האם השר איוב קרא ניצל נסיעה רשמית לאתיופיה כדי לסייע לחבריו לקדם ענייני נדל"ן במדינה? על פי תחקיר שפורסם היום (ראשון) בגל"צ לטיסה שביצע קרא בעת שכיהן כשר ללא תיק באפריל האחרון, הצטרפו חמישה אנשים בעלי אינטרסים כלכליים במדינה האפריקאית המקורבים לשר. הביקור אושר במהלך מרץ על ידי הגורמים הרלוונטיים כעוסק בנושאים של חקלאות, תקשורת ומלחמה ב-BDS.



על פי התחקיר, אל הנסיעה הצטרפו חמישה אנשים שהוצגו כמבקרים רשמיים. אשר ביטון ושותפו הלל לוי, בעלי בנטון תיווך בינלאומי, שהוצגו כמתמחים בטכנולוגיה והקמת מרכזיים רפואיים. אבי קורקוס, חבר מרכז ליכוד מנהריה ומקורב של השר קרא, שנרשם כמייצג חברה מבריטניה של פיתוח טכנולוגיות אנרגיה ירוקה. משה אינדיג, פעיל ליכוד מירושלים ומקורב לשר שבנו תרם אף לפריימריז של קרא. הוצג כבעלי חברה הפועלת באתיופיה. ודודי מייזל, סגן נשיא איחוד הצלה. מהתכתבות וואטסאפ בין עוזריו של קרא עולה כי הם דנו כיצד יוכלו לסייע למייזל לקדם את עניינו במדינה באמצעות פגישה עם גורמים בכירים במשרד הבריאות המקומי.



באתיופיה עצמה הצטרף למשלחת זאב שיף, איש עסקים הפעיל במדינה שהוא גם בעלה של ראשת הלשכה הנוכחית של השר קרא. על פי התחקיר עולה כי השר דאג להפגיש את המצטרפים עם שרים מקומיים, ביניהם שר החוץ, שר החקלאות ונציב ההשקעות של אתיופיה. בכל הפגישות היה נוכח גם הוא.



 

במהלך ימי הביקור נסעו קרא וחבריו העוסקים בנדל"ן למחוז בהר דר המרוחק בצפון המדינה, אחד המחוזות האטרקטיביים ביותר להשקעה בקרקע, שם לא נקבעו פגישות רשמיות. בשיחה עם אבי קורקוס המקורב לשר על אפשרות להשקיע בקרקע באתיופיה אמר קורקוס כי "הייתי באתיופיה עם איוב קרא אני מאוד מקורב. הייתי גם בקשר עם השגריר, יש לי את החברים הנכונים".



ממשרד ראש הממשלה מסרו בתגובה כי "הגורמים המקצועיים אישרו את נסיעת השר וצוות לשכתו על פי הרשימה אבל לא היה ידוע על מצטרפים נוספים". מעו"ד אבי קורקוס הצטרפותי לנסיעה נבעה בגין מטרה עסקית ותו לא הנסיעה לרבות השהות שולמה במלואה על ידי אין קשר לחברותי בליכוד. יש לציין כי מספר רב של אנשים הצטרפו למשלחת כדי להבהיר מטרות עסקיות. פגשתי את השר קרא רק פעמיים במהלך הביקור. אין לי עסקים או השקעות באתיופיה.



מזאב שיף נמסר "אני עובד ומתגורר יותר מעשרים ושבע שנה באתיופיה הוזמנתי להצטרף לא הייתי היכרות ביני לבין השר קרא". מהלל לוי נמסר כי "מעולם לא עסקנו במכירת קרקעות באתיופיה או בהקמת מרכזים רפואיים. אין לי מושג בתחומים הללו. לא עסקתי בשיווק קרקעות בשום תחום". מאיחוד הצלה נמסר ש"יצאנו בהתנדבות ונשאנו בעלויות הנסיעה". משה אינדיג וביטון לא הגיבו.



השר קרא עצמו הגיב בגל"צ לאחר פרסום התחקיר ואמר כי "הייתה יזומה מצד ישראל לחיזוק הקשרים עם מדינות אתיופיה. זה הוכיח את עצמו בביקור האחרון בקניה. הייתה נסיעה רשמית שארגנה השגרירות באדיס אבבה, ללא התערבותי, ועברה את כל האישורים הרשמיים. עסקתי בעניינים מדיניים ולא בקידום עסקים.


 


"בין היתר נפגשתי עם שר החוץ. הגעתי על מנת לסייע בפרשה חסויה, כדי לשחרר יהודי ישראלי שנימוק בכלא שנתיים ולא ראה בית משפט. פעלתי להקים בית כנסת בנמל התעופה. פעלתי בהדר בדר כדי לסייע לקהילה האתיופית בישראל. הצלחתי לסייע לפלאשמורה ולקליטת ישראל באיחוד האפריקאי".



על נסיעת אנשי העסקים אמר קרא כי "זה היה בתיאום עם השגרירה הישראלית באתיופיה. זאת נדוניה חשובה ליחסים והם עשו זאת על חשבונם וללא מימון ממני וללא שפניתי אליהם. אני לא תאמתי את הגעתם. הם תיאמו מול השגרירות, לא הכרתי אותם עד אותה נסיעה. כל הפייק ניוז הזה לא מוצא חן בעייני ואני אמשיך לסייע ליהודים. אני ישר, ישר, ישר. אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה, אני הכי ישר במדינה הזאת".