הדולר ממשיך לצנוח, והתעשיינים מודאגים. אתמול נשבר מחסום ה־3.50 שקלים, ושערו היציג של המטבע האמריקאי נקבע על 3.48 שקלים בלבד. לאחר קביעת השער היציג, עלה הדולר במסחר בין הבנקים בשיעור מזערי, ושערו התייצב על 3.485 שקלים.



התחדשות מגמת הירידה בשער הדולר בתקופה האחרונה נובעת, על פי ההערכות, מהפחתת מעורבותו של בנק ישראל במסחר בשוק המט"ח. זה קרה לאחר שניסיונות התערבותו במהלך השנה האחרונה התבררו כבלתי אפקטיביים והשפיעו רק לטווח הקצר. השער הנמוך של הדולר פוגע ביצוא התעשייתי וניכרת פגיעה חמורה ביצוא הסחורות מישראל. לעומת זאת, מוצרי היבוא הוזלו, והדבר מכביד עוד יותר על התעשיינים לנוכח התחרות הגוברת בשוק הישראלי.



"על בנק ישראל להגביר את הערנות"



"יש כאן מגמה מתמשכת של ירידה בשער הדולר", הזהיר אתמול נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, "יש תנועות של ספקולנטים במסחר במט"ח, ועל בנק ישראל להגביר את הערנות".



לדברי ברוש, הירידה מתחת לרף של 3.50 שקלים מהווה חציית מחסום פסיכולוגי שעלולה להביא להמשך ההידרדרות. "במגמה הנוכחית, התעשייה לא תוכל למצוא את מקומה בישראל ומפעלים ייאלצו לעבור לחו"ל", הזהיר עוד נשיא התאחדות התעשיינים, "כבר היום אנו רואים מפעלים רבים שנקלעים לקשיים, והמשך המגמה רק יחמיר את מצבם. השער הנמוך פוגע לא רק במפעלים המייצאים לחו"ל, אלא גם בייצור המשווק בארץ, כי מחירי מוצרי היבוא זולים יותר, והפגיעה בתעשייה הישראלית קשה עוד יותר".



ברוש ציין שבתעשייה הישראלית מועסקים כמעט 400 אלף עובדים. "ההתערבות של בנק ישראל חייבת להיות אפקטיבית, אחרת מפעלים יעברו לייצר בחו"ל", הוא הדגיש. יצוין כי בד בבד, התעשיינים דורשים סיוע מיוחד של משרד האוצר לנוכח שער הדולר הנמוך.