הר טרנאקי שבאי הצפוני של ניו זילנד, אחד האתרים התיירותיים המוכרים ביותר של המדינה, יקבל מעמד של בן אדם כדי למנוע פגיעה בו במסגרת הסכם היסטורי עם השבטים המאוריים שרואים בהר הגעש בן משפחה. 
 

הר הגעש, שנחשב לאתר הטיפוסים המוביל בניו זילנד, הפך בשנה האחרונה מוקד משיכה לתיירים מרחבי העולם אחרי שהמגזין "לונלי פלאנט" הציב אותו במקום השני ברשימת האתרים המומלצים לבקר בהם בעולם לשנת 2017. עבור השבטים המאוריים המתגוררים באזור, ההר נחשב לאחד מאבותיהם.



במסגרת הסכם שהושג בין הממשלה לבין שמונה שבטים מאוריים, השלטון הניו זילנדי מכיר בקשר העמוק בין השבטים לבין הר הגעש ושני הצדדים יקבלו עליו משמורת משותפת. כמו כן, ההר יקבל מעמד משפטי של בן אדם, ועל כן כל פגיעה בו תיחשב לפגיעה בבני השבטים וניתן יהיה לפתוח בהליכים נגד האחראים. מוקדם יותר השנה הוענק מעמד זהה גם לנהר וונגאנוי, אף הוא בעל חשיבות עבור המאורים.



"ההסכמים הם אבן דרך חשובה בהכרה בצער ובכאב שסבלו בני הטרנאקי מהתנהגות שלטון הכתר במאה ה־19", אמר השר הממונה על ההסכמים עם השבטים אנדרו ליטל. "בתור מי שגדל בניו פליימות' (שבאזור טרנאקי), תחת צלו של ההר, אני מרוצה במיוחד מהכבוד שהוענק לשבטים ומההגנה החוקית שניתנה להר".