עשן סמיך נוצר סביב ההפגנות נגד השחיתות ברוטשילד בתל אביב ובכיכר ציון בירושלים; עשן שמאיים לערפל את ערכן וחשיבותן הדמוקרטיות. חלקו מופץ מתוך בורות, וחלקו בזדון. כך או אחרת, יש לפזרו.



השר נפתלי בנט התראיין ל”כאן ב’”, וטען כי בניגוד לרושם שמארגני ההפגנות מנסים ליצור, המדינה אינה טובעת בשחיתות. במילים אחרות, יש כאן רוב מהומה על לא מאומה.



נזכיר למי שמנסה להשכיח רק חלק מהפרשיות המלוות אותנו: פרשת טובות ההנאה והפרשה הקשורה לדיל לכאורה שנרקם עם מו”ל “ידיעות אחרונות”, שבהן חשוד ראש הממשלה בנימין נתניהו; פרשת מעונות ראש הממשלה שבה שרה נתניהו צפויה לעמוד בחודש הבא לשימוע, לפני הגשת כתב אישום, בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים; פרשת הצוללות, שבה לא מעט ממכריו וממקורביו של נתניהו נכנסים ויוצאים מחדרי החקירות; ופרשת שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, שנחשב מקורב לנתניהו וחשוד בביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בנוגע להתנהלותו מול חברת בזק.



מעבר לסביבת ראש הממשלה, גם שמם של בכירים בקואליציה עולה חדשות לבקרים בהקשר של חשדות שונים. כך למשל, שר הרווחה חיים כץ חשוד במסגרת פרשת השחיתות בתעשייה האווירית; שר הפנים אריה דרעי וח”כ דוד ביטן חשודים, כל אחד בנפרד, בעבירות של הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים. סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, המקורבת לשר הביטחון אביגדור ליברמן, נאשמת בעבירות שוחד. שר התיירות לשעבר, סטס מיסז’ניקוב ממפלגתו, כבר מרצה עונש מאסר.



בנוסף, בתחקיר חברת החדשות נטען לאחרונה כי שגריר ישראל באו”ם דני דנון מימן לכאורה משרות לפעילי ליכוד על חשבון כספי ציבור. פרקליט המדינה הורה על פתיחת בדיקה בנושא. זוהי, כאמור, רשימה חלקית בלבד של מקורות הריח המבאיש העולה מהשלטון הנוכחי. כל בר דעת יסכים שבתור התחלה, להפגנות בירושלים ובתל אביב יש לפחות קייס.



מעבר לניסיון להמעיט בנושא ההפגנות, מריץ הימין טיעון המנסה לערער על לגיטימיות ההפגנות בתואנה כי מדובר בהפגנות פוליטיות ובניסיון להחליף ממשלה מכהנת שלא דרך הקלפי. הטיעון הזה הוא במקרה הטוב מגוחך.



בין שמדובר בפיטורי העובדים בטבע, במחיר הסימילאק או בזכויות הנכים, כל ההפגנות באשר הן מעלות תביעות וביקורת כלפי השלטון האחראי על ניהולה של המדינה. בתור כאלו, הן כולן פוליטיות. בנוסף, דמוקרטיה אינה מתמצה רק בבחירות אחת לארבע שנים; ההפגנה היא כלי דמוקרטי חשוב המאפשר לאזרחים להשמיע את קולם ולמחות נגד עוולות בזמן אמת. ולבסוף, הקלפי אינה מקום קדוש. ראוי שראשי ממשלה שמזומנים לחקירות פליליות יוחלפו לא רק דרכה, כפי שכבר קרה בעבר.



תמיד יהיו טרמפיסטים שיערערו על הלגיטימיות של הפגנות, אם על ידי הסטת הנושא המרכזי שלהן ואם על ידי הסתה פרועה כדוגמת שלט הגיליוטינה שהונף ברוטשילד. על מארגני ההפגנות לנסות ככל הניתן למנוע את הסטת הדיון. על המשטרה לחקור מסיתים. עלינו, האזרחים, מוטל שלא לתת לעשן לסמא את עינינו.