מגפת הכלבת הולכת ומתפשטת ברחבי הצפון ומסכנת המוני אזרחים. משה ליכטמן מ'גלובס' הציג היום (ראשון) ב-103FM את התופעה המתפשטת: "מדובר בהתפרצות של ממש של המחלה ברחבי הצפון. אנחנו רואים גידול רצוף במספר מקרי הכלבת המאותרים ובעקבות הפרסום באמצעי התקשורת ישנו גידול בכמות האנשים שמגיעים ללשכות הבריאות לקבלת טיפול. אני מקווה שלא יקרה מצב בו אדם יינשך וימות מכלבת".
ישראל בלוך, שהעדר שלו ננשך בנהלל על ידי תן נגוע, סיפר על המקרה: "ביום ראשון שעבר מת אצלי עגל שהסתבר שהיה חולה בכלבת. אני והפועלים שלי נדרשנו להתחסן כולל משפחתי הקרובה. העדר שלי חוסן כולו על חשבוני ונגרם נזק כלכלי של אלפי שקלים, אסרו עליי לשווק בקר למשך 45 ימים ואילו לא הייתי מחסן את העדר היה עליי להמתין 90 יום עד שיותר לי לשווק את הבקר. ההכנסות שלי בהקפאה כבר יותר מחודש וחצי כתוצאה מההזנחה של הממשלה ומשרד החקלאות - מדובר בקטסטרופה".
ליכטמן הוסיף לדבריו וטען כי "יש לחקור מה קרה לנו שהאיכות הווטרינרית שלנו נפגעה. כל מוצר לחיסון בעלי חיים מפני כלבת נבדק תחילה. נערך מכרז בו השתתף מוצר שנפסל בעבר כי לא התאים לתנאים הסביבתיים של מדינת ישראל, לאחרונה החליטו לאמץ אותו למרות שבמסמכי המכרז לא צוין אם הוא יעיל לחיסון".

ד"ר תמיר גושן, סגן מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, הצטרף לשיחה והגיב לטענותיו של משה ליכטמן: "הטענות שהתרכיב הנוכחי לא נבדק אינן נכונות. כעת אנו נמצאים בשלב הבלימה של התופעה הזו ולאחר מכן נוכל לנתח כיצד היא החלה. מתחילת אוקטובר עד היום היו לנו 48 מקרי כלבת באזור העמקים, זה המון. הסיבה העיקרית לכך היא כמות התנים שנמצאים בכל הארץ ולא רק באזור העמקים. אפקטיביות תרכיב החיסון יורדת בתנאי מזג אוויר החמים של השנה בעוד שהתנים מעבירים את מחלת הכלבת דווקא בתקופה הזו של השנה. הבעיה היא שהתנים מתחילים את שיא עונת ההמלטה במרץ - אפריל והעונה בה הצעירים עוזבים את מחילות ויכולים להיחשף לתרכיב הינה רק בחודשי יוני- יולי. זאת אומרת שאנו מנועים מלחסן את המוני התנים הצעירים כי התרכיב ייהרס במהירות. מה שנעשה ימים אלו זה לפזר כמות כפולה של תרכיבים באזורי הסיכון. מעבר לכך, מתקיימות פעולות של רשות הטבע והגנים בניסיון להקטין את כמות התנים ברחבי הארץ. הנזקים של החקלאים בעיקר באים לידי ביטוי בהסגר של בעלי החיים ובהוצאה כלכלית. אנו עושים מאמצים בכדי לאפשר לחקלאי שחיסן את בעלי החיים בפעם הראשונה לקבל את החיסון השני ללא עלות".
כשנשאל מה הציבור צריך לעשות בנידון השיב גושן: "על הציבור להיות ערני ולדאוג לעצמו ויש לזכור שהחיסון נגד כלבת בישראל הוא חיסון רשות ולא חובה. אם אדם היה ננשך על ידי בעל חיים לא מוכר עליו לשטוף את המקום הנגוע בסבון ומים ולגשת מיד לרופא לקבלת טיפול וחיסון. החיסון שהקיים במרפאות הוא יעיל מאוד".

עריכה: איתמר זיגלמן