברק אובמה, שלא הטיל וטו על ההחלטה שמגנה את הבנייה בהתנחלויות ומכריזה עליהן כלא חוקיות בדצמבר 2016. בסיום ההצבעה הוסיפה היילי כי "מה שראינו במועצת הביטחון הוא עלבון שלא ישכח בקרוב".