נשיא ספרד מריאנו ראחוי דחה היום (שישי) את קריאתו של נשיא קטלוניה לשעבר, קרלס פוג'דמון לפגישה משותפת. הקריאה נשמעה יום אחרי הבחירות האזוריות שהעניקו רוב בפרלמנט הקטאלני, למפלגה התומכת בהיפרדות מספרד. פוג'דמון אמר כי הוא מעוניין להיפגש עם ראחוי, ביקש כי הפגישה תתקיים באירופה, אך לא בשטח ספרד עצמה. 

הנשיא הקטלאני לשעבר אמר במסיבת עיתונאים בבריסל: "הייתי מבקש קיום פגישה בלי תנאים מוקדמים, אבל אני לא חושב שהגענו למצב שאנחנו יכולים לנהל משא ומתן". 
ראחוי התייחס לתוצאות הבחירות ואמר כי "המפלגות התומכות בעצמאות בבחירות האזוריות בחבל קטלוניה, ממשיכות לאבד תמיכה". עם זאת, ראחוי הוסיף כי מדריד מעוניינת שהבדלנים יאבדו עוד תמיכה בקרב הציבור בקטלוניה. הוא אמר כי הוא בטוח שקטלוניה נכנסת לתקופה של דיאלוג. ראש ממשלת ספרד הוסיף: "התוצאות מראות כי קטלוניה מחולקת מאוד, וברור כי השבר שנוצר בה הוא עמוק מאוד". הוא ציין, במסיבת עיתונאים שקיים, כי ינסה "לפתוח בשיחות עם הממשל הנבחר בחבל הארץ".


כזכור, מפלגות התומכות בעצמאות חבל קטלוניה שבספרד זכו אתמול בלפחות 67 מושבים מתוך 135 בפרלמנט של החבל, כך לפי מדגמים. הבחירות האזוריות נערכות לאחר שממשלת החבל בברצלונה פורקה על ידי הממשלה המרכזית במדריד בעקבות הכרזת העצמאות של קטלוניה. הנשיא המודח של קטלוניה, קרלס פוג'דמון, רץ לכהונה נוספת מגלותו בבלגיה. אחוז ההצבעה עמד על 69.54 אחוזים, מעט יותר מבבחירות הקודמות בחבל ב-2015. 

שחקן קבוצת הכדורגל ברצלונה, ג'רארד פיקה, מצביע בעיר. צילום: רויטרס
שחקן קבוצת הכדורגל ברצלונה, ג'רארד פיקה, מצביע בעיר. צילום: רויטרס


למרות שממשלת ספרד קיוותה כי הבחירות יחדשו את תחושת הנורמליות בחבל, קטלונים רבים ראו זאת כמשאל עם נוסף על עצמאות. כזכור, ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, הדיח את פוג'דמון מתפקידו באוקטובר וכפה שלטון ישיר על החבל. ארבעה בכירים קטלונים עדיין כלואים באשמת מרידה. לצד פוג'דמון, ארבעה שרים לשעבר בממשלה הקטלונית נמצאים בגלות בבלגיה. פוג'דמון עצמו הצביע בבחירות באמצעות שליחה, נערה בת 18 בשם לורה סנצ'ו.   בראשה של אחת המפלגות הגדולות בקטלוניה, "אסקרה רפובליקנה", המפלגה הבדלנית, עומד סגן הנשיא לשעבר אוריול יונקראס, שנמצא בכלא הספרדי. במהלך הקמפיין המתוח, שיגר יונקראס מתא הכלא שלו מכתבים והקלטות, שהושמעו באסיפות הבחירות של המפלגה. גם הנשיא המודח פוג'דמון, שהקים מפלגה חדשה בשם "חונטה פר קטלנה" (יחד למען קטלוניה), התנהל מול בוחריו באמצעות אמצעים טכנולוגיים בעיקר. בשבועות האחרונים נהג פוג'דמון לעודד ולהמריץ את בוחריו באמצעות שיחות ועידה בווידאו.