דן אבי יצחק, עורך הדין הוותיק ויועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין הערב (שבת) למהדורת חדשות סוף השבוע של "החדשות" בהגשת דנה וויס והזהיר כי חקירות נתניהו מהוות סכנה לדמוקרטיה הישראלית. אך באופן מפתיע, אבי יצחק טען כי הסכנה היא לא, כפי שאחרים טוענים, מכך שהראש הממשלה תוקף את המשטרה או מהפגיעה האפשרית בתפקודו, אלא בכך שמרבית הציבור מאמין שעל נתניהו להתפטר במקרה של המלצה על כתב אישום נגדו.



"אני רואה סכנה גדולה לשלטון החוק, לחזקת החפות ולדמוקרטיה - אם המשטרה יכולה להחליט על הדחת ראש ממשלה", אמר עורך הדין, שהוסיף: "עצם העובדה שעולה השאלה בנוגע לתפקודו של ראש הממשלה שמוגשת נגדו המלצה, אם רוב הציבור מאמין שהמשטרה יכולה להדיח ראש ממשלה, זה מאוד מדאיג לדעתי".






"גם בראש להב 433 עומד אדם שעמדה מולו המלצה לכתב אישום"

"אני חושב שהמצב חמור מאוד. כרגע, מבחינת מה שקורה בציבור, אני נחרד", הסביר אבי יצחק. "לאן הגענו? למשטרה אין סמכות להמליץ ואין דבר כזה המלצת משטרה. מדובר בסיכום חקירה וחוות דעת". לאחר מכן, עורך הדין ניסה להסביר את התנהלותו של ראש הממשלה בטקס הדלקת נרות בכפר המכביה, אז אמר נתניהו כי יש להשליך את המלצות המשטרה לפח הזבל. "במהות ראש הממשלה רוצה להגיד ואני מסכים איתו לגמרי - גם אם לא בסגנון, כי הוא צופה שיהיו המלצות חמורות וזה בגלל ההדלפות מהחקירה. הוא רוצה לומר עוד, וגם עם זה אני מסכים לחלוטין שלא להתרגש וזאת מכיוון ברוב המקרים ההמלצה הזאת לא מתקבלת". 

עו"ד אבי יצחק הזכיר כי גם בראש היחידה שחוקרת את נתניהו, להב 433, עומד ניצב רוני ריטמן - שמולו עמדה המלצת מח"ש לכתב אישום בעבירת הטרדה מינית שאותה סגר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "בראש היחידה שחוקרת את נתניהו עומד ניצב ריטמן, שגם נגדו עמדה המלצה, חמורה הרבה יותר, להגשת כתב אישום. אומר ראש הממשלה 'המלצה משטרתית לא מה שקובעת ולא מה שתכריע'". 

בנימין נתניהו בכפר המכביה. צילום: קובי ריכטר/TPS
בנימין נתניהו בכפר המכביה. צילום: קובי ריכטר/TPS


"לא היה צריך לפתוח בחקירה"

בשלב זה ציטטה וויס את נתניהו עצמו, שהתייחס לחקירת קודמו בתפקיד, אהוד אולמרט, ואמר "ראש ממשלה השקוע עד צוואר בחקירות אין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים גורליים כי קיים חשש אמיתי שהוא יכריע על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות שלו, ולא לפי האינטרס הלאומי. הדבר הנכון לעשות הוא שהממשלה הזו תלך הביתה".

עורך הדין ביטל את הטענה ואמר כי "אני מבדיל בין חקירות נתניהו לחקירות אולמרט. אני לא מכיר כל פרט בתיק הזה, אבל אחרי 60 שנות ניסיון במקצוע, טיפלתי בלא מעט פרשיות שחיתות. זה לא תיק שחיתות, לדעתי אין כאן תיק, ולא היה צריך לפתוח בחקירה".

מפקד לה"ב 433, ניצב רוני ריטמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפקד לה"ב 433, ניצב רוני ריטמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90