בלעדי: לא בכל יום חוברות יחד קבוצה של קצינות לוחמות במילואים כדי לדרוש מצה"ל שוויון מלא בהכשרות המבצעיות לתפקידי לחימה. תנועת "שווים שונים" לשוויון מגדרי, הקימה בשבוע שעבר פורום לוחמות וקצינות, שמטרתו היא גיבוש פניה לרמטכ"ל, למען שינוי דרסטי באופן בו משולבות כיום נשים ביחידות לוחמות. בסופו של הדיון המתוכנן להתקיים בשבוע הראשון של ינואר, תגבש הקבוצה הצעה לרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, עם הצעות למהלכי שיפור בנושא.



"למרות הידיעות שהתפרסמו במהלך השנה האחרונה על כוונת יחידות שונות בצה"ל לשלב יותר נשים בתפקידי לחימה במסגרת 'העדפה מתקנת', הישענות על הקלות בהכשרות המבצעיות רק תשבש לאורך זמן הן את המסוגלות של נשים לתפקידי לחימה, את המורל שלהן והן את הכשירות המבצעית של צה"ל כצבא שמבקש לעשות מהפכה בתחום", אומרות הקצינות במילואים.



הפורום כולל מספר לוחמות וקצינות לשעבר ששירתו במגוון יחידות, ביניהן שריון ותותחנים, ומספרות שהמסלול שחוות לוחמות בצה"ל כולל הכשרות שלא נעשות באותה הרמה כמו אלו של הלוחמים הגברים ויוצרות פער בין יכולותיהן של הנשים ביחידה לאלו של הגברים. מצב זה גורר לטענתן קבלת יחס שונה עקב היותן נשים, ריבוי פרישות מהתפקיד, פציעות ארוכות טווח של לוחמות ובזבוז תקציבים מיותרים של המערכת הצבאית.




להגיע לתפקיד מתוך עמידה בתנאים אוביקטיבים




יו"ר "שווים שונים", הילה שי וזאן, מסבירה: "בשנים האחרונות עושים משרד הביטחון וצה"ל רבות במטרה לשלב נשים בתפקידים בכירים וקרביים אך לצערנו לא פעם המגמה לא מתבצעת מטעמים מקצועיים, דבר שפוגע בסופו של דבר בחוסנו של צה"ל, הכל לכאורה בשם השוויון. כל התפקידים בצה"ל צריכים להיות פתוחים לכל גבר או אישה שמסוגלים לעמוד בתנאים האובייקטיבים שנקבעו לתפקיד".



היא הוסיפה: "תנאים מקלים אולי יסייעו לנשים לקבל את התפקיד כעת, אך לעולם ייזכרו ההקלות שבאמצעותן הן קיבלו את התפקיד. לוחמות רבות פורשות במהלך ההכשרה כי מאפשרים להן לעשות זאת ביתר קלות, הן נפצעות ונפגעות כי הן התקבלו למרות שלא עמדו בדרישות כמו הלוחמים והן מסכנות את עצמן ואת חבריהן לפלוגה כי ההכשרה שעברו לא תואמת במדויק את הדרישות לביצוע הפעולות בשטח".




לוחמות קרקל, אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
לוחמות קרקל, אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בין מייסדות הפורום נמצאות שלוש קצינות במילואים מחיל התותחנים: שרה נאור, שהייתה מפקדת פלוגה, אוריאן לוי, ששירתה כמפקדת סוללה ותמר כהן, שהייתה קצינת עיבוד מטרות בפיקוד צפון. נאור, שהשתחררה משירות קבע בדרגת סרן, אמרה ל"מעריב": "אם לוחם ולוחמת יוצאים יחד לפעולה ושניהם נדרשים לשאת את אותו משקל וללכת את אותו מרחק, איך אפשר לדרוש מאישה פחות בהכשרה? ברגע האמת אף לוחמת לא תהפוך ל"וונדר וומן". ברור שצריך לעשות את זה בצורה חכמה ויש התאמות בהכשרות שצריכות להישמר כמו בפרקי זמו שונים למבחני כושר קרבי אבל במטרה אחת – להגיע לאותם יעדים בהכשרות, לא לפחות מאלה של הגברים. אף אחד לא היה רוצה בעולם העבודה שתהיה לו עובדת שתדע פחות רק כי היא אישה".



נאור לא חוששת מהמחיר שאולי ישלמו הנשים עצמן בצמצום שילובן בלחימה: "ממני לא דרשו בפעילות מבצעית פסיק פחות מאשר מחבריי הלוחמים הגברים, זה האבסורד. הייתי גם מפקדת בהכשרות ומניסיוני אני אומרת שאם הצבא מגדיר צורך מתפקיד מסוים, עליו להכשיר במידה שווה את כל מי שמיועד לתפקיד הזה ולעזוב את עניין המגדר". הילה שי-וזאן מדגישה: "לאחר שנגבש מסמך המכיל את עמדתן המפורטת, נפנה לרמטכ"ל ונדרוש שינוי. האם יכול להיות שמישהו מבין מה טוב ללוחמות יותר מאשר הן עצמן?".



מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לוחמות צה"ל משרתות בתפקידים השונים בהתאם לדרישות המבצעיות וליכולותיהן, ושילובן יתבצע בתפקידים המאפשרים זאת כאשר לנגד עיניו של צה"ל נמצאת בריאות החיילים והחיילות, המהווה גורם מכריע בתהליכי קבלת ההחלטות. תכנית עבודת מטה בנושא הלוחמות, אשר מיושמת מעל לשנה, יצרה מעטפת נרחבת ומקצועית להכשרת לוחמות אשר כוללת מענה בתחומי הכושר הקרבי, התזונה, הרפואה והציוד. כמו כן, תכנית זו הורידה משמעותית את אחוז הפציעות והנשר. כיום קיימת ירידה משמעותית באחוז שברי מאמץ, אשר ירד בשנתיים האחרונות מ12% ל8% בממוצע, במחזור האחרון בקרב נשים".